şeyh galib

entry35 galeri0
    1.
  1. 18. yüzyıl divan edebiyatı şairlerindendir. divan şiirinin son güçlü temsilcisidir. hüsn ü aşk isimli mesnevisi ve bir de divan'ı vardır.
    3 ...
  2. 2.
  3. (bkz: hüsn ü aşk) (güzel aşk biraz daha öznel yorumumla aşkların en güzeli anlamına gelen ) adında ve bilmem kaç bin beyitlik şiirlerin bulunduğu ilahi aşkı anlatan kitabın şairidir..
    2 ...
  4. 3.
  5. şeyh galib 1757 yılında istanbul'da doğdu. kuvvetli bir tasavvuf eğitimi içinde yetişen babası, mevleviliğe ve melamiliğe bağlı şiirle de uğraşan, kültürlü bir kişiydi. şeyh galib'in dedesi mehmed efendi de mevlevi tarikatı aydınlarındandı. galib ilköğrenimini babasından gördü. hamdi adlı bir bilginden arapça dersi aldığı ve kendisine esad mahlasını veren süleyman neşet'ten de öğrenimi sırasında faydalandığı bilinmektedir. çok genç yaştayken güçlü bir şair ve geniş kültürlü bir aydın olarak tanındı.

    ilk şiirlerinde esad mahlasını kullandı. bu adın başkalarınca benimsendiğini görerek galib adını kullanmaya başladı. her iki mahlası birlikte kullandığı görüldü. henüz 24 yaşındayken divan sahibi olan şair, 26 yaşlarında türk edebiyatında mesnevi türünün en başarılı örneklerinden biri sayılan "hüsnü aşk" adlı eserini tamamladı. bir yıl sonra konya'da mevlana dergahında çileye girdi, fakat ayrılığına dayanamayan babasının isteği üzerine çilesini tamamlamadan istanbul'a döndü.

    yenikapı mevlevihanesinde yeniden çileye girdikten sonra hücreye çıktı. sütlüce'deki evinde, 1791 yılına kadar ilimle ve eser yazmakla uğraştı. bu tarihte galata mevlevihanesi şeyhliğine getirildi. sekiz yıl kadar süren dergah şeyhliği sırasında sultan üçüncü selim, valide sultan padişahın hemşiresi beyhan sultanın yakınları arasında yer aldı. bunun sonucu olarak sultan üçüncü selim ve valide sultan'da harap bir durumda olan dergahı ve kasımpaşa mevlevihanesini tamir ettirdi. 1799 yılında istanbul'da vefat eden şeyh galib'in mezarı galata mevlevihanesinin avlusundaki türbededir.
    3 ...
  6. 4.
  7. hosca bak zatina kim zubde-i alemsin*
    merdum-u dide-i ekvan olan ademsin sen

    divaninda gecen bu beyti pek meshurdur. ucuncu bolumde tekrar edilen beyit olsa gerek...
    3 ...
  8. 5.
  9. sebk-i hindi tabir edilen hint tarzini divan edebiyatinda en ustaca kullanan buyuk sair. divan sairlerinin kullanimini pek tasvip etmedigi bu tarzi ustaca kullanmis ve zirveye ulasmistir. baslatmis ve tuketmistir...
    2 ...
  10. 6.
  11. 'Hoşça bak zatına kim zübde-i alemsin sen
    Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen.'
    mısralarının yazarı olan okunası kişi.
    0 ...
  12. 7.
  13. Çok sevdiği arkadaşı, sırdaşı Esrar Dede'nin ölümü üzerine yazdığı şiir

    Kan ağlasın bu dîde-i dürbârım ağlasın
    Ansın benim o yâr-ı vefâdârım ağlasın
    Çeşm ü dehân u ârız u ruhsârım ağlasın
    Başdan başa bu cism-i siyehkârım ağlasın
    Ağyârım ağlasın bana hem yârım ağlasın
    Gûş eyleyen hikâyet-i Esrâr'ım ağlasın
    Nâdîde bir güher telef etdim dirîg u âh
    Hâk içre defnedîp gerü gitdim dirîg u âh

    Zât-ı şerîfi âleme bir yâdigâr idi
    Fakr u fenâ vü aşk u hüner berkarâr idi
    Her şeb misâl-i şem benim ile yanar idi
    Sâve gibi yanımda enîs-i nehâr idi
    Hakkâ tamâm âşık idi yâr-ı gâr idi
    Bir kaç zaman muammer olaydı ne var idi
    Allâh verdi aldı yine kurb-i Hazrete
    Biz kaldık ile intizâr rûz-i kıyâmete

    Âhir nefesde sohbeti oldu muhabbet âh
    Bir yâre urdu bağrıma âh derd-i firkat âh
    Gelmezdi hîç kalb-i fakîre bu sûret âh
    Ey kâş etmeyeydim o âşıkla sohbet âh
    Telh etdi kâmımı o zehrnâk şerbet âh
    Eyvâh elden o gül-i handânım aldı mevt
    Esrâr'ım aldı cümle dil ü cânım aldı mevt

    Meydân-ı Mevlevîde nişân âşikâr edip
    Pervâz ederdi şevk ile Ankâ şikâr edip
    Eylerdi nây u defle semâ âh u zâr edip
    Bulmuşdu kân-ı matlabı Hak'da karâr edip
    Almışdı müjde kûyuna yârın güzâr edip
    Gitdi ne çâre Gâlib'i hasretli yâr edip
    Olsun visâl-i Hazret-i pîrânla kâmyâb
    Kıldı karîn-i kabri Fasîh-i felekcenâb
    2 ...
  14. 8.
  15. ah mine'l-aşk ve hâlâtihî
    ahraka kalbî bi harârâtihî

    (ah aşktan, onun hallerinden. hararetiyle yaktı-yandırdı gönlümü.)
    1 ...
  16. 9.
  17. hüsn ü aşk ile ilgili olarak:

    esrarını mesnevi'den aldım
    çaldım veli miri malı çaldım

    diyerek mevlana ve eseri mesnevi'ye olan borcundan bahseden büyük şair.
    4 ...
  18. 10.
  19. hüsn ü aşk ile ilgili olarak:

    "esrarımı mesnevî'den aldım
    çaldımsa da mîri malı çaldım."

    diyerek mesnevî'nin büyüklüğünü ve aynı zamanda mevlânâ'nın bu eserinin artık halka mâl olduğunu anlatmaya çalışmış büyük şair.

    ayrıca:

    "zannetme ki şöyle böyle bir söz
    gel sen dahî söyle böyle bir söz."
    2 ...
  20. 11.
  21. hüsn ü aşk'dan bir beyit:

    hargehleri dud-ı ah-ı hırman
    sohbetleri ney gibi heb efgan

    manası: yokluk ahının dumanları çadırlarıdır, sohbetleri de hep ney gibi feryatdır.
    0 ...
  22. 12.
  23. giydikleri temmuz güneşi
    içtikleri cihanı yakan alev
    vadileri üzüntü sırçasının kumu
    kumlar sayısınca hüzün ve yas
    çadırları yoksulluk ahının dumanı
    konuşmalar ney gibi hep iniltili
    ektikleri kıvılcım tanesi
    biçtikleri parça parça kalp
    onlar ki söze can verirler
    "hayyam o kabiledendi" derler
    sattıkları hep candır
    aldıkları gizli yürek iniltisidir. şeyh galip. *
    0 ...
  24. 13.
  25. "gizlesem de aşikar etsem de canımsın benim" diye güzel kelamlar etmiştir kendileri.
    1 ...
  26. 14.
  27. "Hoşça bak zatına kim zübde-i alemsin sen.
    Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen."

    Diyen şair. Başka ne demeli ki.
    1 ...
  28. 15.
  29. mevlevi dededir.*
    mutasavvıf özellikler taşır.
    sebk- i hindu tarzını uygulamıştır.
    eserlerinde ilahi aşkı işlemiştir. hüsn- ü aşk' ı 26 yaşında yazmıştır.
    0 ...
  30. 16.
  31. "her renge boyan da renk verme" demiş büyük şair.
    0 ...
  32. 17.
  33. mevlana'nın mesnevisini 11 kez okumuş , mevlana'yı hem tarikatta hem de şiirde yol gösterici kabul etmiş büyük divan şairi.
    0 ...
  34. 18.
  35. 26 yaşında hüsn ü aşk gibi ölümsüz bir eseri bizlere bırakabilmiş olan değerli şair ve mutasavvıf. aldığı mevlevi geleneği sayesinde yazdığı eseri sade bir mesneviden çok öte özelliklere sahiptir. dizelerinde de belirttiği gibi kalemini ney gibi kullanmış ve bizlere ondan duyduğu sesin ilhamıyla mevleviliği ve tasavvuf yolcusunun o meşakkatli yolda geçirdiklerini anlatmıştır.

    Tek Hüsn için Aşk âh kılsın
    Dünya yıkılırsa hâ yıkılsın

    dizeleriyle de derviş ve allah aşkını sembolize ederken. hüsn adlı bir kızdan ( mürit), ve aşk ( allah) adlı bir oğlandan bahsetmiştir. bunun gibi birçok sembolik ifadeyle bize ilahi aşkın serüvenini en mükemmel şekliyle aktarmıştır. *
    1 ...
  36. 19.
  37. Ateşten aşk denizlerini mumdan kayıklarla geçendir, şeyhimdir, galibimdir genç yaşında yitip gidendir.

    Mumun, divan edebiyatında mühim bir yeri vardır. Mum ve aşık birbiriyle özdeşleştirilir. Anlatmaya çalırsak: Mumda bir fitil vardır ve bu fitille birlikte ateş yanar ve bir yandan da mum erimeye başlar. Bu erime esnasında ise, damla damla olarak kendi tabanına doğru düşer. işte aşık da, bu mum gibidir. Ateşini tam tepesinde taşır, çünkü ateş onu dünyevi ihtiraslardan arındırıp, saf aşık konumuna getirecektir, ve yavaş yavaş bu alevle birlikte erimeye başlar. Aşık da tıpkı mum gibi döktüğü yaşların yani gözyaşlarının içerisinde boğulur ve ensonunda yitip gider.

    Şeyh Galib'in anlatım farkı bu noktada ortaya çıkıyor tam da. Normal bir mumun dibi, mumun damlaları ve yaşlarla dolu olurken, o, tabana ateşleri yerleştiriyor ve üzerine de mumları serpiştiriyor. Ateş denizinin üzerinde olduğu için, mum seyahetine devam ediyor ve eskiden olduğu gibi gözyaşlarıyla boğulmuyor. Mum, yandıkça daha fazla yanmaya devam ediyor ve fitili daha da berraklaşıp, daha da netleşiyor yanışı. Yani bu ateş hiç bitmiyor ve sürekli yanmaya devam ediyor...
    1 ...
  38. 20.
  39. --spoiler--
    sendedir mahzen-i esrar-ı mahabbet sende
    sendedir maden-i envar-i fütüvvet sende
    --spoiler--

    türkçe açıklaması: bilesin ki, muhabbet sırlarının mevcud olduğu gönül sendedir, sende... yaratılış temizliği, kerem ve mürüvvet nurlarının kaynağı da sendedir, sende...
    0 ...
  40. 21.
  41. 22.
  42. --spoiler--
    merteben ayn-ı müsemmadadır esma sanma
    merciin halik-i eşyadadır eşya sanma
    --spoiler--
    0 ...
  43. 23.
  44. 1171' de (1757-1758) istanbul' da mevlevihane kaıpısı civarındaki bir evde doğmuştur. doğumuna ''eser-i aşk'' ve ''cezbet' allah'' terkipleri tarih düşürülmüştür.

    ''felekten zerre mıkdar olmadım devrinde rencide
    ger ey mihr-i münevver ah u zarım varsa sendendir

    senin pervane-i hicranınım sen şem'-i vuslatsın
    be her şep hahiş-i bus u kinarım varsa sendendir''
    0 ...
  45. 24.
  46. adı istiklal caddesinin bittiği yerde * başlayan ve karaköy'de biten caddeye verilmiş, son büyük divan şairi.
    1 ...
  47. 25.
  48. hüsn-ü aşk ın yazarı. aşk için yaptığı tanım ile insanı mest eden divan şairi.
    1 ...
© 2025 uludağ sözlük