9.
Eşşek alim olmaz taş taşımakla tekkeye
Adam insan olmaz gitmek ile mekkeye
Erbab-ı kemali çekemez nakıs olanlar
Rencide olur dide-i huffaş ziyadan
Kem asla necabet mi verir hiç üniforma
zerduştü palan giyse eşşek yine eşşek
Ehli keyfe keyif verir kahvenin kaynaması
Eşşeği yoldan çıkarır sıpanın oynaması
idrak-i meali bu küçük akla gerekmez
Zira bu terazi bu kadar sıkleti çekmez
Ainesi işidir kişinin lafa bakılmaz
Kişinin görünür rütbe-i aklı eserinde
8.
gezdim diyar-ı küfrü beldeler kaşaneler gördüm
dolaştım mülkü islamı viraneler gördüm. beyitiyle dönemini en iyi biçimde tanımlayan şair.
7.
''ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz ''gibi şu gün bile en mantıklı gelen cümleyi söylemiş, hazır cevaplığı ile ünlenmiş tarihi kişiliğimizdir.
6.
"dinime sebbeden (söven) bari müselman (müslüman) olsa" dizesinin sahibidir..
4.
türk şair ve devlet adamı. meşrutiyet yönetimini gerçekleştirmek üzere kurulan yeni osmanlı cemiyeti 'ne girdi. 1867 yılında namık kemal 'e birlikte paris 'e kaçtı. bir süre sonra londra 'ya geçerek orada yeni osmanlılar 'ın yayın organı olarak çıkmaya başlayan hürriyet gazetesinde namık kemal 'le birlikte çalıştı. kanunuesasi encümeni üyeliğinde bulundu. ikinci abdülhamit döneminde vezirlik rütbesiyle suriye valiliğine gönderildi. daha sonra konya , adana valiliklerine atandı. son görevi sırasında adana 'da öldü.
şiir ve inşa adlı makalesinde türk edebiyatının sade dil ve anlatıma yönelmesini, halk şiiri kaynağından yararlanmasını öngörmüştür. kendi şiirinde ise, divan edebiyatı geleneğine büyük ölçüde bağlı kalmıştır. yazılarında, hatta şiirlerinde batı uygarlığının üstünlüklerini gösterdi; zulme, haksızlığa, suistimale, gericiliğe şiddetli bir dille eleştiriler yöneltti.
3.
vakti zamanında namık kemal le tartışma içine giren yazar.