lisede edebiyat sınavında "ramizade macit ekrem" şeklinde yazdığım ve bana koca bi dana gözü olarak geri dönen, sınavdan sonra adını bir daha unutmadığım sanatçıdır. ***
tanzimat edebiyatının ikinci döneminde eser vermiş sanatçıdır ve muallim naci ile yaptığı zemzeme - demdeme kapışmalarıyla da tanınır. ayrıca ilk realist roman olan araba sevdası nı yazmıştır.
kendisinin yetkin tiyatro oyunu olarak bilinen çok bilen çok yanılır, ölümünden sonra yayımlanmıştır. Sanatta güzellik ilkesine bağlı kalmış, "sanat sanat içindir" anlayışını savunan önemli bir edebiyatçımızdır.
1 Mart 1847, 31 Ocak 1914 yılında yaşamış Osmanlı Dönemi şair ve yazarıdır. Edebiyat çevresine Namık Kemal ile tanışmasının ardından dahil olan Recaizade, Namık Kemal'in Fransa'ya gidişinin ardından 1867 yılında Tasvir-i Efkar gazetesinin yönetimine geçmiştir. Yeni edebiyatı savunmuş ve bu dönemde eski edebiyatın temsilcisi olarak görülen Muallim Naci ile girdiği tartışmalarla Edebiyat-ı Cedide'yi başlatmıştır.
"Sanat sanat içindir." anlayışı ile eserlerini meydana getire Recaizade Mahmut Ekrem, doğaya dönük, insanı doğa içinde ele alan şiirler yazdı.Tek romanı, Türk edebiyatında realizmin ilk örneklerinden sayılan Araba Sevdası adlı eseridir. Yazar bu eserde ailesinin parasını zevk ve eğlencesine harcayanları eleştirdi. Bu eseri yazdığı dönemde ailesini karşısına almış ve baba mirasından olacağını bile bile eserini yazmaya devam etmiştir.
* Kaime (1888)
* Muhsin Bey Yahut Şairliğin Hazin Bir Neticesi (1890)
* Şemsa (1895)
Oyun
* Afife Anjelik (1870)
* Atala Yahut Amerikan Vahşileri (1873)
* Vuslat Yahut Süreksiz Sevinç (1874)
* Görev Çağrısı (1914)
* Çok Bilen Çok Yanılır (1916)
şiir, roman, eleştiri, hikaye yazarıdır.
romanlarında realisttir.
nesirlerinde başarılıdır.
hece ölçüsüyle yazılmış bir kaç şiiri vardır.
ona göre güzel olan herşey şiirin konusu olmalı.
şiirde fikri, hayali, hissi güzelliği savunur.
şiirde konuyu genişletir.
servet - i fünun dönemini başlatan kişidir:
1895 yılının sonunda muallim naci taraftarlarının yazdığı malumat gazetesi ile recaizade mahmut ekrem arasında 'kafiye göz için mi olmalı kulak için mi' ve eski edebiyat - yeni edebiyat tartışması başlar. recaizade mahmut ekrem, malumat a verdiği cevapları servet - i fünun dergisinde yayımlar. bu tartışmadan sonra yeni edebiyat taraftarları servet - i fünun dergisi etrafında toplanmaya başlar.
daha sonra tevfik fikret görevlendirilip servet i funun adlı fen dergisi; edebiyat - ı cedidecilerin etrafında topanıp yazılar yayımlamaya başladıkları bir edebiyat dergisi haline getirilir.