ibn Hazm şöyle der: et-Tevbe 9/75-77 ayetlerinde sözü edilen şey vasıftır Allah bu evsaftaki kimseleri tarif etmekte ve onların içlerinden geçirdikleri söz/vaad ve niyetleri bildiğini ifade buyurmaktadır Yoksa bu vasıfları haiz kimselerin bizzat tanındığına dair ne bir Kur ani nas ne de sahih bir delil vardır Binaenaleyh bu ayetlerin Sa lebe b.Hatıb hakkında indiğine dair nakledilen rivayet sahih değildir batıldır Çünkü Sa lebe Bedir ashabındandır ve bilinen tanınan bir sahabidir Rivayette Sa lebe nin zekatı Hz.Ömer e getirdiği halde kabul etmediği ve Hz.Peygamber ile Hz Ebu Bekir in de kabul etmediklerini gerekçe gösterdiği ifade edilmektedir Bu ise şüphesiz batıldır Çünkü Allah iman edenlerin mallarından zekat alınmasını emretmiştir Rasülullah sallallahu aleyhi ve sellem ise vefatı esnasında Arabistan da islam ın tatbik edilmesini ve başka bir dinin kalmamasını vasiyet etmiştir.Sa lebe ise Müslüman bir şahıstır ve Ebu Bekir ile Ömer e düşen şey onun zekatını her halükarda kabul etmeleridir Verilen zekatı reddetme geçersiz kılma diye bir şey kesinlikle olamaz Eğer Sa’lebe kafir olmuş olsaydı islam topraklarında ikamet etmesine izin verilmezdi Binaenaleyh mezkur rivayetin sakıt asılsız olduğunda şüphe yoktur isnadındaki Mu an b Rifa a Ali b Yezid ve Kasım zayıf ravilerdendir Miskin b Bukeyr ise kavi değildir.ibn Hazm el-Muhalla Beyrut XI.206-207
Zehebi Sa lebe hadisinin münker olduğunu söyler.Zehebi Tecridu esmai s-sahabe I/66
Iraki Gazalinin ihya da zikrettiği ve kaynağını belirtmediği Sa lebe hadisi için şöyle der:Taberani bunu zayıf bir isnadla rivayet etmiştir.Zeynuddin el-Iraki el-Muğni an hamli l-esfar III/257
Heysemi şöyle der:Taberani bu hadisi Ebu Ümame den nakletmiştir ve isnadındaki Ali b Yezid metruktur.Memauz-zevaid VII.32
Elbani şöyle der:Bu rivayet iştihar etmesine rağmen münkerdir Rivayetin illeti Ali b Yezid el-Elhani dir ki ittifakla metruktur Mu an b Rifa a ise hadis rivayetinden gevşektir.el-Elbani Silsiletu l-ehadisi d-da ife ve l-mevzu a ve eseruha fi l-ümme Riyad 1407/1987.IV.112
Elbani rahımullah ın bahsettiği ravilerin birincisi Ali b Yezid el-Elhani ed-Dımeşki dir Kasım ın arkadaşıdır ve genellikle ondan rivayette bulunur Tirmizi ve ibn Mace nin ricalindendir Ancak Tirmizi ye göre zayıf bir ravidir Ahmed b Hanbel onun ve Şeyhi Kasım ın zayıf olduklarına işaret ederek kendilerinden şaşılacak derecede illetli rivayetlerin geldiğini söyler ibn Ma in ve Ebu Hatim Ali b Yezid in Kasım Yoluyla Ebu Umame ye nisbet ettikleri rivayetlerin (Sa lebe hadiside bunlardan biridir) tamamının zayıf hatta münker olduğunu ve isnaddaki illetin Ali b Yezid den kaynakladığını belirtirler Buhari Ali b Yezid hakkında münker l-hadis der Ebu Zura kavi değildir Nesai Saci Darakutni Hakim ve daha bir çok muhaddis onun metruk olduğunu rivayetlerinin ittifakla terk edildiğini kaydederler ibn Adiy şöyle der:güvenilir ravilere zayıf rivayetleri nisbet eder ve bunun za fiyetinin kendinden kaynakladığını söyler.Buhari et-Tarihul-Kebir VI 301 ibn Ebu Hatim er-Razi Kitabu l-Cerh ve tadil VI 209 ibn Hibban Mecruhın II 110 ibn Adiy Kamil V 178 Ukayli Kitabu’t-Du afail-kebir III 254 Zehebi Mizan III 161 ibn Hacer Tehzib IV 249
Elbani rahımullah ın bahsettiği ravilerin ikincisi Mu an b Rifa a ed-Dımeşki dir ibn Mace nin ricalindendir ibnul Medini ve Ebu Davud a göre makbul bir ravidir Ebu Hatim e göre hadisleri yazılabilir ama ihticac edilmez ibn Main e göre zayıf bir ravidir Cüzcani ye göre hüccet değildir Yakub el-Fesevi ye göre leyin (gevşek) bir ravidir ibn Hibban a göre münkeru l-hadistir ve münker rivayetleri çoktur Mechul ravilerden sika sebt kimselerin hadislerine benzemeyen haberleri nakleder Kalbin vicdanın münker karşıladığı şeyleri fazlasıyla ihtiva etmesi sebebiyle rivayetlerinin hüccet kabul edilmemesine ve aleyhinde hüküm verilmemesine müstehaktır ibn Adiy şöyle der:Naklettiği rivayetlerin umumuna mütabaat yoktur. ibn Ebu Hatim er-Razi Kitabu l-Cerh ve tadil VIII 422 ibn Hibban Mecruhın III 36 ibn Adiy Kamil VI 328 Ukayli Du afa IV 256 Zehebi Mizan IV 134 ibn Hacer Tehzib V 474-475) Görüldüğü gibi Sa lebe hadisi münkerdir.