enstruman ve vokaller arasında koordinasyonu sağlayan, program vaya konser bitiminde, alkışların tüm orkestra mensuplarına eşit dağılımından sorumlu eli sopalı kişilik.
orkestra uyelerine muzik dilinde cesitli hareketler ile nerde baslayip nerde durmalari gerektigini hatirlatan onlari yonlendiren kisidir. ama anlamadigim sey onlar zaten konsere hazirlanirken yada onlerinde halihazirda mevcut olan notalardan da biliyorlardir ne yapmalari gerektigini. bu durumda orkestra sefinin kendini bu kadar yipratmasina ne gerek var. (bkz: yapma demiyorum hobi olarak yine yap) hele bazisi varki saniyorsun dans ediyor adeta....
yapılması en eğlenceli işlerden biri olsa gerek. bir sürü insan ve hepsi elinizdeki bagetin hareketlerine bakıyor. koskoca bir koreografi ama her şey sizin elinizde.
yeryüzündeki en gereksiz işi yaptığını düşüdüğüm insan evladı. o orkestra zaten bilmiyor mu acaba nerede başlayacağını duracağını, yükseleceğini falan? bilen beri gelsin.
edit: topluluğun bütün üyelerinin aynı tempoda çalabilmesi için müziğin vuruşlarını belirtmek başta olmak üzere gerçekten önemli görevleri varmış kendilerinin.
kimi yazarların bilmedikleri konularda atıp tutmayı ne kadar sevdiklerini bana hatırlatmış kişidir. oldu yönetmen de gereksiz o zaman, oyuncular ne yapacağını bilmiyor mu?
orkestra şefliği, çok zor elde edilen bir ünvandır. çok sayıda enstrümana hakim olmayı gerektirir.
ayrıca çok merak ediyorum hiçbir iş yapmadığını düşünenlerden hangi biri bir eseri baştan sona bir grup içinde çalmış? hah işte bir kere dene, sonra orkestra şefinin ne işe yaradığını zaten anlayacaksın.
edit: eseri yeniden yorumlamak, ait olduğu döneme ve kendi yorumuna göre şekillendirmek de orkestra şefinin bir görevidir.
Sanilanin aksine sadece sopa saglamayan adam.
Film yonetmeni gibidir orkestra sefi. Notalar seneryosudur. Seneryo cok iyi de olsa basyapit cikmaz her zaman. Burda is yonetmene duser.
Orkestra sefini buna benzetebiliriz.
One cikacak kisim ve enstrumanlari, tempoyu, vurus gucleri, yorumlanis sekli, akorlarin kontrolu gibi onlarca seyi belirler. Cok zor bir seydir. Cok yetenkli kimseler yapabilir, ayrica egitimi son derece agirdir.
Genede en onemli ozelligi; eseri anlamasidir. Zira cogu eser(ornegin mahler senfonileri) agir bir entelektuellik icerir ve eserlerin anlasilmadan calinmasi durumunda iyi bir sey cikmaz.
Her sey bununla bitmez. Bunlari uyelerin anlamisini saglamak, belli bir oterite kurmak gerek.
dünyanın en zor işlerinden biridir karşınızda onlarca insan sizden tempo alıyor yorumu alıyor duyguyu alıyor. müzik eğitimi alan veren ve icra eden biri olarak çok saygı değer iş yaptıklarına inanırım. ayrıca öyle bilindiği gibi parayı falan kırmazlar orkestra şefleri bir çoğu bu işi fedakarlıkla burada atıp tutanların belki de bir akşam yemeğinde yediği para için yapar. bunu da içinde müzik aşkı taşımayan birisi anlayamaz.
Aklıma çocukluğumda taklit ettiğim ve şaklabanlık yaptığım günler geliyor.30 cm civarındaki bir çubukla koskoca orkestrayı yönetiyorlar.hâlen gülüyorum.birde bunların artistik hareket yapanları var en çok benim dikkatimi onlar çekiyor.
çoğumuz merak eder, elini kolunu sallayarak ne yapmaya çalıştığı hakkında. çalınacak repertuarı seçer ve topluluğu ona göre yönetir. enstrümanların giriş ve çıkış zamanlarını işaret eder. müziğin hız ve yavaşlık temposunu, enstrümanların ses yükseklikleri, artış ve azalma hızını ayarlayarak orkestranın tek bir enstrüman gibi çalmasını sağlar.