Sanatın kullanıyoruz dediği kadar matematikten daha fazlasını manavlar karpuz satarken kullanıyor... Yine de manav-matematik ilişkisi zorlama bi ilişkidir. sanat ve matematik ilişkisi daha da zorlama bir ilişkidir.
En kocaman karpuzu tezgahın 2/3 mesafesine koyman gerekiyor. Perspektifte göz yanılması oluşturursun, küçük karpuzlar arkaya büyükler öne. Derinlemesine bi tezgah imajı yaratırsın. Şahsen her manavın bir adet hesap makinesi durur yanlarında, henüz hesap yapan ressam/heykeltraş görmedim. Ama ararsan matematik-resim ilişkisi kuran bir sürü var. Sonuçta matematik her yerde var. Zorlama ilişki kurmanın manası yok. Bir tane toplama işlemi yapmadan gayet başarılı resim/heykel yapabilirsin.
mesela dengeyi ne zamandan beri matematik kullanarak hesaplıyor heykeltraşlar? Zaten hesaplayamazlar. Hesaplayacak olsa ancak bilgisayar devreye girerse hesaplayabilir. Şimdi sen heykelin dengesini sonlu elemanlar yöntemini kullanarak hesaplıyorum (başka yol yok) diyorsan, anlından öperim. Ama iki diferansiyel denklem koysam "bunlar ne, matematik mi?" diye soracaksın. Heykelde denge şöyle hesaplanır: Heyeltraş göz kararı heykeli yapar. Yıkılırsa tekrar yapar. Biraz tecrübeli ise daha rahat yapar. mesela şaha kalkmış at heykellerinin kuyrukları yere değmez. Çünkü 2 ayaklı dengeyi korumak zordur, onun için kuyruk olması gerekenden daha uzun yapılıp yere değdirilir, heykel 3 noktadan destek almış olur. Ortada hesap mesap yoktur. Aynı şekilde resim dengesi için de herhangi bir formülasyon bulunmaz. Ritm için de...
Başta söylediğimi tekrar edeyim: Sanatın kullanıyoruz dediği kadar matematikten daha fazlasını manavlar karpuz satarken kullanıyor... Yinede manav-matematik ilişkisi zorlama bi ilişkidir.
Bu manava matematik ilişkisi yüklemek değil. Matematik her şeyin içinde vardır zaten. Sanatçının "ciddi biçimde hesaplama bilmesi" gereksizdir. Resim heykel yapıcam diyen adamın toplama çıkarma bilmesi dahi gereksizdir. Yani tıp-matematik, mühendislik-matematik, manav-matematik vesaire-matematik ilişkisi sanat-matematik ilişkisinden çok daha fazladır. ihmal eder geçerim..
şimdi ilhan koman gibi sanatcılar da var diyecek olanlar da çıkacaktır. Şimdi ilhan koman hangi matematiği kullandı eserlerinde? Neresinde matematik? Diyeceksin şu şu oran var o sarmallarda. Yok o orana göre yapmasa da kafadan sallasa Yine bi oran olacak, diyeceksin ki şu oran var. Eee, hep bi oran olacaksa matematiği niye kullanıyorsun? Zaten ondan diyorum "karpuz tezgahında da var oran, burda da var,
Manav kullandığını iddia etmiyo, sana ne oluyo peki?" diye.
ha tabi Kafadan salladı diyen yok. Eee, kafadan sallamadıysa nerede o ilkeler? Bi fizikçi matemetiği kullansa, yaptıklarını gösterdiği an Ben sana hemen göstereyim, Hangi matematiği kullanmış, Nasıl kullanmış... Arada "heykelin dengesini hesaplıyorum" dedin mesela, Tamamen hikaye, Nasıl yaptığını bile bildiğini sanmıyorum...
kimse kızmasın ama konu karpuz düzeyinde çünkü sanatta matematiğin kullanımı karpuz düzeyinde. Nasıl aşayım bu düzeyi. Yok ki düzey, Yani neyi korumalıyım. Karpuz düzeyinde matematik seviyesini mi? Dümene basılmış gibi aynı şeyleri söylüyorlar. Yok "sanat şöyledir, böyledir" diye başlayan. her zaman da öyle değildir efendiler.
Karpuzda rastgele yerleştirilmez tezgaha.. Ne yapacağını hesabını yapmadan, ancak çuvallayabilirsin.. Para üstü vericen hesap yapma bakalım ne oluyo. Halden haftada 100 karpuz alıyorsun, al bakalım 120 tane de 20'si çürüsün.. Tezgaha karpuz yerleştirmeyi de küçümseme.. Onunda oranları var.
Al sana mgsü resim bölümü ders programı... Koca mimar sinan'da tüm proflar da sanat ve matematik ilişkisinin zorlama bir ilişki olduğunu düşünüyorlar ki Aritmetik, cebir, geometri eklememişler programa.
TEMEL SANAT EĞiTiMi 1 - DERS KODU: RE 101
SANAT TARiHi 1 - DERS KODU: OD 126
DESEN ATÖLYESi - DERS KODU: RE 104-105
TÜRK DiLi - DERS KODU: OD 132
MITOLOJI - DERS KODU: RE 101.YIL
ANATOMI - DERS KODU: RE 103
YABANCI DIL 1 - DERS KODU: OD 133
PERSPEKTIF - DERS KODU: RE 102
UYGARLIK TARIHI - DERS KODU: AST OD 125
ATÖLYE 3-4 - DERS KODU: RE 204-205
SANAT TARiHi 2 - DERS KODU: AST OD 226
YABANCI DiL 2 - DERS KODU: YD OD 233
RESiM TARiHi - DERS KODU: RE 211
ESTETiK - DERS KODU: RE 210
ATATÜRK iLKELERi VE INK. TARiHi - DERS KODU: AIIT OD 231
GRAVÜR ATÖLYESi - DERS KODU: RE 308-309
LITOGRAFI ATÖLYESi - DERS KODU: RE 308-309
SERiGRAFi ATÖLYESi - DERS KODU: RE 308-309
ViTRAY ATÖLYESi - DERS KODU: RE 308-309
FRESK ATÖLYESi - DERS KODU: RE 308-309
HALI ATÖLYESi - DERS KODU: RE 308-309
RESiM TEKNOLOJISI VE REST. - DERS KODU: RE 306
ÇAĞDAŞ SANAT VE YORUMU - DERS KODU: AST OD 327
TÜRK SANAT TARiHi - DERS KODU: AST OD 328
ATÖLYE 5-6 - DERS KODU: RE 304-305
ATÖLYE 7-8 - DERS KODU: RE 404-405
GRAVÜR ATÖLYESi - DERS KODU: RE 408-409
SERIGRAFI ATÖLYESi - DERS KODU: RE 408-409
VITRAY ATÖLYESi - DERS KODU: RE 408-409
FRESK ATÖLYESi - DERS KODU: RE 408-409
LITOGRAFI ATÖLYESi - DERS KODU: RE 408-409
HALI ATÖLYESi - DERS KODU: RE 408-409
gidin dali sergisine, kıçınızın dibinde hala. adını unuttuğum bir tablosu var.. ve eskizine bakın yan tarafta, bi beşgen oluşturmuş adam. ve yerleşimin formulü yazılı yanında, resim de bunun üzerine oturtulmuş. inanılmaz gelmesin, gidin görün gerçekten "ilişki var mı?" sorusuna samimi bir cevap arıyorsanız.