türkçe şarkıların büyük bir kısmının * sözlerinin anlamsız olması, sadece kafiye ya da hece sayısına göre bazı kelimelerin yan yana dizilmesi olayıdır. özellikle hareketli şarkılarda çok da dikkat edilmez sözlere ancak bu şarkı sözlerini düz yazı okuduğunuz zaman ortaya garip bir şeylerin çıktığını rahatça görebilirsiniz.
sezen aksu, aysel gürel gibi değerleri ayrı tutarak söylemek gerekirse hakikaten olay şeydir. artık şarkılar ya direk saçmalayan sözlerle dolu yada ayar veren sözlerle...
üretimsel açıdan sıkıntı çeken bir muzisyen topluluğun aç kurtlar gibi sağa sola saldırarak bir sanatçının muziğini, bir başkasının sözlerini çalarak ömnumuze "işte emeğimiz" demesinin samimiyetsizliğini sergilediklerinden dolayı ortaya çıkan durum.
sonra gelsin manda yuva yapmiş söğüt dalına, oyy oyy emine, bugun 23 nisan dörtlükleri...
serdar ortaç ın anlamsızlık konusunda zirveye oynadığı şarkıların bütünü de diyebiliriz aslında. serdar ortaç la ilgili bi entry girmiştim daha önce; onu sevdiğimden bahsetmiştim. ama şu şarkıları eleştirmeden de yapamıyorum. anlamsız şarkı arıyorsanız eğer; serdar ortaç ın ilk iki albümünden sonra çıkarttığı bütün albümleri dinleyebilirsiniz. birbirine benzeyen besteler, kafiyeli şarkı yapmak için g.tten uydurulan sözler. çok fena çok...
ee madem öyle ben niye hala seviyorum ki bu adamı?ne yapıcaksın çocukluktan kalmış işte...
abu çiçi çi çi abu çiçi çi
abu çiçi çi çi abu çiçi çi
eslen beslen eslen beslen karşı beri seslen karşı beri seslen
abu çiçi çi çi abu çiçi çi
abu çiçi çi çi abu çiçi çi... *
kimi kimi kimi sana kimi kimi kimiiiiiiiii *
gerçekten var olan anlamsızlıkltır. rahatsızlık verir. e, madem saat olmuş 02.42, ne duruyoruz helva yapsak ya? zhe zhe.
bakın şimdi örneklerle ilerleyelim. ama böyle çok dinlenen, her türlü beach de non-stop çalan (ne skim cümle oldu lan) şarkıları derleyelim. adeta bir kültmüşçesine insanların kendilerinden geçerek dinlediği o şarkılara gidelim. gidelim..
ışınla bizi mr. spak...
''ne oldu da biz bu duruma geldik
az mı sevdik çok mu sevdik''
şimdi süfer bir giriş olmuş, tebrik edelim öncelikle. çok damar yani. hayatı sorgulayan bir yanı var. az mı sevdik çok mu sevdik, nedir onu kavrayamıyoruz.
''biz nerde hata yaptık
düşünüyorum bulamıyorum
işin içinden çıkamıyorum''
az mı sevdik çok mu sevdik diye düşünürsen, o işin içinden atom karınca bile çıkamaz. ben sana diyim. düşündüğü şeye bakar mısın, az mı sevdik çok mu sevdik..
''şimdi gördüm çok şaşırdım
yeni mi geldin
burda mıydın
oysa bi ara hep aklımdaydın''
ne? şimdi gördün herifi, güzel. ulan ilk dizelerdeki sözler kime söyleniyor o zaman? kendi kendine mi konuşuyosun? bu arada, görünce niye şaşırıyosun adamı, gelemez mi yani? 'burda mıydın' diyorsan, demek ki o adamın burda olması senin için şaşırtıcı değil, çünkü sen bilinçaltında o adamın orada olabileceğini kabullenmişsin. peki nedir bu şaşkınlığın sebebi?
oysa bi ara hep aklımdaydın kafiye olsun diye sıkıştırılmış oraya belli. sırıtıyor zira..
bak bak, asıl süprizi burada yapıyor demet. mr. spak, sen de dinle lan. karıştırma kulağını pis adam.
diyor ki; unuttum ben seni. peki o vakit niye adamın arkasından böyle 'nerde hata yaptık, şöyle güzeldik, böyle başarıyorduk' falan diyorsun? demek ki o adamın ismini biliyorsun. yeme bizi. alzheimer olmadığını en az sen kadar biz de biliyoruz.
hşş spak, buraya bak asıl..
''her şey çok güzel gidiyordu
konuşuyorduk anlaşıyorduk
günler çok çabuk geçiyordu
deniyorduk başarıyorduk inan''
adını hatırlamadığı adama işlerin nasıl yürüdüğünü anlatıyor. bu da demektir ki, isim neydi çıkaramadım ayakları sadece lafımı sokayım, güçlü kadın olayım amacıyla yazılmış. gereksiz ve anlamsız söyler.
''hatırlatayım müsadenle
fazla degil geçen sene
biz ayrıldık seve seve
barışmamız bir mucize''
adını unuttuğu adama bir şeyler hatırlatıyor ablamız burada. ne süper bir yetenek yarabbim amin. seve seve ayrılmış, şarkının sonunda böyle diyor. madem severek ayrıldın, bu kinin nedendir? aldattı desem yok, seviyomuş adam. sevmeyi bıraktı desem, niye seve seve?
üff, sıkıcıymış bu şarkı spak. ne dediğini bilmiyor demet hanım. yürü hadise'ye gidelim.
hadise-deli oğlan
''Ne tarafa dönersem döneyim yüzünü görüyorum hep heryerde sen
Sırrını bilemediğim bir çekim var beni kıskıvrak ele geçiren
Düşünsem nolur düşünmesem, beni çılgına çeviren neydi
Dirensem nolur direnmesem tüm eşimi seçiyor haydi''
ne diyor bu sence spak? sen söyle.
-güç kalkanları aktif değilmiş abi. sürekli çekiliyor, meteorlar gemisine çarpabilir.
sıs la salak uzaylı. kadın diyor ki; sen diyor, unutamadığımsın diyor. sen diyor, kopamadığımsın diyor. fekat bunu neden böyle söylüyor dersen, türkçe şarkı sözlerindeki anlamsızlık derim.
düşünsem nolur düşünmesem, beni çılgına çeviren neydi? bence seni çılgına çeviren şey rüyanda gördüğün buz dolu bir küvette hareketsiz yatan doğumgünü pastası idi.. anlatım bozukluğu diyelim..
''Hadi deli oğlan hadi belime dolan
Hele bi öp bakalım kızı dudağından
Olur da hani bi de denk gelirse dudaktan kalbine düşerse
Tenle yanar ruhla tamamlanır hele bide aşkla pişerse''
spak?
-deli oğlan dediği canlı yılangiller familyasından gelen kırmızı benekli mor tavus kuşu olmalı abi.
bence de spak. çünkü bele falan dolanıyormuş bu deli oğlan. hey gidinin delisi.. o mısradan sonrası anlaşılmıyor zaten. deli oğlanın kalbine bir şeyler düşüyormuş falan..
''Olmaz mı olmaz mı hepi topu bu istediğim hayatta
Dene nolur dene nolur tutamam kendimi sen çıkardın baştan
Ateşe dans bu haydikaçırma şans bu haydi
Aşk tehlikeyi sever''
hayattan istediği tek şey deli bir oğlanın beline dolanmasıymış.. dene nolur diyor. anladığımız kadarıyla bizim deli oğlan iktidarsız. tek seferde kalkmıyor kuşu. deniyor, uğraşıyor.
ve o müthiş sözle bitiyor.. 'aşk tehlikeyi sever'
lan o zaman tuzla tersanesindeki adamların alayı mecnun olur be.. hey gidinin delisi..
serdar ortaç'ı da ziyaret edecektik, spak tırstı. kaldıramam dedi. vazgeçtik.
'hayat beni neden yoruyosun'
bi tek seni yoruyo sanki. böyle skten bi cümle kurup ergen kızlara msn nicki üretmek midir ulan türkiye'de müzik?
sadece kafiye olsun diye kelimelerin yanyana getirilmesi olayıdır.
(bkz: ismail yk)
o kız bana yaşımı sordu 21 dedim
yerin yurdun nerelisin?dedi bekarım dedim.
(bkz: nerelisin diye soruyor bekarım diyor.)
türkçe müziği ismail yk ve türevlerinden ibaret sanıp türk halk müziği, türk sanat müziği dinlememiş bünyenin tespit sıçmasıdır.
hadi onlar size uzak diye dinlemiyorsunuz da barış manço da mı dinlemedin be arkadaş.
genelleme yaparken hepsi değil çoğu dersen böyle olur. sınırlandırma yapıp 2000 sonrası piyasaya çıkan şarkıların çoğunun anlamsız olması dersen katılırız da türkçe müzik deiyp genellediğinde içinde boğulacağın bir okyanusa yüzme bilmeden balıklama atlamış olursun.