sigara içerek başkalarına verilen zarardan alınacak günah "kul hakkı yemek" yüzünden olacaktır. sigara içmek haram değildir. sigara mekruhtur. ancak mekruhun tekrarı haramdır. tekrardan kasıt hayatta kalmak için sigarayı bırakması gereken kişinin bunu yapmaması vb...
bu can sana emanet olduğundan ve ondan sen sorumlu olduğundan nasıl aldıysan öyle ver mantığı etkin olduğundan günah değil ama mekruhtur. Bir nefes de bana çekin lan.
--spoiler--
bazı din alimlerine göre ise, sigara içmek ne mekruh ne günahtır. tedricen intihardan, kendi canına bilerek ve isteyerek kasıttan dolayı haramdır.
--spoiler--
haram zaten günahtır.
aslında buna benzer konularda şunu yemek, içmek haram mı helal mi diye tartışılır. ancak sadece sigaraya özgü mekruh muhabbeti vardır. bence sigara helal dir. ap açık yasak edilmemiş bir şey hakkında kendi kafamızdan karar veremeyiz.
vücuda zarar gibi konulardan kıyas yoluyla zorlarsak; kuzu kaburga, yağlı iskender yiyip 10 dk sonra kalp krizi geçiren bir sürü insan vardır. onlar da mı haramdır?
islamın evrensel helal ve haramları Kuran-ı Kerimde ve onun açıklaması olan sünnette zikredilmiştir. Evrensel helal ve haram; derken kastettiğimiz şey, her zaman ve her mekana göre genel geçer olan helal ve haramlardır. Sigara konusu gerek sünnette, gerekse Kur;ân-ı Kerimde yer almaz. Çünkü Kuranın indiği zaman sigara denen bir şey yoktu. Sigara XV. Asırdan sonra ortaya çıkmıştır. islamın temel kaynaklarında adı geçmeyen bir şeyin hükmünü anlamak için islamın bazı genel kuralları vardır. Bunlardan birisi şudur: Eşyada aslolan, ibahadır. Yani, her şey insanlar için yaratılmıştır. Bazı şeylerin ise haram olduğu açıklanmış, böylece hükmü bildirilmeyen şeyler de helal olarak kalmıştır demektir. Bir diğeri de şudur: Temiz ve güzel olan şeyler helaldir, pis ve zararlı şeyler ise haramdır. Bu iki genel kural, beraberce düşünüldüğü zaman sigara için karşımıza şöyle bir sonuç çıkar: Sigara hakkında kaynaklarda bir şey söylenmediğine göre onun hakkında hüküm verebilmemiz için onun pis ve zararlı olup olmadığına bakmalıyız: Eğer onun pis ve zararlı olduğunu söyleyebileceğimiz özellikleri varsa haram olduğuna, yoksa, helal olduğuna hükmetmeliyiz. işte bu metodik anlayış sebebiyle tarihte bazı islam alimleri sigaranın helal/mubah olduğu hükmüne varmışlardır. Çünkü, demişlerdir, biz sigaranın bir zararını görmüş değiliz, şu halde onun haram olduğunu söyleyemeyiz. Eğer bir gün zararlı olduğu ortaya çıkarsa biz de ona göre hüküm veririz. Oysa bu gün sigaranın 2000 civarında zehir içerdiğini, pek çok hastalığın sebebi olduğunu, içenlerin sadece kendilerine değil, içmeyenlere dahi zarar verdiklerini bilim kesin olarak ortaya koymuştur. Bununla birlikte Hanefî gelenekte şöyle bir anlama metodu vardır: Kıyasa/kurallara göre haram olan, ancak Kuran-ı Kerimde ve sünnette adı ve hükmü açıkça zikredilmeyen şeylere haram yerine, tahrîmen mekruh demek daha uygundur. Gerçi bununla kastedilen de haramlıktır, ancak bir şeye haram ya da helal hükmü vermek sadece Allaha (cc) ait bir hak olduğu için, haram olduğu kesinkes anlaşılsa bile, Kur;an;da haram denmeyen şeylere nezaketen, tahrimen mekruh demek daha güzeldir. Bu sebeple son dönem Hanefîler sigara için ;tahrimen mekruh; hükmünü tercih etmişlerdir. ;Tahrîmen mekruh, kanun hükmünde kararname gibi, haram hükmünde mekruh demektir. Ayrıca sigara insanın kendisini tehlikeye atmasıdır. Oysa Allah (cc): ;Kendinizi kendi ellerinizle tehlikeye atmayın; buyurmaktadır. Bu sebeple sigara, insanın kendisini tehlikeye atması demektir. Sigara içmek ayrıca çok önemli bir kul hakkıdır, çünkü içenler içmeyenlere zarar vermekte ve onları rahatsız etmektedirler. Kul hakkının affedilmesi de ancak, hakkı olan insanların bağışlamasına bağlıdır. Bunu temin etmek ise çok zordur. Sigaranın hükmü? Tütün, 15. asırdan sonra, islâm ülkelerine girmiştir. O zamandan beri, islâm uleması onu içmenin hükmü üzerinde durmuşlardır. Şöyle ki: a- Bâzı âlimler, tütünün mubah olduğunu söylemişlerdir. Bunu söyleyenler, tütünün zararı olmadığını ve Şâri' (Şeriatı koyan, yani Allah) tarafından yasaklanmadığını ileri sürmüşlerdir. Halbuki, bugün tütünün zararları ilmen kesin şekilde ortaya çıkmıştır. Zararsız olduğu söylenemez. Şâri'nin yasaklamadığını söylemek de doğru olmasa gerektir. Zira Şâri', her haramı ismen tek tek zikretmemiştir. Hüküm, sadece sarih ve hususî naslarla değil, nas-larda geçenlerin haram kılınış illetlerine bakarak yapılan kıyas ve istidlal yollarıyla da verilebilmektedir. Bu bakımdan hakkında sarih nas olmayan bir nesne hakkında kıyas ve istidlal yoluyla bir hüküm verilmesinde hiçbir mâni yoktur. b- Bâzıları da sigara içmek mekruhtur, demişlerdir. Bunlar, kıyasla sabit bir hükme, haram demekten çekinmeleri ve sigaranın zararları hakkında kesin bilgi sahibi olmamaları yüzünden bu hükmü vermişlerdir. c- Bâzıları da sigara içmek, özellikle tiryakisi olmak haramdır, demişlerdir. Bunların mesnedi ise, sigaranın vücuda zarar vermesi, israf olması ve nafaka mükellefiyetinde darlığa yol açması gibi sebeplerdir. Bu 3 sebepten biri gerçekleştiği yer ve durumda, sigara içmek haramdır. Bunlar gerçekleşmez ise, mekruhtur. Özellikle dindar ve uzman bir hekimin vereceği bir karar çok önemlidir. Böyle bir doktor bir kimseye sigarayı mutlaka terketmesini söylerse onun sigarayı içemesi dinen de helal olmaz.
sigaranın ilk çıktığı zamanlarda ve osmanlı'da yasak olduğu dönemlerde islam alimleri öksürttüğüne dayanılaraktan tahrimen mekruh demişlerdir. tahrimen mekruh harama yakın mekruhtur ve işlenmesi insanı günaha sokar. günümüzde ise alimlerin birleştiği nokta sigaranın haram olduğu yönündedir.
sigara keyif veren bir maddedir. ama keyif veren, mutluluk hormonlarının salgılanmasında etkili olan bazı besinlerin de olduğu bilim insanları tarafından sürekli açıklanmakta. çikolata mesela. şimdi, keyiflenmek için bu tür şeylerin kullanılmasında bir sakınca görmüyorum ben. ama mesele şu ki, yedikten sonra gerekli bakım yapılmazsa, çikolata dişlere zarar verir. bunu geçtim, fazla çikolata tüketiminin bazı başka komplikasyonlara yol açacağı da aşikârdır. ve bu komplikasyonların kaynağında tüketimde müsriflik yatmaktadır. şimdi tütünün yakılıp içilmesi ardından belli bir zararın görüleceği anlaşılabilir bir sonuç; fakat, keyif vermesi dışında başka yararları olduğu da yadsınamaz bir gerçektir. ve günlük tüketim belli bir miktarı aşmadığı sürece vücudun, akciğerin kendisini yenileyebileceği de tıbbi bir gerçektir. özetle, müsriflik günahtır. sigaranın tüketiminde müsrifliğin ise tüketilmemesine yakın bir sınırda olduğunu belirteyim. yani aşırı değil, azı aşan herhangi bir tüketimde sigara müsrifliği yapılmış olur. sigaranın iradeyi zorlayarak kişinin kararlı bir tüketim içerisinde olmasını da güçleştirmesi göz önüne alınmalıdır. zifir, nikotin vs. oranları belirtilmediği hâlde günde 7 daldan fazla içilen sigara gün içerisinde geri dönülmesi sanırım mümkün olmayan bir zarara sebep olmaktadır. tabii sigara tümden bırakıldığı andan itibaren akciğerler hızlıca yenilenmeye başlıyor. şu durumda, sigara tüketiminin iradi yapının gelişmesi, keyif vermesi ve birkaç diğer sebebiyle herkese önerilebilecek bir davranış değil; kendisine güvenen insanların rahatsız olmadan başvurabilecekleri bir davranış olarak görüyorum.