şapka takmayan ama türban yasağını savunan insan

entry7 galeri0
    1.
  1. ne dediğini bilmeyen kişidir. neyi ve neden savunduğunu bilmiyordur.
    türban yasak olm denildiği vakit ''efenim yasak var yauuu hem türban siyasi simge takmak olmaz. rejim elden gider höyttttttt iran a '' falan derler.

    kendileri türban yasağını ''ee yasak ama'' şeklinde değerlendirir ve laiklik vurgusu yaparlar. ama nedense şapka kanununu görmezler. yasalarımıza göre sapka takmamak suç !
    --spoiler--
    ŞAPKA KANUNU
    Kanun No. 671: Şapka Giyilmesi Hakkında Kanun, 28 Teşrinisani (Kasım) 1341(1925):

    Madde l - Türkiye Büyük Millet Meclisi azaları ile idarei umumiye ve mahalliye ve bilumum müessesata mensup memurin ve müstahdemin, Türk milletinin giymiş olduğu şapkayı giymek mecburiyetindedirler. Türkiye halkının da umumî serpuşu şapka olup buna aykırı bir alışkanlığın devamını hükümet men eder.

    Madde 2 - işbu kanun neşir tarihinden itibaren

    muteber (yürürlükte)dir.

    Madde 3 - işbu kanun Büyük Millet Meclisi ve icra Vekilleri Heyeti tarafından icra olunur.

    --spoiler--

    şimdi bir yandan yasa diyeceksin,
    laiklik diyeceksin,
    atatürk diyeceksin,
    sonra atatürk ün bizzat çıkarmış olduğu yasaya karşı çıkacaksın, onu görmezden geleceksin. ne kadar iki yüzlüsünüz lan !
    sonra atatürk ü kullanıyorsunuz siz atatürkçü değilsiniz dediğimiz zaman küfür ediyor, be hey dürzü şiirini okuyorsunuz. zaten bir bildiğiniz o...

    demirel ve ecevit i ayrı tutuyorum. suç işliyoruz lan !
    5 ...
  2. 2.
  3. atatürk'ün şapka kanununu çıkarırken o senelerde avrupa'da kullanılan şapkanın takılması ile bizim de medeni millletler gibi görünmemiz düşüncesinde olduğunu, türbanın siyasal bir simge olup, şapkanın herhangi bir siyasal simge olmadığını bilen kişidir.
    1 ...
  4. 3.
  5. eh be tespitçi biraz daha araştırsan ampulle aydınlandığını sanmak yerine, güneşle aydınlanacaksın ama..

    --spoiler--
    cumhuriyet devrimlerinden biri olan şapka devrimi, çıkarılan yasayla 25 kasım 1925 günü yürürlüğe girmişti. devrimin 76. yılı önceki gün yapılan sade törenlerle kutlandı.
    ancak şeriatçı basın bu konuda yine celallendi!

    bunlardan birinde dün, birinci sayfada şöyle bir başlık atılmıştı:

    ‘‘atatürk'ün şapkasını takan yok.’’

    güya atatürk ve onun devrimleriyle alay ediyorlardı! ederler elbette. cumhuriyet'in savcıları uykuda ise ve bu gibi haberleri soruşturma konusu yapma zahmetine bile katlanmazsa, şeriatçı kesim doğal olarak bu yayınları yapacaktır.

    şapka devrimi, bunların sürekli işlediği ve her konuda olduğu gibi inanılmaz yalanlarla piyasa sürdüğü örneklerden sadece biridir.

    * * *

    şapka devrimi, cumhuriyet devrimlerinden sadece biridir ve yobazların iddia ettiği gibi, insanlara şapka giymeyi emreden bir yanı yoktur.

    burada amaç, fes, sarık gibi dinsel başlıkları söküp atmaktır ve bu yapılmıştır. bu aletler yasaklanmıştır.

    gelenekler uyarınca, o yıllarda sokakta başı açık gezmek, toplumda ayıp karşılanırdı. eski fotoğraflara bakınız, resim çektiren erkeklerin bile başlarında mutlaka bir şey vardır.

    sokağa başı açık çıkılmazdı. şapka devrimi iki seçenek getirdi:

    l- fes ve sarık yasaklanmıştır. giyeceksen şapka veya kasket giyersin.

    2- ya da sokakta başın açık gezersin.
    --spoiler--

    madem herkes böyle kanunlara kendi yorumunu katabiliyor, o halde ben de kısa bir özet niteliğinde yorumumu katayım.
    kanun, şeriat düzeninin yıkılmasını için "o dönemde" yapılmış inkilaplardan biridir. amaç; o dönem çok yaygın olan fesi kaldırmaktır. mustafa kemal "şapka giyin" demek yerine "fes giymeyin, başınız açık gezin" de diyebilirdi.. ama demedi. neden? çünkü örf ve adetler gereği, o dönem başı açık gezmek ayıp sayılıyordu.
    bu nedenden ötürü mustafa kemal de "şapka" dedi.

    başta söylediğim gibi kanun, o döneme ait bir kanundur. ancak kanun aynı anayasamızın bulundurduğu 174.madde ile koruma altına alındığından kaldırılamamaktadır. lütfen kanunları lastik gibi çekmeyelim. nereye çekersen uzar.

    edit:imla.
    1 ...
  6. 4.
  7. çelişkiler insanıdır. ve nasıl savunacağını kendi de şaşırmıştır.

    o zamandan mı bahsediyorum ben. ''zamanın şartları'' ehehe peki bu zamanın şartlarında fes giymek sizce bir absürdlük icap ediyor mu?

    yani cumhuriyetin ilk kurulduğu yıllarda diyelim ki cumhuriyeti koruma maksatlı böyle bir yasa çıkartılmış. netice de yeni bir rejim den bahsediyoruz. elbette eskiye dair olan şeyleri silmek gerekmektedir.

    ancak bugün bu tehlike var mıdır? cumhuriyet kurulmuş ve halkın büyük bir bölümü tarafından benimsenmiştir. türban yasağı vs vs ile hala rejimin korunmaya çalışılması biraz garip değil midir? yani o zaman o halde geçmemiş midir?

    ayrıca yasa açık ve net.

    --spoiler--

    ŞAPKA KANUNU
    Kanun No. 671: Şapka Giyilmesi Hakkında Kanun, 28 Teşrinisani (Kasım) 1341(1925):

    Madde l - Türkiye Büyük Millet Meclisi azaları ile idarei umumiye ve mahalliye ve bilumum müessesata mensup memurin ve müstahdemin, Türk milletinin giymiş olduğu şapkayı giymek mecburiyetindedirler. Türkiye halkının da umumî serpuşu şapka olup buna aykırı bir alışkanlığın devamını hükümet men eder.

    Madde 2 - işbu kanun neşir tarihinden itibaren

    muteber (yürürlükte)dir.

    Madde 3 - işbu kanun Büyük Millet Meclisi ve icra Vekilleri Heyeti tarafından icra olunur.
    --spoiler--

    sapka takmak mecburidir. yasa bunu diyor. yok yasa mecbur bırakmamış da sadece tavsiye niteliğindeymiş de bilmem ne. sapka takmadığı için bu ülkede insanlar idam edildi. nasıl bir tavsiye bu?
    yasa var kardeşim, ve yasalara uyan vatandaşlara neden şapka takmıyorsunuz diye uyarmak ülkesini seven her vatandaşın görevidir...
    1 ...
  8. 5.
  9. evet 671. madde derki; şapka giymek zorunludur!

    ancak; kanunlar geçerlilikleri yitirildiğinde değiştirilebilirler. bu kanun dönemin dini sembolü olan fes hastalığını kaldırmak için konulmuştur. günümüzde fes kullanılmadığı için yasa geçerliliğini yitirmiştir ve değiştirilmesi gerekmektedir. çünkü geçerliliğini yitiren maddeler değiştirilir.
    o halde bu madde neden değiştirilmedi?

    çünkü anayasamızın 174.maddesi der ki;

    --spoiler--
    i. inkilap kanunlarının korunması
    anayasanın hiçbir hükmü,türk toplumunu çağdaş uygarlık seviyesinin üstüne çıkarma ve türkiye cumhuriyetinin laiklik niteliğini koruma amacını güden, aşağıda gösterilen inkilap kanunlarının, anayasanın halkoyu ile kabul edildiği tarihte yürürlükte bulunan hükümlerinin, anayasaya aykırı olduğu şeklinde anlaşılamaz ve yorumlanamaz:

    1. 3 mart 1340 tarihli ve 430 sayılı tevhidi tedrisat kanunu;

    2. 25 teşrinisani 1341 tarihli ve 671 sayılı şapka i̇ktisası hakkında kanun;

    3. 30 teşrinisani 1341 tarihli ve 677 sayılı tekke ve zaviyelerle türbelerin seddine ve türbedarlıklar ile bir takım unvanların men ve i̇lgasına dair kanun;

    4. 17 şubat 1926 tarihli ve 743 sayılı türk kanunu medenisiyle kabul edilen, evlenme akdinin evlendirme memuru önünde yapılacağına dair medeni nikah esası ile aynı kanunun 110 uncu maddesi hükmü;

    5. 20 mayıs 1928 tarihli ve 1288 sayılı beynelmilel erkamın kabulü hakkında kanun;

    6. 1 teşrinisani 1928 tarihli ve 1353 sayılı türk harflerinin kabul ve tatbiki hakkında kanun;

    7. 26 teşrinisani 1934 tarihli ve 2590 sayılı efendi, bey, paşa gibi lakap ve unvanların kaldırıldığına dair kanun;

    8. 3 kanunuevvel 1934 tarihli ve 2596 sayılı bazı kisvelerin giyilemeyeceğine dair kan
    --spoiler--

    yani devrim & inkılap ile ilgili kanunlar asla değiştirilemez. bu sebepten ötürü geçerliliğini yitirmiş olsa bile şapka ile ilgili kanun anayasadan kaldırılmamaktadır.

    yani bugün kimseyi şapka takmıyor diye yargılayamazsın. çünkü bu kanun cumhuriyetin ilanı ve sonraki 40 yıl çevresinde geçerli kalmıştır. bugün anayasada hala olmasının tek sebebi, bir başka madde* ile koruma altına alınmış olmasıdır.

    yani söz konusu 671.maddenin anayasada olmasının ve kaldırılmamasının sebebi, yine bir başka madde tarafından koruma altına alınmış olmasıdır. eğer 174.madde olmasaydı o zaman şapka ile ilgili kanun değiştirilecek ve bugün anayasada bir başka şekilde yer alacaktı.
    0 ...
  10. 6.
  11. bayramlık ağzımızı açtırtmaması gereken durum.
    0 ...
  12. 7.
  13. (bkz: turban takmamanin siyasi simge olmasi) hatta;
    bayramlik agzimizi actirtmamasi gereken durum.

    şapka devrimi, cumhuriyet devrimlerinden sadece biridir ve yobazların iddia ettiği gibi, insanlara şapka giymeyi emreden bir yanı yoktur. sonra:

    burada amaç, fes, sarık gibi dinsel başlıkları söküp atmaktır ve bu yapılmıştır. bu aletler yasaklanmıştır.

    gelenekler uyarınca, o yıllarda sokakta başı açık gezmek, toplumda ayıp karşılanırdı. eski fotoğraflara bakınız, resim çektiren erkeklerin bile başlarında mutlaka bir şey vardır.

    sokağa başı açık çıkılmazdı. şapka devrimi iki seçenek getirdi:

    l- fes ve sarık yasaklanmıştır. giyeceksen şapka veya kasket giyersin.

    2- ya da sokakta başın açık gezersin.

    cok guzel... hadi alkislayalimdir.
    0 ...
© 2025 uludağ sözlük