Tanzimat Edebiyatı ile Serveti fünun Edebiyatının karşılaştırılması
Tanzimat döneminde, toplumsal konular serveti fünun döneminde bireysel konular işlenmiştir.
Tanzimatçılar hak eşitlik özgürlük gibi konular işlerken, serveti fünuncular bireysel konular işlemiştir.
Tanzimatçılar daha sade bir dil kullanmışlardır.
Serveti fünuncular ağır bir dil kullanmıştır.
Tanzimat döneminde toplumsal fayda gözetilmiştir.
Serveti fünun döneminde bireysel faydaya önem verilmiştir.
Serveti fünun hikâyeleri Tanzimata göre teknik açıdan daha başarılıdır.
Serveti fünun Edebiyatını oluşumu
Edebiyatımıza yenilikler getirmek amacıyla serveti fünun dergisi etrafında toplanan sanatçıların oluşturduğu topluluktur. Recai zade Mahmut Ekremin kulağa göre kafiyesi bu topluluğun en önemli teorisi olmuştur.
Genel amacı;
Fransız edebiyatına benzeyen çağdaş eserler vermektir.
Sanat anlayışı, sanat sanat içindir.
Roman ve hikayelerinde natüralizm ve realizmden etkilenen sanatçılar, şiirde ise prnasizm ve sembolizmden etkilenmişlerdir.
Tanzimattan batılı eser verme anlamında daha başarılı olmuşlardır.
Bazı kullanılan kavramlar
Karakter: bizi başkalarından ayıran özelliklerimizdir.
Tip: iyi veya kötüdür. Yazar mesaj vermek için bu kavramı kullanır.
Tanzimat dönemi gazeteleri;
Takvim i vaka-i: ilk saray tarafından çıkarılan gazetedir.
Ceride-i havadis: ingilizler tarafından ortak çıkarılan yarı resmi Türkçe gazetedir. Ruzname olarak ilk ek çıkarılmıştır. ilk piyeslerin çevirisi yayınlanmıştır.
Tercümanı ahval: Şinasi ve agâh efendinin birlikte çıkardığı ilk özel gazetedir. Bu gazetede Şinasinin yazdığı şair evlenmesi adlı ilk modern tiyatro yayınlanmıştır.
Tasvir-i evkaf: ilk edebiyat sözünün kullanıldığı gazetedir. Şinasinin makaleleri yayınlanmıştır.
Hürriyet: ziya paşa ve Namık kemalin çıkardığı gazetedir. Londrada çıkarılmıştır.
ibret: Namık kemalin çıkardığı gazetedir.
Devir, bedir: Ahmet Mithat efendinin çıkardığı gazetedir.
Sabah: Şemseddin Saminin çıkardığı gazetedir.
Tercümanı şark: Şemseddin Saminin çıkardığı gazetedir.
Diyojen: teodor kasap tarafından çıkartılan ilk mizah gazetesidir.
Tanzimat dönemi tiyatrosunun genel özellikleri;
Şiirden sonra en çok tercih edilen tür olmuştur.
Eserler telif, tercüme ve adapte olmak üzere üçe ayrılırlar.
Eserlerde Moliere, Shakespeare, racine etkisi oldukça hissedilir.
Oyunlar genellikle komedi, trajedi ve dramlardan oluşur.
Komedilerde klasizm dramlarda romantizmin etkisi görülür.
Tiyatroda amaç eğlendirerek eğitmek olmuştur.
Muallim Naci
Eski edebiyat taraftarıdır. Yeni edebiyata karşı çıkmaz ama eski edebiyatın da unutulmamasını istemiştir. Demdeme adlı kitabı Recai zade Mahmut Ekrem'e yazmıştır.
Ahmet Mithat efendi
En ünlü hikayeleri
Letaif-i rivayet
Kıssadan hisse
Gezi yazısı
Avrupada bir cevelan
Ziya paşa
Şiir kitapları
Eş ar-ı ziya
Zafer name
Terci-i bent
ilk mülakat türünde rüya
Anı türünde defteri amal
Düz yazı türünde şiir ve inşa
Antoloji türünde harabat ( bu kitap divan şiirini övdüğü için Namık kemal buna karşılık tahrip i harabatı yazıyor.)
Şinasi
Osmanlı Ata sözlüğü: Durup-ı emsali Osman'i
Batılı anlamda ilk modern tiyatro: şair evlenmesi
çevirim: la fon tenden tercüme i manzume
Namık kemal
Sergilenen ilk batılı tiyatro: Vatan yahut silis tire
Tahrip-i harabat ziya paşaya yazmıştır. Nedeni ziya paşanın eski edebiyatı övmesidir.
Ahmet vefik paşa
ilk Anadolu sözlüğü: lehçe i Osman'i
Adaptasyonları:
Zoraki nikah
Zoraki tabip
Çeviriler: tartuffe( ziya paşadan çevirdiği)
Kocalar mektebi
Recai zade Mahmut Ekrem
Hikayeleri
Şemsa
Saima
Tiyatrosu: çok bilen çok yanılır.
Şiirleri. Zemzeme
Edebiyat bilgisi: talim-i edebiyat Arkadaşlar içerik kısıtlıdır. teşekkürler