esasen toplumun ulaştığı vicdani bir mertebe olması gerekirken, bizde laisizmle aynı anda dayatıldığından, bitmek bilmez bir laiklik tartışmasına sebep olmuş kavramdır.
laiklik sekülarizmin önkoşuludur evet ama laikliğin sekülarizmi getirmesi bir toplum meselesidir ve genelde toplumların esas sorunu laiklik değil bu tepeden inme seküler yaşantıdır.
sekülerizm diyerek ülkemiz da uygulanan laikliği özetlemeye kalkmayınız.
dinayet işleri başkanlığı bütçesi-çalışanı ve vakıf adı altında vatikanı kıskandıran taşınmazları vb konularına girmeden direkt "susun ln amuğa goyarım" diye küfür ettirmeyin, sabah sabah.
sükülarizm çıkış itibariyle pagan(şehirli)toplumların ürünüdür.sekülarizm dünyevi hayatı ilgilendiren her konuda ve her özel konuda dinsel olguları dıştalamaktır özet olarak.
içeriği geniş bir kavramdır dinle direk ilgili veya ona dolaylı dayandırılmış herşeyi,kavramı,kurumu dini bu kavramlardan ayırarak açıklamıştır.(sekülar eğitim,sekülar devlet v.s.)
pagan toplumları sekülardı çünkü böyle olmalıydılar çok tanrılı olabilmeleri için vicdan özgürlüğü şarttı.pagan Roma'da her birey dilediği tanrıya dilediği oranda dua edebiliyor adak adayabiliyordu.hiçbir tanrı diğerine hükmetmiyor egemenliği altına alıp diğerlerini tanımamazlık etmiyordu.velhasıl zamanla roma imparatorluğu nomad ve barbarlar tarafından yıkılınca iki cemaatin mücadelesi başladı;yahudiler hristiyanlar.yahudiler dinlerinin yapısı gereği evrensel olabilen hristiyanlık karşısında tutunamadılar ve romada hristiyan imparatorlar dönemi açıldı.tek tanrılı sistem egemenlik sınırlarından vicdan hürriyeti ve sekülarizmi defetti.
sekülarizm daha sonraları milli kiliselerin kuruluşundada önemli rol oynadı.kısacası dine karşı olmayan bir olgu.sadece tanrı ile dini,devlet ile kralı ayrı güçler olarak görmüşlerdir.bu kavram için önemli olan birey ve davranışlarıydı bu bağlamda liberalizme yakındır.
kökeni pagan bir toplum olan roma imparatorluğuna dayanır. roma imparatorluğunda yunan site devletlerinin aksine; ırk, dil, din, cinsiyet renk ayrımı yoktu, kim hangi tanrı'ya tapıyorsa ona şeref sunabilirdi. paganlarda tanrılar hiyerarşik düzen içinde olmadıkları gibi eşit de değildiler. atina'da ise güçlü bir tanrılar hiyerarşisi ve savunucuları vardı. atina'da inanç sahibi olmak elit kesimin elinde iken, paganlar arasında ''vicdan özgülüğü'' vardı. bu nedenle kökeni site devletine dayanan laisizme göre inançlara yaklaşımı daha ılımlıdır. sekülarizmde inanç düşmanlığı olmadığı gibi tanrı, din gibi kavramlarla devlet ayrı ayrı güçler olarak görülür. önemli olan bireydir halk ya da ulus değil, laisizmin aksine sekülarizmde demokrasi ve liberalizm içiçe değerlendirilir.
dinin sosyal,ekonomik,kültürel bir rol oynamaması gerektiğini öne süren ideolojidir. sekülarizme göre din varsa bile, sadece evinde kimseye göstermeden, belli etmeden, bir suçmuş gibi gizlice, kimseye rol model oluşturmadan yaşanmalıdır çünkü ancak böyle yokedilebilir. sekülarizm ile laiklik aynı şey değildir.laiklik ise, din ile devlet işlerinin ayrılmasıdır.