müziğin haram oluşu

entry12 galeri0
    1.
  1. en azından başın öne eğilerek, sukut edilerek tasdik edilmesi gereken bir gerçektir.
    çünkü malum muhafazakar olarak kendini ifade eden kimselerin bu gerçeği görmezden geldikleri aşikardır.
    müziği dinliyoruz ve hayatımızın kaçınılmaz bir parçası olmuş durumda. fakat inkar etmek farklı bir durum, kabul ederek günahkar olmak ise apayrı bir durumdur. bu iki farklı konuma dikkat çekmek daha da önemlisidir.

    konu hakkındaki ayet aşağıdadır.

    ''insanlardan öylesi var ki, herhangi bir ilmi delile dayanmadan Allah yolundan saptırmak ve sonra da onunla alay etmek için boş lafı satın alır. işte onlara rüsva edici bir azap vardır.'' (bkz: Kuran 31 / Lokman / 6)

    ayet hakkındaki önemli açıklamalar ve ayrıntılar için rivayet tefsiri muteber görülmelidir.

    edit: ayrıca (bkz: #10731632)
    3 ...
  2. 2.
  3. resim, fotoğraf ve heykelin de islam'a göre haram olması sebebiyle pek garipsemediğim durumdur. islam'ın çağdışılığını göstermek adına iyi bir örnektir.

    Edit: Olum ne eksiliyosunuz lan ben mi haram dedim...
    2 ...
  4. 3.
  5. evrensel olarak herkesi ilgilendirmeyen bir durumdur.

    (bkz: dinleme geçer)
    0 ...
  6. 4.
  7. 5.
  8. müziğin haram olması derken "burnumdan geldi bee" gibi bir şey anlatılmak isteniyordur umarım. hani cd falan bozuktur, alet takılıyordur da "bi müzik dinleyemedik amk, haram oldu yeeaa" benzeri bir şey kastediliyordur.

    öteki türlüsüne götümle bile gülmem. ki bu dünyada götüyle bile gülmeyen çirkin ve pasaklı adam kadar tehlikelisi yoktur.
    4 ...
  9. 6.
  10. azıcık okuduk ve ne görelim...

    --spoiler--
    ebu bekir sıddık radıyallahu anh, iki küçük cariyenin tef çalıp şarkı söylediklerini gördü ve onları azarlayarak “rasulullah’ın yanında şeytanın çalgısını mı çalıyorsunuz?” dedi. rasulullah (s.a.v.)’de bunu ikrar etti. (buhari)

    sürekli allah’ın zikriyle meşgul olan osman radıyallahu anh, allah’ın kendisine bir lütfu olarak hiçbir zaman bu masiyete bulaşmamıştır. şöyle demektedir: “ne şarkı söyledim, ne de boş hayallere daldım (bu iki masiyetten uzak kaldım).” (ibni ebi asım, 2/595)

    ibni ömer radıyallahu anhumâ ihramlı bir topluluğa uğradığında, içlerinden biri şarkı söylüyordu. ona: “allah senin ibâdetini kabul etmesin emi, allah seni işitmesin emi!” dedi. (ibni ebi’d-dünya, ‘zemmü’l-melahi”)

    ibni mes’ud radıyallahu anh, “şarkı, kalpte nifak bitirir” demiştir.
    enes bin malik radıyallahu anh, “en pis kazanç, şarkı ve çalgı aletleriyle kazanılandır” dedi. (ibni ebi’d-dünya ‘zemmü’l-melahi’)

    ibni abbas radıyallahu anh, “tef haramdır, çalgı aletleri haramdır, kûbe (yukarıda geçti) ve ney de haramdır” dedi. (beyhaki. 10/222)
    a’işe radıyallahu anhâ validemiz, bir ziyarette bulunuyordu ki evde başını sallayarak şarkı söyleyen bir adam gördü ve ona, “yazıklar olsun sanâ. bu şeytandır, bunu çıkarın dışarı” dedi, o da çıkartıldı. (buhari, “edebü’l-müfred”)

    ömer b. abdülaziz şarkı hakkında; “başlangıcı şeytandan, sonu da allah’ın gazabıdır” demiştir. (sireti ömer de imam acûri rivayet etmiştir.)

    vâki’ b. el-cerrâh, “ibni ömer’in yaptığı gibi çalgı aletlerini alın ve onu sahibinin başında kırın’ dedi (hilal, 126)

    fudayl b. iyâd rahmetullahi aleyn, “müzik ve şarkı, zinanın teşvikçisidir’ dedi. (ibni ebi’d-dünya)

    imam ebu hanife radıyallahu anh, şarkı ve müziğin haram olduğunu oldukça sert bir şekilde savunuyor ve onu dinlemeyi günah sayıyordu. (ibni’lcevzi, “teblisu’l-iblis’)

    imam mâlik radıyallahu anh’a şarkıdan soruldu. o da “bizim oralarda bu işi günah içinde yüzenler (fasıklar) yapar” dedi. (ibni ebi’d-dünya, “zemmü’l-melâhi”)

    imam şâfi radıyallahu anh, “şarkı batıla benzeyen, insanı oyalayan boş ve çirkin bir sözdür. kim onu çok dinlerse sefihtir (beyinsizdir) ve şehadeti kabul edilmez. şarkı çirkin ve haramdır. nitekim allahu telâla ×allah küfrü, fıskı ve isyanı size kötü göstermiştir (hücurat, 7) buyurmaktadır. imam şâfi sözüne şöyle devam etmiştir: “irak’ta şarkı -tağbîr- denilen bir şey terk ettim ki, onu insanları kur-’ân’dan uzaklaştırmak için zındıklar keşfetmiştir.”

    imam ahmed radıyallahu anh, “kâval, ney, zurna, tanbur, saz, kemençe ve benzerleri haramdır” dedi.

    imam şâbi rahmetullahi aleyh, “şarkı söyleyen de, dinleyen de mel’undur” demiştir. (ibni ebi’d-dünya)

    dahhâk rahmetullahi aleyh, “şarkı kalbi öldürür, rabb’i öfkelendirir” demiştir. (ibni ebi’d-dünya)

    şeyhu’l-islâm ebu abbâs ibn-i teymiye rahmetullahi aleyh, “şarkı ve müzik, insanda şeytani duyguları harekete geçiren en etkili unsurlardan biri ve müşriklerin âdetlerindendir” demiştir. (mecmuu’l fetâva, 11/295)

    imamı kurtubi rahmetullahi aleyh, “şarkı, kitap ve sünnetle yasaklanmıştır” demektedir.

    ibn-i salâh rahmetullahi aleyh de, “şarkı ve müzik aletlerinin haram olduğu konusunda icmâ vardır” demiştir.
    --spoiler--

    Mazallah dinden çıkmak adına uğruna yalan söylenen haramdır. elinin altında gugıl var yavrucum baksana. Bir de cep telefonu melodisi olarak dinci kesimin neden börtü böcek kuş sesi koyduğunu, özellikle buna dikkat ettiğini söylersen mutlu ve bahtiyar oluruz.
    2 ...
  11. 7.
  12. ilahi vardı bir ara ne oldu ona denecek söylemdir. müzik lan bu müzik ruhunu dinlendiren, neşelendiren, hüzünlendiren, hissettiren şey. lütfen yobazlığınızı müziğe de karıştırmayın.
    0 ...
  13. 8.
  14. 9.
  15. 10.
  16. ''Müminler ancak, Allah anıldığı zaman yürekleri titreyen, kendilerine Allah'ın ayetleri okunduğunda imanlarını artıran ve yalnız Rablerine dayanıp güvenen kimselerdir.'' (Enfal suresi 2. ayet)

    vasfına sahip müminler için müziğin haramlığı ve islam ruhu ile ters düştüğü yolundaki şeri deliller oldukça yoğun bir şekilde gelmiştir. biz bunlardan sahih olanına göre hüküm veririz. icmaya muktedir olacak mahiyette cumhurun ittifakında rey koyarak hataya zemin hazırlamayız. çünkü taassub da bir cehalettir. aslolan şeri delil 4 * değil bilakis kuran ve sünnet olmak üzere sadece 2 *'dir. çünkü Allah birdir ve buna mukabil olarak doğru da yanlızca birdir. kaldı ki imam şafii'ninde buna benzer bir sözü mevcuttur oradan aklımda kaldı. * (hatta mezhep taassubuna ilişkin bir başlık tarafımdan açılmıştır.)

    Yukarıdaki vasıflara sahip olanlar için, Allah ve Rasulü'nün, insanlardan bir çoğunun yanında maruf (iyilik) haline gelen bu münker (bazısı kerihte diyebilir -kötülük-) hakkındaki hükmünü sunuyoruz:

    Allah şöyle buyurur:
    ''insanlardan öylesi var ki, herhangi bir ilmi delile dayanmadan Allah yolundan saptırmak ve sonra da onunla alay etmek için boş lafı satın alır. işte onlara rüsvay edici bir azap vardır.) (Lokman suresi 6. ayet)

    Sahabiler ''lehve l hadisi'' (boş lafı)müzik olarak tefsir etmiştir.
    ibni Ebi Şeybe, ibni Cerir Hakim ve başkalarının rivayetlerinde ibni Mesud *'dan sahih olarak şu varid olmuştur. Ebi Suhbai l Bekri *'dan Abdullah b. Mesuda :
    (insanlardan öylesi var ki, herhangi bir ilmi delile dayanmadan Allah yolundan saptırmak için boş lafı satın alır.) ayetinden sorulurken işittiği ve Abdullah'ın: ''Kendisinden başka ilah olmayan Allah'a yemin ederim ki müziktir.'' dediği, bunu üç kez tekrarladığı rivayet edilmiştir. (Taberi Tefsiri'ne cilt 10 sayfa 202'ye bak.)

    ibni Abbas *'dan, ''müzik ve müzik dinlemektir.'' dediği, başka bir rivayette de; ''O, müzik ve benzerleridir.'' dediği, sahih olarak nakledilmiştir. (Taberi Tefsiri'ne cilt 10 sayfa 203'e bak.)

    Tabiinden bir grup ise; Mücahid, ikrime, Hasen el Basri, Said b. Cubeyr, Katade, Nehai ve başkaları; lehve l hadisi müzik olarak tefsir etmiştir. (Taberi Tefsiri'nde cilt 10 sayfa 202-204 arasında bir yerlerde.)

    imam Ahmed ve diğerlerinin Abdullah b. Amr b. el- As ve Abdullah b. Abbas'dan * tahric ettiği sahih hadiste Rasulullah *'in şöyle dediği rivayet edilmiştir:
    ''Şüphesiz ki Rabbim azze ve celle bana içkiyi, kumarı, kevbeyi ve gıttini haram kıldı. (Abdülkadir Geylani'nin El Fethu r Rabbani'sinde 17/132)


    Buhari Sahihi'nde , Rasulullah *'in şöyle dediğini rivayet eder:
    ''Bir zaman gelecek ki; ümmetimden zina etmeyi, ipekli elbise giymeyi, içki içmeyi ve çalgı aletleri dinlemeyi helal sayan bir grup ortaya çıkacak. Bir grup da dağların eteklerine yerleşecek, onlara ait koyun sürüsü ile çoban sabahları yanlarına gelecek. Bunlara bir fakir bir ihtiyacı için gelecek ve bunlar fakire: Haydi (bugün git) yarıngel! diyecekler. Bunun üzerine Allah geceleyin dağı üzerlerine indirerek bir kısmını helak eder, diğerlerini de kıyamete kadar maymun ve domuzlara çevirir.'' (buhari Fethul Bari (10/5))

    müziğin haramlığını; zina etmek, ipekli giymek ve içki içmek gibi haramlığı mütevatir olmuş amellerle nasıl birlikte zikrettiğine dikkat et!..

    Ayrıca,rivayet yollarının bir araya getirilmesi suretiyle hasen kabul edilen bir hadis var ki bu hadis bir çok sahabiden rivayet edilmiştir. Bunlardan bazıları: Ebu Hureyre, Aişe, imran b. Husayn, Ebu Malik, Ebu Said El Hudri, Ali b. Ebi Talib, Ebu Umame... Abdurrahman b. Sabitden mürsel (doğrudan doğruya peygamberden rivayet olunan) olarak rivayet edilir.

    Bu rivayetlerden Ebu Hureyre hadisini Said b. Mansur ve ibni Ebi d Dünya ve başkaları tahric etmiştir. Ebu Hureyre der ki:
    ''Rasulullah * şöyle buyurdu:
    ''ahir zamanda bu ümmetten bir grup insan maymun ve domuzlara çevrilir.''

    Dediler ki: ''Ey Allah'ın Rasulü! Onlar, Allah'dan başka ilah olmadığına ve Muhammed'in Allah'ın Rasulü olduğuna şehadet etmezler mi?''

    Rasulullah şöyle buyurdu:
    ''Ederler; oruç tutarlar, namaz kılarlar, haccederler''

    Dediler ki: ''Onların durumları nasıldır?''

    Rasulullah şöyle buyurdu:
    ''Müzik aletleri, defler ve şarkıcı kadınlar edinirler. içkileri ve eğlenceleri üzere gecelerler. Ve, maymun ve domuzlara çevrilmiş olarak sabaha çıkarlar.'' (Zemmul Melahi'nin 35. sayfası)

    ibni Ebi d Dünya ve başkaları ibni Mesud'dan şöyle dediğini rivayet eder:
    ''Müzik, suyun ekini bitirdiği gibi kalpte nifak bitirir.'' (yine zem sayfa 38)

    Said b. Mansur, Beyhaki yoluyla ibni Abbas *'nın şöyle dediğini rivayet eder:
    ''Def haramdır, çalgı aletleri haramdır, kevbe haramdır, mizmar haramdır.(zem sayfa 38)

    kim demiş ki mezhep imamları bunu caiz görür diye? olur mu yahu?
    Mezhep imamları müziğin ve müzik aletlerinin haramlığı konusunda ittifak etmiştirler.

    1. imam Malik (Maliki mezhebi), Medine ehlinin müziğe izin vermesi hakkında sorulunca şöyle der: ''Onu bizde ancak fasıklar yapar.''

    2. imam Ebu Hanifenin mezhebi (hanefi) ise müziğin haramlığı konusunda mezheplerin en şiddetlisidir. Hanefiler; mizmar, def ve çubuklarla vurularak çeşitli sesler elde edilen çalgı aletleri gibi her türlü müzik aletini dinlemenin haram olduğunu belirtirler. Bunun fasıklığı gerektiren kötü bir amel olduğunu, böyle yapanın şahitliğinin kabul edilmeyerek reddedileceğini söylerler.

    3. imam Şafii (şafii mezhebi) ise şöyle demiştir: ''
    Bağdat'ta zındıkların icat ettiği ve cehri zikir olarak isimlendirdikleri bir şeye rastladım. Onunla insanları Kuran'dan alıkoyuyorlar.''

    ibnul Kayyım da der ki:
    ''Şafii'nin cehri zikir hakkındaki kavli bu şekilde ve değerlendirmesi onun Kuran'dan alıkoyduğu yönündedir. Bu olay; insanı dünyadan soğutan bir şiiri, bir kişinin teğanni ile söylemesi ve hazır bulunanlardan bazılarının değneklerle minder ve yastıklara vurmasıdır...''

    ibnu s-Salah şöyle der:
    ''Bilinsin ki def, kamıştan ya da tahtadan yapılan üflemeli çalgılar ve teğanni bir araya gelince bunun dinlenmesi mezhep imamları ve müslümanların diğer alimlerine göre haramdır.''

    4. imam Ahmed (hanbeli mezhebi) ise şöyle demiştir:
    ''Müzik kalpte nifak bitirir.''

    Ayrıca , tanbur ve diğerleri gibi eğlence aletlerinin kırılması, müzikten kazanç elde etmenin ve müzik karşılığında alınan malların haramlığı yolunda görüş bildirmiştir.

    1,2,3,4 olarak sıraladığum imamların müzik hakkındaki sözleri için ibnu l Kayyım'ın ''igasetu llehfan'' isimle eserine (1/347-351) bak!

    Şarkı, sadece kadınlar için şu şartlarla caizdir:

    1. Sözlerinin fuhşiyat ve pis sözler olmaması.
    2. Müzik aletleri değil sadece def çalınması. Çünkü diğer müzik aletleri ile çalınması haramdır.
    3. Düğün veya bayram gününde olması.
    4.Bunu, erkekler olmaksızın kadınların yapması. Erkeklerin bunu dinlemesi caiz değildir.

    (bkz: Nesai) (2/93) ve (bkz: Tayalusi)(221) ( Buhari (bkz: Feth ul Bari)(2/371) , Müslim (892)

    değil sadece imam malik veya şafii'den; 10'larca sahabi,tabiin ve muhaddislerden deliller ve kaynaklar rivayet ettik. isimlerini burada tekrar zikredecek kadar yorgun düştüğüm için tekrar isimlere göz gezdirmeniz önemle rica ederim. çünkü isimlerin her biri hücceti ammedir.

    malum ulemanın kitaplarının her biri pederimden birer miras ve vasiyettir. hepsi birer kurtuluş ve hidayet rehberidir. ilim ve irfan vesilesidir.

    iş bu entry, konuyu açıklamış ve boşluk bırakmayacak derecede geçirmiştir.
    haydiyin hayırlı olsun...
    0 ...
  17. 11.
  18. Kimi muminler "o kadar gunahtan bir sey olmaz" dusuncesiyle dinliyorlardir.
    1 ...
  19. 12.
  20. müzik allah yolundan ayırıcı faliyetler barındırırsa haram. fıkıh bunu söylüyor. ateistler gene karalayamadılar.
    2 ...
© 2025 uludağ sözlük