o kadar guzelki bu uzun entrimin tamamini telefonda yazmaya usenmiyorum.
serious sam i de yapan hirvat oyun sirketi croteam'in urunu.
belliki oyun uzerine cok calisilmis bunu herseyiyle gosteriyor.
deginilecek cok seyi var oyunun bu yuzden oyunu ilk actigimizda bizi karsilayan menu muzigiyle baslamak istiyorum can sesiyle bi giris yapiyorki akla terminator geliyor sonra ise latince sozlerle ruhani bir ton giriyor kendinizi kilisede ayinin ortasinda hissediyorsunuz ve can sesi yukseliyor. gerilim artiyor. muthis bir sekilde daha oyuna baslamadan alacaginiz zevki katliyor.
menu muzigi disinda oyun icinde de puzzle lari cozerken ya da tapinakta gezinirken calan ruhani muzikler insani etkisinden bir an olsun birakmiyor.
ayar secenegi cok fazla tam inceleme firsatim olmadi ancak ozellikle carpinti yapmasin diye ayarlar ince elenip sik dokunulmus. Ancak keyboard configuration yok ki configurasyon yapmaniza gerek de yok kullanilan tus sayisi sinirli oldugu icin. Ancak goruntuler kayiyor akiyor yuksek grafiklerde suoer goz dolduran grafikler demosunda oldugu gibi kasmiyor.
Oyuna girdikten sonra robot oldugumuzu kesfediyoruz, robotumuzun yuzunu de goremiyoruz ve arkadan gorundugu kadariyla ve daha onceden de duyulan muzigi degerlendirerek ister istemez gecmise gelmis terminator muyuz diye dusunmeden de edememek elde degil.
Oyundaki hava muthis gerekse puzzle bolgelerinde gerekse ozgurce dolasabildigimiz alanlarda hep bir gizem hissiyati yasamak burda antik yunan ya da roma donemlerinden kalintilar ve mistik ilahi tonlu sarkilar yeri geldiginde farkettiginiz ortacag ambiyansi. Herseyiyile mukemmel bir uyum yakalamis.
Ayrica yunan mitolojisine ilgi duyanlarin ekstradan sevecegi de bir oyun zira oyunun adinda bile talos var. Hatta daha fazla zevk alip oyunu tamamen sindirmek icin bir mitoloji kitabi okumak bile onerilir. Ya da en azindan en genel hikayeleri icarus ve golden fleece gibilerini ogrenmek olay orgusu hakkinda cok fikir verebilir.
Oyunda bizle iletisimde bulunan elohimin tanrisal ozellikleri -karanliklari defetmesi gibi- oyunun ruhani havasini daha da arttiriyor. Ayrica bize cocuk demesi eger o tanriysa biz de isa miyiz ki diye de dusundurebiliyor ki elohim kulaga yahudi adi gibi geliyor. Sesindeki agirlik ve dinginlik ile o konustugunda bi rahatlama hissedersiniz.
You are just a child diye soylenip duran elohim, bana starcraft'taki unlu "awaken my child and embrace the glory that is your birthright" sozunu hatirlatiyor.
Bu belirttigim baglantilari kurmak ve kurabiliyo olmak bana tarifi imkansiz hazlar yasatiyor.
Puzzle oyunu olmasi sebebiyle portal serisine benziyo olsa da hikayeyi anlatis yonuyle yegane bir oyun. Hikayeyi her sektore kurulmus olan console lari kullanarak ogreniyoruz. Eski calismalardan kalma sozler notlar bizim kendi yazdigimiz notlar daha onceden puzzle lari bitirmesi icin yollanan diger robotlarin yaptiklarini okumak da cok guzel bir ayrinti.
Bu notlardaki nuanslar ise paha bicilemez bir tane notta chat e cikan bir kullanicinin bot olup olmadigini anlamaya calisan bir developer once fransanin baskentini sorar, kullanici paris der. Kullanici bunun bot olup olmadigindan suphelenir ve emin olmk icin daha zor bi soru sorar:hirvatistan in baskenti. Cevabi zagreb diye yapistirinca bizim developer "tamam sen bi bot mussun gercek bi insan degil". Bunun uzerine user "i am not a bot, i am just from europe" diyerek amerikali oldugunu anladigimiz developer a lafi agir koyuyor ve buradaki ulkenin secim sebebi de tabiki de sirkete de adinin bi kismini veren ulke olan hirvatistan.
Console larda dosyalari okudukca mantik ve filozofi uzerine ne denli kafa yoruldugunu kesfedebilirsinizn oyleki dedigini anlamak icin bazen 2-3 defa okumak gerekti bazi dosyalari ancak sonunda anladiginizda da aldiginiz haz ayni derecede yuksek.
Ana bilgisayarla iletisim kurmak icin bir terminal sistemi olusturulmus ve bu acidan gercekten de cok gercekci olmus.
Ayrica.oyunu kacak.olarak oynayacak.olan arkadaslar ne yazkki oyunun ortasinda bir asansorde mahsur kalacak ve drvam edemeyecekler.
Oyun portalla kıyaslanıyor sürekli ama bu ne yazık ki mecbur, çünkü tarzın pek örneği yok.
Öncelikle oyun kesinlikle olmuş. Croteam elini çok ağır bir taşın altına sokmuş. Portalın steam üzerindeki çoğu modunda bitirmiş biri olarak bu oyun açıkcası mekanikler anlamında hiç şaşırtmadı, daha önce fanlar tarafından eklenen harika modlar bu oyunda bir araya toplanmış. Güzelde olmuş, baya zorluyor.
Portala çok bakılarak yapılmış olsa da bazı kararları farklı tutulmuş. Örnek olarak kolaydan zora gitme durumu. Açıkcası doğrudan böyle bir yola gitmemişler aksine dağıtmışlar. Yeşil, sarı ve kırmızı olarak zorluk değişiyor ve her biri bir diğerinden daha önemli şeyleri açıyor. Yeşil 3 bölümün her birinde ilerlemek için yol, sarı oyun mekanikleri için kırmızı ise daha farklı bir konuda ilerlemek için gerekli.
Bunun dışında senaryoda felsefi konular ele alınmış. Baya baya zorluyor.
Genel olarak portal dan kesinlikle daha zor ancak portal a göre aşırı ciddi bir oyun yapmış Croteam. Alternatif olarak kesinlikle çok iyi. ilerlerse ki sanmıyorum ciddi kitleye sahip olabilir.