çalıkuşu adında muhteşem eserin yazarıdır. daha bu gün ağlaya ağlaya bitirdim şaheseri.
ey reşet nuri! senin hakkında hiç iyi şeyler duymadım. ancak yazdığın bu ilk bölümlerde pek ısınamadığım ama sonradan kendime bağlayan ve son sayfalarında bütün pazılı toplamanmış bulduğum kitabının her sayfanda beni kâh ağlatıp, kâh güldürdün. piskolojimi alt üst ettin. seni unutmayacağım..
bundan onlarca yıl önce yazdığı romanlarla günümüz türkiye'sini de çok iyi özetleyen, yoğun düşünceleri sade cümlelerle ifade eden, eğitime, sanata, bilime son derece değer veren, cehaletin, yobazlığın, ahlaksızlığın, her daim karşısında duran mükemmel edebiyaçı, mükemmel insan. türk edebiyat tarihindeki en sevdiğim yazar.
hem yazar. hem de milletvekiliymiş. benim anlamadığım o zamanki devirde tek partili dönemde hem de, nasıl hangi ara ne ara o kadar kitap yazmaya vakit buldu acaba.
romanları dizilere senaryo olan yazar. onu bu kadar çok sevdiren ve öne çıkaran şey en mümkün hikayeleri en iyi şekilde anlatışı. tabii televizyon kanallarının mahvettiği boyutu düşünürsek, romanlarına ihanet edilen adam;
istanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi' ni bitirdi (1912). Bursa' da başladığı (1913) öğretmenlik hayatına çeşitli okullarda devam etti. Milli Eğitim müfettişi (1931), Çanakkale milletvekili (1933-43), Paris Kültür Ateşesi ve emekli (1954) oldu, kanser tedavisi için gittiği Londra' da öldü. naaşı istanbul Karacaahmet Mezarlığı'na gömülmüştür.
eserleri:
Gizli El, Çalıkuşu,Damga, Dudaktan Kalbe, Akşam Güneşi, Bir Kadın Düşmanı, Yeşil Gece, Acımak, Yaprak Dökümü, Kızılcık Dalları, Gökyüzü, Eski Hastalık, Ateş Gecesi, Değirmen, Miskinler Tekkesi, Harabelerin Çiçeği, Kavak Yelleri, Son Sığınak, Kan Davası, Tanrı Misafiri, Sönmüş Yıldızlar, Leyla ile Mecnun, Olağan işler...
Sinema tarihçisi Funda Burcu Ünal, neden en cok Resat Nuri Guntekin romanlarinin tv dizilerine uyarlandigini soyle izah etmis;
'Reşat Nuri'nin eserleri uzun tasvirlerden, ayrıntılardan uzak, dönemine göre çok ağır olmayan bir dil yapısına sahip. Kitaplarında genellikle Batılılaşmanın yanlış yorumlanmasını eleştirir, değerlerini yitirenlerin, geleneksel aile yapısını yıkıp yerine sindirilmemiş Avrupa değerlerini koyanların acıklı sonları üzerinde durur. Ayrıca kendisi müfettişlik ve öğretmenlik görevi sebebiyle uzun süre Anadolu`da yaşamış, Fransa'da bulunmuş. Eserlerinde bunun etkisi büyük. Reşat Nuri'nin eserleri güncelliklerini yitirmiyor. insanları, en çok olmak istediklerini anlatan hikayelerle, düşmekten korktukları durumları anlatan hikayeler etkiler. Reşat Nuri, bunu başarıyor. Çalıkuşu'nun Feride'sine gıpta eden izleyici, Yaprak Dökümü'nde ağlıyor.'
Daha kaba bir izahla bu millete 'aman benden de dertliler var su dunyada' dedirteceksinde 'aman benim derdim bana yetiyor.' dedirtmeyeceksin.