şinasi'ye ait bir töre komedisidir. müştak bey kumru hanım'la evlenmenin sevinci içindeyken, kumru hanımyerine çirkin ablası eve gelin gelince ortalık karışır. müştak bey ebulaklakaya bir miktar rüşvet verince "yaşça büyük değil, boyca büyük kızı evledirdim." der. işler hallolur.
görücü usulü ile evlenen şair müştak bey, sevdiği kadın yerine düğün günü karşısında onun ablasını görür ve itiraz eder. mahalleli işe karışır ve kumru hanım yani müştak beyin ablasıyla evlenesi için zorlar. imama rüşvet veren hikmet efendi sayesinde kumru hanıma kavuşur.
geçen sene kafamıza vura vura öğretilen, şinasi tarafından kaleme alınmış ilk yerli tiyatro metnidir. yamulmuyosam oynanmaktan ziyade okunmak için yazılmıştır...
eserin edebi önemi:
tek perdelik oyundur.
töre komedisidir.
ilk modern tiyatro örneği.
üç birlik kuralına uyulur.
dil sadedir.
noktalama işaretlerinin kullanıldığı ilk tiyatro eseridir.
konu ve kişiler açısından geleneksel türk tiyatrosu, anlatım tekniği açısından modern tiyatro özelliğini taşır.
moliere tarzı eserlerin edebiyatımıza şinasi tarafından kazandırılmasına vesile olan ilk tiyatro oyunudur. komedi unsuru yüksektir, dili sadedir. hayrullah efendinin eserini yayınlamaması dolayısıyla şinasi'nin şair evlenmesi adlı eseri edebiyatımızın mihenk taşlarından birisi olmuştur.
doğunun ihtiyar aklı + batının taze fikri (birleştirmek)
karagöz oyunları ile benzerlikler taşır;
- ikisinde de yanlış anlamalar üzerine kurulu bir oyun düzeni vardır.
- ikisinde de mahalle halkı oyunun içindedir.
1) müştak bey <-> karagöz
komedi unsuru, olayın yaratıcısı, egoist, öfkeli, şair ve batı kültürü - bu son 2 özellik şinasinin eklediği özlliktir. karagözdeki çelebiyi andırır-
türkiye' de yazılan ilk tiyatro eseridir. töre komedisi türünde yazılmıştır. ayrıca noktalama işaretleri ilk kez bu eserde kullanıldığı için önemlidir.
bu dörtlüğü müştak bey in, notası metinle birlikte verilen bir beste ile söylenmesi de şinasi nin gelenek tiyatrosunu ıslah fikrini taşıdığını gösterir. müzik, karagöz oyunlarında da vardır; ama nota ile tesbit edilmemiştir. kulaktan dolma müzik, oyunların bütünüyle organik bir bağ halindedir. halbuki burda müzik de zapt u rapt altına alınmıştır.
türk edebiyatının ilk tiyatro eseri değildir aslında,sadece yazıya geçirilmiş ilk tiyatro metnidir.geleneksel tiyatro ile batı tiyatrosunun birleştirilerek yazıldığı tek perdelik oyundur.