osmanlı mimarlık yapıtlarının tümü. gelişim çizgisine bakılacak olursa, 16.yüzyıl başına değin oluşum ve hazırlık evresi niteliğindeki bir klasik öncesi dönem yaşadığı, 16. ve 17.yüzyıllarda klasik dönemine ulaştığı, 18.yüzyılda başta barok olmak üzere avrupa üsluplarının etkisi altında kaldığı, 19.yüzyılda müslüman olmayan osmanlı ve avrupalı mimarların elinde eklektik bir niteliğe büründüğü, yüzyılın sonunda art nouveau akımından etkilendiği, 20.yüzyıl başlarında yeni-klasik nitelikteki 1.ulusal mimarlık akımıyla son bulduğu görülür.*
aslında batıda ve doğuda yaygın biçimde türk mimarisi olarak kullanılır..
çok etkili ve güzel bir mimaridir ve tamamen kendine özgüdür..
baktığınız zaman çevrenizde benzer mimariler göremezsiniz..
genel olarak kubbe mimarî hakimdir ama tema olarak bakıldığında ne arap,ne iran,ne de batı etkileri görünür,ya da belki de hepsi birden harmanlanmıştır ki ortaya mimar sinan gibi bir mimarların akıl almaz eserleri ortaya çıkar..
önceleri batıyı taklitle yetinen mimarlık, 20. yy başlarında bir başka eklektisizme yönelir. mimarlıkta bu dönemin ilk yarısının tartışmasız en ünlü mimarı balyan ailesinden yetişmişlerdir. ikinci yarıda ise, kemallettin ve vedat beyler önder olmuşlar. en önemli yapılar arasında birinci dönemde, dolmabahçe sarayı, çırağan sarayı, dolmabahçe ve cihangir camileridir. ikinci dönemde ise, üsküdar ve kadıköy kaymakamlıkları ile büyük postanedir.