bir otun kullanımıyla alakalı yalan bir ifadenin tespiti.
şimdi konuyu açalım. bu söz, bir hadise dayandırılır: "çörek otu ölümden başka her şeye devadır" hadisi şerif budur.
peygamber efendimiz aleyhisselam sallallahu ve sellem hummadan öldü. humma ölüm müdür? değildir. humma bir hastalıktır. devası da vardır. ama bu deva çörek otuyla değil başka ilaçlarla ve kısmen sağlanmaktadır. oysa ki çörek otunun her derde deva olması için, hummaya da deva olması gerekirdi. buna yanıt olarak diyorlar ki, efendim ama adam zaten ölecekti, hadiste de ölümden başka denmiştir, bu yüzden çare olamamıştır. peki buna da yanıt verelim. adam başka bir ilaçla deva bulduğuna göre demek ki adamın ölmek kaderinde yokmuş, demek ki adam ölmeyecekmiş, madem çörek otu her derde devaydı, o zaman ölmeyecek olan bu insanın derdine niye deva olamadı. işte gördünüz mü, cevap yok. ha sen çörek otuyla hummaya çare bulursun da, bir kısmı yaşar, bir kısmı ölürse, dersin ki yaşayanlar devadır, ölenler kaderdir. ama hiç birine yanıt bulamıyorsa demek ki deva değildir.
başka bir örnek verelim. adam kanser hastası olmuş olsun. kanser ölüm mü? değil. çaresi var mı? bazen var, bazen yok. kemoterapi olmak üzere çareleri var. şimdi çörek otu deva olmadığına göre o zaman adam ölüm hastalığına yakalanmıştır deyip kaderine mi terk edilecek. tabiki hayır. kemoterapi yapıyorsun ve adam kurtuluyor.
bu iki örnekten görüleceği üzere çörek otu ölümden başka her derde devadır hadisi yalandır.
diyeceksiniz ki o zaman bu hadis nedir. iki ihtimal var. birincisi, ve akla daha yatkın olanı; zayıf hadis olup ellerindeki çörek otunu satmak isteyen birinin uydurduğu hadis olmasıdır. ikincisi ve daha zayıf ihtimalse, bir tüccar olan peygamber efendimizin elindeki çörek otunu satmak için biraz abartılı bir ifade kullanmış olmasıdır.