fransa'da realist yöntemi benimseyen şiir akımıdır. parnas akımı, romantizme tepki olarak doğmuştur ve romantizmin aşırı duygusallığına karşı çıkar. dışa dönüktür; dış dünyayı nesnel bakış açısıyla inceler. "sanat için sanat" anlayışını ilke edindiği için, parnas şiirinin sadece şeçkin çevrelere hitap etmesine neden olmuştur.
Adını, Louis Xavier de Richard ile Catulle Mendes’in hazırlayıp Alphonse Lemerre’in bastığı Le Parnasse Contemporain (Çağdaş Parnasçılık) adlı eserden alır. Klasizm, romantizm ve realizmin bütününe tepkili bir akımdır. 1830’lu yıllarda ortaya çıkmıştır. Temel kuramı "sanat sanat içindir" diye özetlenebilir. Aslında realizmin katı toplumculuğu ve gerçekçiliğine bir karşı çıkıştır. Daha çok şiirde kendini gösterir. Sanatsal biçim ve sanatsal içerik kaygısı ön plandadır. Bu akımın etkisindeki edebi eserlerde ölçülü ve nesnel bir anlatım, teknik kusursuzluk ve kesin betimlemeler kullanılır. Parnas şiir için "biçimciliği amaçlayan" şiir de denebilir. Parnasizm, bir yönüyle kendisinden sonraki doğalcılığa kaynak olmuştur. Zengin bir dil, zengin bir biçim, zengin ve yoğun bir duygusallık işlenir. Theophile Gautier’in şiirlerini, Theodore de Banville, Leconte de Lisle izlemiştir. Parnasizm, edebiyat tarihinde Leconte de Lisle ile özdeşleştirilir.
adamlar için anlaşılmak önemli değildir. kimse anlamasın varsın onlar sanatlarını icra etmişlerdir. hatta anlayan olarak kendi çevreleriyle bir adada yaşamaya bile karar vermişler.
şiirde realizmdir.
sanat için sanat görüşü vardır.
anlatım nesneldir.
duygulardan çok, doğa manzaralarına ve felsefi düşüncelere yer verilir.
lirizimden kaçınılır.
şimdiki zamndan çok geçmişi anlatır.
şair kişiliğini ve duygularını anlatıır.
biçim ve söyleyiş güzelliğine önem verir.