septisizm yoluyla ilerleyen hemen hemen tüm sofistlerin nesnenin fenomolojisi anlama ve açıklama yoludur. ilk çağ yunan felsefesinin büyük değişimlerindendir. dönemin felsefesinin içine düştüğü bilgiyi bilme, bilgiyi bilmek istediği için irdeleme ideası etrafında gezinen varlık, doğa felsefecilerinin içine düştüğü çıkmazdan, felsefenin merkezine insanı ve septik, kritik, rölotavist düşünceyi koyarak oluşan çıkmazdan kurtulmuşlardır. felsefenin faydacı tarafına yönelmişlerdir yunan felsefesi her ne kadar müthiş bir derya deniz olsada bu yönden doğu,hint,çin felsefelerinden bir adım geridir.
diyalektik materyalizm ile savaşından galip çıkan idealizmin, kendini daha güçlü şekilde idame ettirme arzusu.
şöyle ki; güç sahipleri; bireyleri kontrol altında tutmak için, idealizmin mitlerine ihtiyaç duymaktadır. ama elindeki gücün kendini yenilemesi için de diyalektik materyalizmin dünyayı algılama methodlarına ihtiyaç duymaktadır. bu çözümsüzlüğün cevabı da elbet birey bazında getirilmelidir.
şöyle kısa ve öz bir hale getirmek gerekirse;
'machiavelli gayet faydalı, lakin erasmus da işime geliyor.' demenin, devletçesidir.