bilgisayar markasıdır.bilgisayarları ucuz gibi gözükür.bunun sebebi ise bilgisayarla birlikte ücretli olan bir işletim sistemi yerine (bkz: windows xp) ücretsiz bir kurulum olan (bkz: linux) verilmesidir
elea okulunun önemli temsilcisi. akhilleus ve kaplumbağanın yarışı önermesi ile hareketin olanaksızlığını ispatlamaya çalışandır.
--spoiler--
akhilleus ve kaplumbağa yarışa girer, kaplumbağa yarışa daha ileride başlar, akhilleus' un kaplumbağaya yetişmesi için, onun katettiği her mesafe içerisinde bulunması gerektiğinden, hareket olması söz konusu değildir. **
--spoiler--
elea'lı olanının pek bilindik bir paradoksu vardır. Hareket ettiğimizde sonsuz sayıda noktadan geçeriz. Mesela x noktası ile y noktası arasındaki uzaklık 100 metre olsun, burada her metreyi, her santimi, her milimi, milimin onda, yüzde, binde birini bir nokta olarak alabiliriz ve x noktasından hareket eden kişinin y noktasına varması için tüm noktaları geçmesi gerekmektedir ama sonsuzluk aşılmaz, bu durumda hiç kimse de x noktasından y noktasına ulaşamaz.
elealı zenon parmenidesin öğrencisidir. amacı değişkenliğin ve çokluğun, duyularımıza ilişkin düşüncelerin, mantığa göre çözülemez çelişkilerle dolu olduğunu kanıtlamaktı. boş uzay fikrinin mantıksız olduğunu göstermeye çalıştı.
şunu demek isteyen Parmenides'in öğrencisi; bu arada Parmenides'i de yanlış anladığını belirtelim. Kendisi parmenides'in "varolan birdir" önermesini niceliksel anlamıştır. yani sayı olarak.
Şimdi parmenides şöyle der;
"o vardır, var olmaması olanaksızdır" ve "o yoktur, var olmaması zorunludur".
Buna istinaden de Zenon şöyle der;
eğer her şey bir değilse en azından iki nesne vardır. ve bu var olan iki şey arasında da kesinlikle bir şey vardır. bu da şu anlama gelir;
1)varolanlar birden çoksa sonsuz sayıda nesne vardır. çünkü yukarıda belirtildiği gibi hep iki nesnenin arasında bir nesne daha varolacaktır. bu da sonsuz kadar devam edecektir.
2)varolanlar birden çoksa bu nesneler bir sayıya tekabül edecektir. 3,5 ya da 10. sayıca ifade edilir olması aynı zamanda sınırlı olması demektir.
bu ise şu sonuca varır. bir şey hem sonsuz hem sınırlı olamaz. bu da mantığın çelişmezlik ilkesi gereğince imkansızdır.
buna istinaden de devinimi yadsımış ve varolanların bir olduğunu iddia edip dört paradoks ortaya koymuştur.
kıbrıslı zenon i.ö. 331-233 yılları arasında yaşamıştır.
stoa ekolünün kurucusudur. zenon, kendinden önce faaliyet gösteren okulların tedrisatından geçmiştir. öğretisinin temeli sokratesin şu temel ilkesine dayanır; "doğru düşünmek". iyi davranmak doğru düşünmekle mümkündür. felsefe doğru düşünmeyi öğreten bir bağlamda hayat felsefesidir. insanın hedefi iyi yaşamaktır, bunun tek yolu doğru bilgidir. iyi yaşamanın yolu sınırlandırılmış töre-ahlaktan geçer. önemli olan doğaya uygun yaşamaktır. sınır bu bağlamdır. doğaya karşı koymamalıyız. bilge insan, doğa misali duyumsamazdır. her türden acıya ve hazza karşı tepkisizdir. iyi yaşamak, mutlu olmaktır. mutluluğa doğayla barışık-uyumlu yaşamakla varılır. anlığımız, yani duyulardan bağımsız bilme yetimiz boş yapraktır. boşluk doğanın izlenimleriyle şekillenir. kavramlaşır. anlaşılacağı gibi bilgi, canlı doğanın-özdekin yansımasıdır. doğada var olan cisimlerden başka gerçeklik yoktur. doğru, iyi gibi soyutluklar, cisimsiz varlıklardır ve sadece ad'dan ibarettir. hakiki, hakikat doğa ve doğada var olan cisimlerdir. naturum sequi, doğaya uygun davranmak, aynı zamanda akıla uygun davranmaktır, yani insanın kendine uygun davranmasıdır. bu düşünce temelinde zenon 4 temel erdeme ulaşır: doğru seçen, doğru katlanan, ölçülülük, adil paylaşım. bu parametreler doğrudan tabiatın yansımasıdır. zenon tabiatı, en doğru seçen, sabırla katlanan, ölçülü ve adil varlık olarak kavrar, felsefesini bu ilkelere dayandırır. asıl gerçek özdek-maddedir. sadece madde, özdek gerçeklik etkin ve edilgin davranabilir. doğanın bu vasfına uygunlukla bilgeliğe varabiliriz. bu anlamda doğaya uygun yaşamayı erdemlilik sayan zenon, ulaşılacak hedef olan bilgeliğe de doğanın etkin edilginliğine koşut, teorik ve pratik erdem kavramını inşa eder. teorik erdem nesneler üzerinde doğru bilgilenmek, pratik erdem akla uygun davranmaktır. bu iki erdem, birbirine bağlıdır. zira doğru bilgi edinilemezse, akla uygun davranmak mümkün değildir. bu iki erdeme eren ve davranan bilge kendine yeterli hali ifade eder. tıpkı doğada rastladığımız kaya misali. bir kaya kadar mutludur, artık onu kimse, sarsamaz, yıkamaz. yani duyumsamzlığa ermiştir.
elealı zenon; elea öğretisinin takipçisi. elea okulunun kurucusu parmenides'tir. elea öğretisi, antik yunan diyalektiği içinde menfi safı tutar. deney dışı akılcılığı-bir anlamda salt aklı, değişmezliği ve saltıklığı savunur. zenon bu ekole uygun olarak değişmezliği ispat için devimin imkansızlığını çürütmeye çalışır. ünlü çıkmazlar teorisinin hedefi devimin imkansılığını ispattır. doğa sallantılı bilginin kaynağıdır. asıl ve doğru bilginin kaynağı akıldır. varlığı tek ve değişmez olarak kavrarlar. diyalektik, kavramsaldır, aklın faaliyetidir. bu yaklaşım, hegel düşüncesinin kaynağı olmuştur.
zenonun çıkmazları aslında kelime oyunlarına dayanır. zenonun düşüncesiyle özdeşleşen çıkmaz terimi zenona ait değildir. zenonun düşüncesini boşa çıkaran platon ve aritotalese aittir. zenon düşüncesini aşil kanıtı, ok kanıtı, yığın kanıtı etrafında geliştirmiştir. felsefe tarihi boyunca bir çok düşünür zenon kanıtlarını çıkmaz bağlamında eleştirmiştir.
aşil kanıtı, atomların ve iyonlara göre atomlardan ibaret olan uzayın sonsuzca bölünebilirliğini kanıtlamaya dayanır. aşil ve kaplumbağa yarışır. aşil kaplumbağaya on metrelik öncelik tanır. zenona göre aşil her hamlesinde diyelim 1 metre ilerlerken kaplumbağa 1 dm ilerleyecek, bu oran giderek küçülse bile 1:n oranıyla sonsuza dek bölüneceği için aşil rakibine yetişemeyecektir.
lenin felsefe defterlerinde zenonun bu yaklaşımı üzerine, sürekli olanı kesintiye uğratmadan, yaşayanı basitleştirmeden kavranamayacağına işaretle, zenon devimin çelişkili karekterini belki bilmeden kavrayarak, aslında modern diyalektiğe yaklaştığını, ancak hareketi, çelişmeli momemtlerin birliğini kavramaktan uzak olmakla değişimi yakalayamamıştı, diye not düşmüştür.
matematikteki "kurgusal sonsuz"u kullanarak "gerçekliği" açıklamaya çalıştığı için hataya düşen ve hareketin olmadığı gibi absürt bir sonuca varan filozof.
parmenides'in öğrencisi usta mantıkçı ve filozof. diyalektik düşüncenin önemli geliştiricilerindendir. hareketin olamayacığını savunmuş ve bunu ünlü paradokslarıyla kanıtlamaya çalışmıştır.