perde kaldirma

    1.
  1. Perde kaldirma, dini musikide irticali (dogaclama) icra bicimlerinden biridir.
    Irticali vasfindan dolayi daha onceden bestelenmis olmasi sozkonusu degildir.
    Taksim gibi, icracinin o anda icine dogan melodilerden, istiflerden ve
    cumlelerden olusur. Insan sesiyle veya enstrumanla yapilabilir. Su sekilde icra
    edilir (insan sesiyle):

    Perde kaldirma, diyelim ki Ussak makamindan yapilacak. Sazlar ve okuyucular
    (veya icranin bicimine gore bunlardan yalnizca sazlar veya yalnizca okuyucular)
    cumhur olarak mesela "La ilahe illallah" lafzini, Ussak makaminin karar perdesi
    olan dugah (la)uzerinde ve usullu olarak (mesela sofyan usuluyle) ve belli bir
    giderle tekrara baslarlar. Perde kaldirma sanatini gerceklestirecek olan
    kasidehan, bu tutulan karar perdesini dikkate alarak Ussak makaminin karar-guclu
    perdeleri civarinda bir kaside icrasina basliyor. Kafi bir gezintiden sonra
    karar verip kisa bir sukutun ardindan "Allah" lafziyla dugahtan (la) alip
    kaydirarak bir sonraki perdeye (si=segah)geliyor. Bu arada diger okuyucular
    ve/veya sazlar tarafindan dugah perdesi uzerinde cumhur olarak zaten surekli
    tekrar edilmekte olan "La ilahe illallah" zikri de yine cumhur olarak,
    kasidehanin "Allah" diyerek bastigi segah perdesine kaydirilir ve burada devama
    baslar. Dugahtaki icrasindan farki, ritmik yuruyusunun bir nebze daha artmis
    olmasidir. Kasidehan bu arada segah perdesi uzerinde, kasidesinin yeni
    bir bolumunu dogaclamaya baslar. Kafi bir gezintinin ardindan karar verip; bu
    defa da segah perdesinden alip cargah perdesine kaydirmak suretiyle yine "Allah"
    lafziyla
    bir perde daha yukari ciktigi anda zikredenler de zikirlerini cargah perdesine
    kaydirirlar; ritmik yuruyus bu ikinci basamakta biraz daha hizlanmistir. Bu
    usulun giderinin her yeni perdede hizlanmasi isi, ozellikle ritm calgilarinin
    baskin icrasiyla kuvvetle duyurulur. Kasidehan, bu defa bu yeni perde uzerinde
    bir gezintiyle kasidesini surdurur. Bu basamak basamak yukselis sirasinda
    kasidehan, musikiye hakimiyeti ve ustaliginin derecesi nisbetinde, sadece tek
    bir makamin sinirlari icinde kalmayip makam geckilerinde bulunabilir.

    Belli bir perdeye kadar (mesela Huseyni'ye (mi) kadar) ayni minval uzere suren
    bu cikistan sonra inis baslar. Inis sirasinda cikilirkan yapilan hersey aynen
    tersine uygulanir; bir farkla ki, her bir perdeye iniste zikredenlerin ritmik
    yuruyusu aðirlasmaz, hizlanir. Eger karar, baslangictaki makam uzere yapilacaksa
    dugah perdesine gelinip karar kilinir. Yok, eger baska bir makam uzere karar
    verilecekse (diyelim ki Huzzam karari verilecekse), kasidehan Si (segah)
    perdesine indirmek icin yol gosterdigi zikrin uzerine bu perde ve makam uzerinde
    son bir kaside okuyup karar verir. Hemen ardindan eger bir besteli esere devam
    edilecekse, kasidehanin "Meded yâ tabibe'l-kulub" v.b. gibi son lafzini
    tamamlamasinin pesinden, belli sayida usul vurusu tamamlanip esere girilir.

    Perde kaldirma isi, gercek ustalik gerektiren bir icra bicimidir. Besteli bir
    eseri okumaya benzemez. Irticali musiki yapabilme kabiliyet ve kudretine
    baglidir. Ayrica, her irticali musiki yapabilen kisinin de perde kaldirma
    icrasini basarabilecegi kesin degildir. Ayri bir ustaligi, ayri bir beceriyi
    gerektirir. Perde kaldirma icrasini yapabilmenin sartlarindan bazilari, son
    derece ileri duzeyde bir makam, muzik, usul duygusuna ek olarak buyuk bir perde
    hakimiyeti, musiki zevki ve toplamda, cizgi ustu bir ustaligin gelismis
    olmasidir.

    not: alıntıdır.

    sadrettin öziçimi'nin "istanbul senfonisi-10" albümündeki icrası benzersiz bir "perde kaldırma" örneğidir.
    3 ...
© 2025 uludağ sözlük