padişahlık için kardeş öldürmek

entry18 galeri0
    1.
  1. son derece müslüman olan bir devletin sahip olduğu padişahın oğullarının yaptığı olay.
    hayır o kadar hoşgörülüdür ki bu devlet, işgal ettiği yerlerdeki bir ağaçtan elma mı koparacak? önce parasını ağaca koyar, sonra elmayı koparır..

    Onlarca örnek var bu güzel müslüman devletle ilgili. fakat gelmiş geçmiş bir olay olduğundan ötürü ve şu anki hoşgörüsüzlüğün yanında bu tip kardeş katillerinin lafı olmacağından boş lafa da gerek yok.
    2 ...
  2. 2.
  3. kanımca oldukça zor bir iştir. iyi ki şehzade olarak doğmamışım.
    3 ...
  4. 3.
  5. yapılan olay şahsi zevkler için değil, devletin bekası için yapıldığı için zafere giden yolda çekilen çile kutsaldır tarzında bir söz söylenebilir belki üzerine. Kardeş öldürmenin bir çile gerektirmesi yani. Daha uygun bir söz varsa ya da aklıma gelmediyse affedin.
    3 ...
  6. 4.
  7. o dönemdeki diğer ülkelerde görülmeyen siyasi katl olayıdır. osmanlı'da soylu sınıfının olmayışı ve merkezden ayrılma eğilimiyle açıklanabilir.

    avrupa'daki kralların seçiminde soylular ağır basardı. bu nedenle, seçilen kralın kardeşleri, tek başlarına tahtı ele geçirmeye kalkamazlar, kalkışsalar da destek bulamazlardı.

    öte yandan, osmanlı'a merkezi güçten ayrılma eğilimi güçlü olduğu için, padişah olamayan bir şehzade, kapağı anadolu'ya atabilirse, kendisine destek verecek yerel egemenler bulabilir ve bu da iç savaşa yol açardı.

    bu gerçek nedeniyle, padişah seçilen şehzade, kardeşlerini bu potansiyel tehlikeyi önlemek için ortadan kaldırırdı.
    1 ...
  8. 5.
  9. nasıl bir devletin bekası anlayışı ise daha çocukları doğmadan anne karnında öldürmüştür.
    1 ...
  10. 6.
  11. kardeş katlinin vacip olmasından sonra legalleşen fiil.
    0 ...
  12. 7.
  13. taht kavgalarıyla yaşanacak istikrarsızlığı önlemek ve devletin bekasını sağlamak adına yapılmış eylemdir. bunun ötesinde, babası tarafından katledilmesi emredilen şehzadeler de olmuştur. i.murat, kendisine karşı ayaklanan oğlu 14 yaşındaki şehzade savcı bey'in, önce gözlerine mil çektirmiş sonra da öldürülmesini emretmiştir. kanuni sultan süleyman da oğlu şehzade i.mustafa'nın katlini emretmiştir. (bkz: savcı bey) (bkz: şehzade mustafa)
    3 ...
  14. 7.
  15. kanunname-i ali osman ile fatih sultan mehmet'in yasallaştırdığı durumdur. ne bu durumu ne de osmanlı'yla sonsuza kadar övünmeyi onaylıyor değilim; ancak kanımca bu uygulama olmasaydı bugün anıp anıp övündüğümüz osmanlı da olmazdı.
    1 ...
  16. 8.
  17. tarihin şartlarından olan o günün şartlarıyla incelenmesi durumu gözönüne alınmadan söylenmiş laf.
    0 ...
  18. 9.
  19. 10.
  20. geçmişte yapılmış şeylerden biridir.
    0 ...
  21. 11.
  22. müslüman ve mücahit olduğunu iddia eden kişilerin meşru kıldığı eylem.

    sanılmasın ki osmanlı yı itin götüne sokup türkiye cumhuriyeti ni yüceltiyorum. sakın sanılmasın. türkiye cumhuriyeti de aynı bokun lacivertidir. ırk için, ulusdevlet için ve rejim için kardeş toplumları katletmiştir, katletmektedir. hatta daha da kötüsünü yapıp şuanda kardeşi kardeşe hergün kırdırıp milleti depremlere sevinir hale getirmiştir.
    0 ...
  23. 12.
  24. akılsız, kör cahil insanların yapabileceği $eydir. kabul edelim ki eskilerden insanlık beklememiz yanlı$ olur. çünkü onlar insan öldürmekten zevk alan insanlardı.
    0 ...
  25. 13.
  26. dönemin şartlarına göre düşünürsek gayet mantıklı. şöyle ki o kardeşler zaten sancakta birbirlerini uzun seneler görmüyor. sizin gibi 1 göz oda da 2 kardeş yaşamıyor ki. onların kardeşliği tamamen etten kemikten birşey manevi bağlarının kuvvetli olduğunu düşünmüyorum şahsen.
    0 ...
  27. 13.
  28. Devleti din ile yönetmenin mümkün olmadığının tee fatih zamanında anlaşılıp gerçekçi bir yaklaşımla konulan yasadır. iktidar üzerinde hiçbir hak iddia etmeyecek olan masum şehzadeleri öldürmekten falan filan bahsediliyor. O şehzadelerin dünyaya getiriliş amacı kendi kendilerine yaşasınlar diye değil "devleti yaşatmaları" içindir. Bu açıdan devleti yaşatacak güçlü bir baş ortaya çıktıktan sonra şehzadelerin bir önemi yoktur. Keza bu açıdan iktidarı ele almak için rahatsız olunan "baba"nın öldürülmesi de meşrudur. asker tarafında çok büyük saygı duysam da bilmem kaç yıl götüne yapışmış bir şekilde tahtan kalkmayan Kanuniye 38 yaşına kadar tahammül etmeyecek cesareti gösterseydi ve babasının kellesini zamanında alsaydı bir "yavuzluk" yapıp Şehzade Mustafa, devlet sarı selim gibi soysuz köpeğin eline geçmezdi ve içine edilmezdi bu kadar kısa zamanda. yavuzluk dedik ya Yavuz sultan selim ise Mustafa'nın yapmadığını yapmış basiretsiz iktidara karşı baş kaldırmış ve gücünün yettiğini hakkı olanı ele alıp kısa zaman içerisinde Osmanlı'yı en tepeye taşımıştır. Bunun bir başka örneği de Fatih ve babası arasında geçmiştir tersi şekilde. Fatih'in babası Murat tahta yapışmamış tam tersi şerefli bir şekilde iktidar'ı oğluna devretme teşebbüsleriyle mehmet'i iktidar'a hazırlamış ve bu iktidara hazırlanma istanbul'un fethiyle ve Osmanlı'nın geleceğe devlet yapısı olarak taşınmasıyla meyvalarını vermiştir.

    Tarih bilmeden bir halt bilmeden islama göre yasak geyikleriyle bu gerçekçi hamleler, bu faydalı hamleleri kötülemek Türk devleti düşmanlığının ta kendisidir.
    2 ...
  29. 14.
  30. utanç duyulması gerekirken, gurur duyulabilendir. ölümü haklı kılabilecek argümanlar üretmek bana göre değil.
    4 ...
  31. 15.
  32. 16.
  33. ne "ama devletin bekası için lazımdı" kadar basit, ne de "iktidar, güç, otorite arzusuyla insanın insanlıktan çıkması" kadar karışık olan durumdur.
    1 ...
© 2025 uludağ sözlük