aslında vücuda zarar veren her şey gibi haram olması gerekir ama bu kadar içen var, herkesi içeri atmaz herhalde. bir yasal düzenleme yapılır öbür tarafta.
--spoiler--
islamın temel kaynaklarında adı geçmeyen bir şeyin hükmünü anlamak için islamın bazı genel kuralları vardır. Bunlardan birisi şudur: Eşyada aslolan, ibahadır. Yani, her şey insanlar için yaratılmıştır. Bazı şeylerin ise haram olduğu açıklanmış, böylece hükmü bildirilmeyen şeyler de helal olarak kalmıştır demektir. Bir diğeri de şudur: Temiz ve güzel olan şeyler helaldir, pis ve zararlı şeyler ise haramdır.
Bu iki genel kural, beraberce düşünüldüğü zaman sigara için karşımıza şöyle bir sonuç çıkar: Sigara hakkında kaynaklarda bir şey söylenmediğine göre onun hakkında hüküm verebilmemiz için onun pis ve zararlı olup olmadığına bakmalıyız: Eğer onun pis ve zararlı olduğunu söyleyebileceğimiz özellikleri varsa haram olduğuna, yoksa, helal olduğuna hükmetmeliyiz.
işte bu metodik anlayış sebebiyle tarihte bazı islam alimleri sigaranın helal/mubah olduğu hükmüne varmışlardır. Çünkü, demişlerdir, biz sigaranın bir zararını görmüş değiliz, şu halde onun haram olduğunu söyleyemeyiz. Eğer bir gün zararlı olduğu ortaya çıkarsa biz de ona göre hüküm veririz. Oysa bu gün sigaranın 2000 civarında zehir içerdiğini, pek çok hastalığın sebebi olduğunu, içenlerin sadece kendilerine değil, içmeyenlere dahi zarar verdiklerini bilim kesin olarak ortaya koymuştur.
Bununla birlikte Hanefî gelenekte şöyle bir anlama metodu vardır: Kıyasa/kurallara göre haram olan, ancak Kuran-ı Kerimde ve sünnette adı ve hükmü açıkça zikredilmeyen şeylere haram yerine, tahrîmen mekruh demek daha uygundur. Gerçi bununla kastedilen de haramlıktır, ancak bir şeye haram ya da helal hükmü vermek sadece Allaha (cc) ait bir hak olduğu için, haram olduğu kesinkes anlaşılsa bile, Kuranda haram denmeyen şeylere nezaketen, tahrimen mekruh demek daha güzeldir; Bu sebeple son dönem Hanefîler sigara için tahrimen mekruh; hükmünü tercih etmişlerdir. Tahrîmen mekruh, kanun hükmünde kararname gibi, haram hükmünde mekruh demektir.
--spoiler--
tütün 1500 yılında ilk kez Avrupa'ya taşındığına, Osmanlı imparatorluğuna 1605 yılında geçtiğine yani islamiyetten yaklaşık 1000 yıl sonra kullanılmaya başlandığından dolayı haram olması mümkün değildir.
Bedenlerimiz bize ait değildir. Bize emanettir ve onları en iyi şekilde korumamız gerekir. Sigara haram değildir ama vücuda zarar verir bu yüzden mekruhtur. Yine herşey bizim için yani.
Ali Echuri hazretleri, (Tütün içmek aklı giderir veya nafaka temininin terkine sebep olursa, haram olur. Böyle bir durum olmazsa haram olmaz) buyuruyor. (Gâyet-ül-beyan).
haram diyenler var, evet. Fakat neden diye sorulduğunda olayı intihardan itibaren ele almak gerekiyor. Şöyle ki ; intihar ikiye ayrılır ; bilinçli ve bilinçsiz intihar.
Bilinçli intihar : insanın akli dengesi yerindedir, fare zehri içer, köprüden atlar vs işte.
Bilinçsiz intihar : adam cinnet geçirmiştir mesela, kafasına sıkar. Veya balkonda başı döner aşağı düşer ölür. Böylece intihar etmiş sayılmaz dinen.
Sigarayı da bilinçli intiharın kapladığı alana sokanlar var. Yavaşta olsa insan kendini öldürüyormuş. Bu yüzden haram diyolla. Kişisel fikrim ise mekruh olduğu yönünde.
kur'an indirildiği vakit, yani peygamber efendimiz döneminde sigara olmadığı için bu konuda ayet veya hadis yoktur. sigara 14. yy da ortaya çıkmıştır.
kur'an daki hükümlerden hareketle çoğu alim tahrimen mekruh çıkarımı yapmışlardır. bu da harama yakın mekruh demektir. zaten mekruhu devam ettirmek onun mekruhluğunun son bulmasıyla sonuçlanır.
Çevredeki insanlara zararı da kul hakkıdır. kul hakkınında dereceleri vardır. en nihayetinde çevrede bulunan insan bundan şikayetçi olabilir.
islam dininde vücuda zarar veren herşey haramdır öğretisi veriliyor, yanlışsam düzeltin, o zaman islama göre haramdır ama kendisinden önceki jenerasyon ilahi dinlerine bozulmuş din diyerekten eleştiren din (alimlerimizce) haram kılınmamıştır ki toplumun genelinde böyle bir kanı var. insan işine geleni kılıfına uyduruyor ne olursa olsun.
haram olan bir şeye değildir demenin şirk ile bir tutulduğu söylenir. bu yüzden böyle konularda net ifadeler kullanırken iki kez düşünmek gerekir.
kendi naciz fikrim en azından mekruh olduğudur.
(bkz: sigarayı bırakmış olmanın verdiği aşırı bilmiş hava)