son zamanlarda ' gelenek' halini almıştır , mesela oruç'tan daha mühim bir farz olan namazı oruç tutanların yüzde sekseni kılmaz.halbuki namaz islam dininde imandan sonra dinin en mühim cüzüdür.
günümüzde insanlar namaz kılan insanları baya bir büyütür gözlerinde , hacı - hoca sanır, imam sanır.toplum namazı kılanın inanılmaz zor bir iş yaptığını zanneder.halbuki namaz'la oruç'u kıyas ettiğimizde oruç tutması çok daha zordur.
peki toplum neden böyle bir hale gelmiştir ? bunun sebebi elbette kapitalizm ve medyadır.kısaca hülasa ( özet ) geçersek kapitalizm'in tek gayesi paradır ve bunun için de tüketici esas alınmalıdır.tüketici'yi esas alan kapitalizm , bir yerlerden para kazanmak için bütün değerleri sömürür ; onlar üzerinden para kazanmaya çalışır.hatta biraz daha fazla para kazanmak için kendi kafasından günler bile uydurur ( babalar günü anneler günü vb )
kapitalizm ve onun propaganda kolu olan 'medya - reklamcılık ' da ramazan'ı bir sömürü haline getirmiştir.mesela her ramazan'da aşırı derecede televizyon,gazete ve internetlerde gördüğümüz ve art arda yayınlanan reklamlar , programlar bizim kafamızda o şeyi ' normal ' hale getirir.mesela 'namaz ' kavramı oruç kadar tekrarlansa idi namaz da günümüzde sadece yaşlılara atfedilen bir ibadet haline gelmezdi.
peki ' neden ramazan ve oruç ? ' diye soracak olursanız şöyle deriz : kapitalizm maksimum kar elde edebileceği kavramlar üzerine yoğunlaşır ve onları ticarete döker.namaz'dan ne kadar kar elde edebilirler ki ? cola'nın seccade satacak ya da tesbih satacak hali yok ya.fakat ramazan daha çok gıda üzerine kurulduğu için büyük şirketler buradan daha rahat bir şekilde kar elde edebiliyor.mesela her ramazan ayında çıkan ihtişamlı sofralar , pahalı yemekler vesaire.ramazandan kar elde eden bir tek gıda şirketleri değil elbette , ramazan öyle başka yerlere çekildi ki gsm şirketleri bile çıkıp ramazan üzerinden kar elde edebilir hale geldi.
tabi burjuvazinin değerler üzerinden kar elde etme saplantısı , medyanın işlevini ön plana çıkardı.medya'da habire ramazan'la ilgili şeylerin çıkması manevi değerlere gösterilen bir hürmet değil ,iktisadi kaygıların ön plana çıkmasıdır.
aslında oruç , sadeliği ve israftan kaçınmayı emreder ; fakat burjuvazi tarafından kullanılmaya en müsait değer olduğu için günümüzde sanki bir ' israf ve bolca para harcama ' ayı gibi lanse edilir.insanlarımızın büyük çoğunluğunun oruç tutmasının sebebi de medyanın durmadan ramazan'la ilgili şeyler göstermesidir.eğer medya ramazan'ın bu derece üzerine düşmeseydi insanların oruç'a bakışı namaz'a baktıkları gibi olurdu.
bence en güzel şeydir. Allah'a olan inancınızı bazı seylerden kısarak gosterırsınız. Yurtdısındaysanız tutmanız cok guctur, o ramazanın guzellıgını tadamassınız. Pide bulamassınız o zengin ramazan sofrasını bulamassınız. Acıdır.
Asıl oruç yeme içmeden kesilmek değil, kötü ve nefsi arzulardan vazgeçmektir.
Buradan çıkarılacak sonuç oruç yezide cereme olsun diye gelmiştir, reayayı günahtan ve haramdan uzak tutmak için.
işbu yüzden hakiki müminin uyuduğu uyku dahi ibadettir, pek çoğunun tuttuğu oruçtan da daha kavvalidir.
Namaz, oruç, hac bunların 3 üde yezide cereme içindir. Yoksa yaratanın bunlara ihtiyacı yoktur. Bunların insanları günahtan uzak tutmak için oluşturulmuş mekanizmalardır, hakiki mümin yani allah ın gerçekten nüfuz ettiği kalp yılda 2 defa bayram namazı kılsa kafidir.
Orucun bircok maddi ve manevi faydalari vardir. Bunlardan bazilari söyledir:
Insan nefsinin asiri isteklerine ve ihtiraslarina engel olur. Oruc tutanlar daha sabirli olurlar.
Peygamberimiz: "Oruç sabrin yarısıdır." buyurmustur ve ayni zamanda:'Sabir imanin yarisidir.' hadis-i serifleriyle orucun, imanin dörtte biri oldugu sâbit olmustur.
Oruc, toplumun ahlâki hayatini degistirir, iyiye ve güzele götürür.
Zenginler, oruc sayesinde fakir ve yoksullarin durumunu daha iyi anlar. Böylece bireyler arasinda yardimlasma, acima, sefkat ve merhamet duygulari gelisir.
Ilâhi bir emir oldugu icin ramazanda kendisine helâl olan seyleri yapmayan kimse haramlara hic yaklasmaz.
"Nefse hakim olmak,onu terbiye etmek." Der inananlar bu ibadete, fakat evrensel dine göre dünyanın bilmem neresinde 20 dakikadır bu nefse hakim olmak bir başka yerinde ise 17-18 saat. Acaba adamına göre midir bu nefse hakim olmanın süresi?
Yoksa cahilliğimizle göremedik mi buradaki hikmeti?