bedenin algıladıklarını,gözlemlediklerini mantık temellerine göre düzenleyen bir düşünce yumağıdır - kişilik kazanabilir - düşünmenin kişilik kazanabildiği bir çeşitidir.çok az insana verilmiştir.düşünceler nasıl zaman ve mekandan bağımsızsa Zerdüşt'te öyledir.Bulunduğu ortama göre derinlik içeren düşünceler üretebilir.
Bugun hala yaşayan en dinlerden biri olan Zerdüşt* dininin kurucusudur. Zerdüşt'e ilişkin efsanelerde yeni dini kurması için ona 30-40 yaslarında vahiy geldiği anlatılır.
Zerdüşt insanlara yanlızca bir tek tanrının oldugunu soyledi ve onları çoktanrıcılıktan vazgecmeye cagırdı. Kral Viştaspa* kendi dinini benimsetti. Tüm iran'a yayılan bu yeni din bölgede bir savaşa yol açtı. Zerdüşt'ün de bu savasta öldürüldüğü sanılmaktadır.
Zerdüşt dininde tapınak yada tapınılacak imgeler yoktur. bu dinin rahiplerine sonradan mecusiler denmiştir.
Bu rahipler evrende herşeyin bir karşıtı oldugunu anlattılar. onlara göre beyaz'ın da karsıtı vardı, siyah gibi...
Zerdüşt dininde, bilge Tanrı ahura mazda karsısında ise kötülüğü temsil eden ehrimen yer alır. Altı kutsal ruh Ahura Mazda'ya eşlik eder. bunlar iyilik, adalet, doğruluk gibi değerleri temsil eder. Bu altı kutsal ruhun yanı sıra doğa güçlerini denetlediğine inanılan memlekler vardır. lakabı druc(yalancı) olan Ehrimen'in yardımcıları ise daeva denilen kötü cinlerdir.
Ahura mazda'nın verebileceği en buyuk armağan zekadır. Zerdüşt dininde iyiyle kötü arasında geçecek 3000 er yıl suren 4 çatısma olacaktır. bu 12000 yıllık dönemin son 3000 yılı Zerdüşt'ün doğumu ile başlamıştır. Zerdüşt dininin kutsal kitabı avesta, özgün elyazması metinlerden arta kalan parçalardır. Eserin Büyük iskender'in iran'a girdiği sırada kayboldugu dusunulmektedir.
Bugunkü Avesta, iS 3-7 yüzyıllarda Sasani hükümdarlarınca Orta Farsça, Kürtçe yada Pehlevi dillerinde derlenmiştir.
Zerdüşt dini özellikle Sasaniler döneminde devlet dini olarak hızla yaygınlastı. Araplar'ın iran'ı işgal etmesinin ardından bir süre daha önemini koruduysa da, Zerdüşt dinine inananlar iS 8-10. yüzyıllarda dinsel baskılar nedeniyle iran'ı terk ettiler.
günümüzde Zerdüşt dini iran'daki gebriler ve Hindistan'daki Parsiler arasında başta olmak üzere, dünya'nın cesitli bölgelerinde varlıgını surdurmektedir.
Bugun hala yaşayan en dinlerden biri olan Zerdüşt* dininin kurucusudur. Zerdüşt'e ilişkin efsanelerde yeni dini kurması için ona 30-40 yaslarında vahiy geldiği anlatılır.
Zerdüşt insanlara yanlızca bir tek tanrının oldugunu soyledi ve onları çoktanrıcılıktan vazgecmeye cagırdı. Kral Viştaspa* kendi dinini benimsetti. Tüm iran'a yayılan bu yeni din bölgede bir savaşa yol açtı. Zerdüşt'ün de bu savasta öldürüldüğü sanılmaktadır.
Zerdüşt dininde tapınak yada tapınılacak imgeler yoktur. bu dinin rahiplerine sonradan mecusiler denmiştir.
Bu rahipler evrende herşeyin bir karşıtı oldugunu anlattılar. onlara göre beyaz'ın da karsıtı vardı, siyah gibi...
Zerdüşt dininde, bilge Tanrı Ahura Mazda karsısında ise kötülüğü temsil eden Ehrimen yer alır. Altı kutsal ruh Ahura Mazda'ya eşlik eder. bunlar iyilik, adalet, doğruluk gibi değerleri temsil eder. Bu altı kutsal ruhun yanı sıra doğa güçlerini denetlediğine inanılan memlekler vardır. lakabı Druc(yalancı) olan Ehrimen'in yardımcıları ise daeva denilen kötü cinlerdir.
Ahura mazda'nın verebileceği en buyuk armağan zekadır. Zerdüşt dininde iyiyle kötü arasında geçecek 3000 er yıl suren 4 çatısma olacaktır. bu 12000 yıllık dönemin son 3000 yılı Zerdüşt'ün doğumu ile başlamıştır. Zerdüşt dininin kutsal kitabı avesta, özgün elyazması metinlerden arta kalan parçalardır. Eserin Büyük iskender'in iran'a girdiği sırada kayboldugu dusunulmektedir.
Bugunkü Avesta, iS 3-7 yüzyıllarda Sasani hükümdarlarınca Orta Farsça, Kürtçe yada Pehlevi dillerinde derlenmiştir.
Zerdüşt dini özellikle Sasaniler döneminde devlet dini olarak hızla yaygınlastı. Araplar'ın iran'ı işgal etmesinin ardından bir süre daha önemini koruduysa da, Zerdüşt dinine inananlar iS 8-10. yüzyıllarda dinsel baskılar nedeniyle iran'ı terk ettiler.
günümüzde Zerdüşt dini iran'daki gebriler ve Hindistan'daki Parsiler arasında başta olmak üzere, dünya'nın cesitli bölgelerinde varlıgını surdurmektedir.
milattan önce 400-600 yılları arasında iran civarlarında yaşamış, mecusiliğin kurucusu ve peygamberidir.
zerdüşt öncesi iran'da politeizm ve putperestlik yaygınken, zerdüşt'ün, iyinin ve kötünün zıtlığı üzerine kurduğu dininde iki tanrı vardır. iyilik tanrısı ahura mazda ve kötülük tanrısı ehrimen. bu iki tanrı arasında sürekli bir savaş vardır ve iyiliğin kazanması gerekmektedir. insanlara düşen görev iyiliğin kazanması için dua etmek değil iyiliğin tarafında savaşmaktır.
zerdüşt'ün getirdiği dinde ölümden sonra iyiler sonsuza kadar cennette yaşayacak kötüler ise yok olacaklardır. böylece iyilik ve kötülük ebediyen birbirinden ayrılacaktır.
zerdüşt (zaratustra), i.ö. 1000 yılında yaşadığı sanılan bir iranlıdır. kurduğu dinin
adına mazdeizm denilmiştir. ancak mazdeizmin kökü zerdüştten çok öncedir. zerdüşt, bu dini arıtıp
biçimlendirmiş, insan erdemlerini geliştirerek tektanrıcı bir amaca yöneltmiştir. mazdeizmin kutsal kitabı zend
avestadır. aslında gerçek bir ozan ve çok bilgili bir düşünür olan zerdüşt, zend avestanın kendisine iyilik tanrısı
ahura mazda (hürmüz) tarafından vahyedildiğini söylemektedir. mazdeizm, iyi tanrıyla kötü tanrı ikiliğine, ahura
mazdayla angra mainyu (ehrimen) çatışmasına dayanan bir dindir.
zerdüşte göre, iyiliği ruhta, kötülüğü maddede bulanlar aldanmaktadırlar. iyilikle kötülük hem ruhları, hem
maddeleri kaplamıştır. savaş, her iki alan üstünde olagelmektedir. iyilik tanrısı (gök tanrısı) hürmüz'ün çevresinde
nasıl yarıtanrılar varsa ehrimenin çevresinde de yarıtanrılar vardır. hürmüz yaratıyorsa ehrimen de yaratmaktadır.
ehrimen, hürmüzü yenip maddeler ve ruhları ele geçirmek için göklere saldırmıştır. savaş, dehşet vericidir.
insanlar, göğün korunmasına yardım etmelidirler. bu savaşta gökten yana olanlar erdemli insanlardır ve savaşa
katıldıkları ölçüde sonsuz mutluluğa hak kazanacaklardır.
hürmüz, gök-ışık ülkesinde oturmaktadır. ehrimen, yeraltı-karanlık ülkesindedir. dünya, bu iki ülkenin
ortasında bir sınav alanıdır. insanlar bu sınavı başarıyla vererek evrensel savaşa iyiliğin saflarında katılmalıdırlar.
zerdüşt, başlıca amacı, ekonomik düzen olan bir plan gütmektedir. ona göre, hürmüzün bakışı her zaman
çalışkan çiftçinin üstündedir. gerçek dindarlık, oruçla ve tapınmayla değil, tarım çalışmalarıyla elde edilir. bacası
tüten, içi tarım hayvanları ve çocuklarla dolu bir çiftçi evini seyretmek kadar hürmüzü sevindiren hiçbir şey yoktur.
zend avesta, tarım hayvanlarına iyi bakılması, toprağın iyi sürülmesi üstüne öğütlerle doludur.
insanlar, iyilikle kötülük arasındaki bu evrensel savaşa nasıl katılacaklardır? zerdüşt, bu sorunun karşılığını
şöyle veriyor: dindar olarak, açık yürekli olarak, çalışkan olarak, işte insanların üç büyük ödevi.
zerdüşt dini, bir evrim (tekamül) dinidir. dünya, evrim yasalarına bağlıdır. insan güçleri bu evrimi
gerçekleştirmek, bu evrime katılmak zorundadırlar.
- hamza?
+ zerdüşt? buyur abi hoşgeldin.
- hoşbuldum.
+ tanrı ödlü hamza.
- buyur?
+ çay buyurduydum ben arkadaşa. nerde kaldı?
- af buyur abicim hemen geliyor çaylar... buyur abi çayın. afiyet olsun.
+sağolasın yiğen..