satranç'ta şah koruma altındadır. zaten satrançta amaç şahı almaktır. o yüzden bütün taşlar onu korumakla görevlidir. bu yüzden hayatı dikkate almaz, pasif bir yaşam sürer. diğerleri ise bunun uğruna sürünür.
yanına filini ve vezirini de alarak piyonlarının arkasına gizlenmiş , fili yüzünden nerden olduğu belli olan, satrancın en önemli ama fazla bi işlevi olmayan taşıdır.
satrançta vezir askeri lider iken şah da siyasi liderdir ve tüm siyasi liderler gibi askeri yetenekleri yoktur. ancak kendisinin yakınında ona suikast düzenleyecek birisini savuşturacak bir kılıç sallama yani her yöne birer kare ilerleyebilme yeteneğine sahiptir. geri kalan tüm taşların asli vazifesi öncelikle kendi şahını yani devletini korumak; gerekirse bu yolda ölmek ve mümkünse rakip devlet şahını da esir alarak savaşı kendi tarafının kazanmasını sağlamaktır. savaşta tüm askerler karişılıklı kırılıp döküldüğünde iş şaha kalır ve yanına kim kaldıysa onunla birlikte saldırıya girişir. bu saldırıda da şahın etkisi yalnızca birer karelik çevresine kılıç sallamaktan ibarettir; bu yüzden de bu ataklarda şahın yaptığı lojistik destekle sınırlıdır. yoksa tek kalmış bir şah, asla bir diğer şaha üstünlük kuramaz; dolayısıyla şaha şah kalınan bir satraç müsabakasının sonucu her halükarda pattır.
şah koruma altındadır. Vezir ise başkumandan gibi şaha yardım eder. ileri geri, çapraz her yöne gidebilir. Batıda vezire Kraliçe adı verilmiştir. Bununla Kraliçe'nin Kralın en büyük desteği olduğunu işaret etmektir.
bir ayna şarkısı. ismail tunçbilek'in kuru bağlamayla olağanüstü şeyler yaptığı parçadır. şarkı ise besteye eşlik eden çok iyi müzisyenler dışında berbat ötesidir. keşke enstrumantal olsaydı dedirten cinsten.