sadece müslümanlara değil tüm tanrıya inanan veya inanmayı düşünenlerin açıklamasını istediğim tek şey var, o da tanrıyı açıklamaları.
ama açıklayamazlar, onu senin aklın almaz bilemeyiz derler.
oysa biz bazı şeyleri bilmiyoruz o bilmediğimiz şeyleri tanrıyla açıklıyoruz, sonra iş tanrıyı açıklamaya gelince aklımızın bunu almayacağını söylüyoruz.
peki o zaman biz neyi açıklıyoruz?
sadece bir şeyi açıklamadan kaçıp tanrı diye bir şey yaratıyoruz, sonra onun açıklanamaz olduğunu söyleyip ona tapıyoruz.
bana göre tanrı bilinmeyene tapmaktır, bir şeyleri açıklamak değil bir şeylerin üstünü örtüp kaçmaktır.
o yüzden tanrı asla bir cevap olamaz. inanç da asla insana ait bir şey değil sonradan uydurulmuştur.
evrende bunca bilinmezlik varken gidip şeytan taşlamak belki ne demek istediğimi anlatabilir.
hepsine cevap verecek kadar vaktim var mı bilmem ama hepsinin cevabı bende var sevgili kardeşim. hadi 1. sorudan başlayayım:
kuran da geçen meyveler hatta kuranda niye hep çöller var kardan niye bahsetmiyor gibi soruların genel cevabı:
öncelikle kitabı baştan sona okudunmu bilmiyorum ben okudum onu belirteyim. şimdi bir hayal et. 600lü yıllar çölde bedevisin hayatında çöl kumu dışında çimeni bile görme ihtimalin çok az. bir peygamber gelseydi ve sana alp dağlarında geçen kıssalar kar tufanları anlatsaydı onun peygamberliğine nasıl bakardın? islama ilk olarak bir kaç kişinin inanması gerekiyordu ve tanrı burada belirli noktalarda yerel halkın anlayacağı imgeler koydu. bu yerel halka torpildi ama öyle bir kullanılmıştı ki bu imgeler kitabın evrenselliğine zarar getirecek şekilde değildiki. mesela kuranda zeytin ve incirin beraber anıldığı bir ayet var. bir ispanyol yada bir italyan bu ayeti okuduğunda "ulan bunlar ne" demeyecektir çünkü bütün akdeniz iklimi olan ülkelerde bunlardan var sadece arabistanda değil. bir japon çıkıp dese "ya kitapta italyanlara kıyak geçmişler suşiden hiç bahsetmemişler" olur muydu? sadece arap coğrafyasında olanlar değil kuranda geçen tüm meyvelere bakıldığında coğrafyanın ne kadar genişlediğini görürsün.
akdeniz iklimindekiler konuyu anlarken kutuplardakiler zeytin ne acaba diyebilir ama kitap yemek tarifi kitabı değilki kardeşim! bu kitap coğrafya kitabıda değil edebiyat yada astronomi kitabıda değil! imgelere takılırsan her millet bu meyve niye yok derse sayfalarca meyve mi anlatılacaktı kitapta? sadece gönderilen millete has bazı yerel imgeler. ama cümleler bile evrensel. bak ayette "incire ve zeytine yemin olsun" diyor. imge yerel ama anlatmak istediği sadece araplara hitaben yada akdeniz iklimine sahip ülkerele hitaben değilki!
özetle demek istediğim bu ifadeler öyle kullanılmıştır ki evrenselliğe zarar vermeden ama yerel halkın bildiği şeyler olmuştur.
bir cahilin sorduğu sorulardır cevaplamaya üşenir insan. Ahah ayetleri iyi okuyun yazmış birde bence sen iyi oku belki anlarsın.
Tanım: bir takım cevaplanmaması gereken sorulardır. Anlatmaya çalışanlarda boş yere kendini yormasın büyük ihtimal anlamayacaklardır.
(bkz: cahile laf anlatmak, deveye hendek atlatmak)
Öncelikle cümle bittikten sonra boşluk bırakmadan nokta koymalısın.
Soru cümlesindeki -mi'yi ayrı yazmalısın.
Soru işareti kullanman için -mi'nin sonda olmasına gerek yok, devrik cümlede de koymalısın.
Özel isimler kesme işareti ile ekten ayrılır.
Virgülden sonra boşluk bırakılır öncesinde değil. Bazı yerlerde boşluk yok hiç.
Sıkıldım yazmıyorum daha.
Bunları bazı yanlışlara dikkat çeken birisinin yanlış yapmaması gerektiği için yazdım.
Evet bazı sorulara katılıyorum bazılarının cevaplarını ben bile verebilirim.
Bu soruları da sıradan, kültürel derinliği olmayan müslümanlara sormak haksızlık olur tabii ki. Eğitim vs. yüzünden orta Düzey bireyler çoğu olay ya da olgu hakkında yeterli bilgiyi edinemezler. Bunu sadece müslümanlar için söylemiyorum. Her orta Düzey birey için geçerli.
Müslümanlar bunu da açıklayın hadi. *
ek: ben de sormak istiyorum.
Namaz kılınışı kuran'da geçmez. Şu anki mezhepsel farkları unutarak ya da her biri için geçerli olacak şekilde kılınış tarzı ne kadar güvenilirdir? (Biçimsel olarak)
evrimden gelmek size göre saçma (hoş gerçi evrimi de bilmeden yargılıyorsunuz ya neyse), peki; ay'ın ikiye yarılması, iki kişiden 7 milyar insana türemek ve birkaç tane daha… sizce çok mu mantıklı?
kimse herhangi bir soruyu, sorulari cevaplamak zorunda degildir. bu tavrin karsisinda hic degildir. ayrica su noktalama isaretlerinin kullanimini ogrenip sacmalayin bari insan ciddiye alamiyor boyle.
Soruları cevaplamadan önce şunu belirtmek isterim ki ,hiç kimse her şeyi bilirim diyemez.üstelik bu teolojiyle, dinlerle ilgili bir konuysa. çünkü metafizik üzerine kurulu bu sistemlerde elbette bilinmeyen ,bilemeyeceğimiz şeyler vardır. bilmediğimiz konu hakkında " bilmiyorum" deme erdemliliğini göstermeliyiz. karşıdaki kişi ister "cevap veremedi yeaa " gibi ergen triplerine girsin isterse girmesin bu önemli değil. bilmiyorsak ,bunu ifade etmeliyiz yalan konuşmak yerine. o yüzden bilmiyorsam ,bilmiyorum deyip geçeceğim bu sorulardan bazılarını. daha sonra o konu hakkında gerekli okumamı çalışmamı yapıp editlerim .gelelim sorulara;
1) kuranda neden hz muhammedin gezdiği coğrafyadaki meyveler yer alır (incir,zeytin,hurma vs) .neden bir patates afrikada yetişen mango yer almaz . tanrı çok mu cahil de birkaç meyve daha söyleyememiş.
- bu soru en alt seviye din eleştirilerine örnektir. elbetteki kurandaki örnekler , o bölgeden olmalıdır. kuranda çöldeki canlılardan ,meyvelerden örnek vermesinin sebebi arapların coğrafi bilgilerini arttırmak değil, araplara ya ilahi bir mesaj vermektir,,ya da cennet nimetlerini betimlemektir. bunu yaparken o günkü insanların bölgesinde olan şeylerden örnek verilmelidir. yoksa gidip mango örneği verilse , karşısında bön bön bakacaklardır.bilmedikleri kavramlar ,nesneler ,canlılar üzerinden verilen örnek amacına (yani ilahi mesajı anlatmaya) yetmez.
2) 2.tüm kutsal dinler neden ortadoğuda çıkmış .o dönemde amerikada yaşayan yüzbinlerce yerliye neden bi kutsal din gelmemiş .onlarda değişik tanrılara taıyolar daha saçma inançları vardı.
-geçen bir başlık açtım, tanrının iradesiyle seçtiği eylemler neden öyle olmamış, böyle olmuş diyerek eleştirmek hatalıdır. çünkü bu eleştiri için tanrının seçim sebeplerini bilmek gerekir.bunu bilmiyoruz. bilmediğimiz için bu soru boş bir soru, cevap vermeye çalışmak ta boş bir çaba olacaktır.ayrıca dinlerin ortadoğudan çıkması, tanrının varlığına mantıksal olarak çelişki teşkil etmez. bunları şu başlıkta da anlattım bkz:tanrı niye böyle yapmamış soruları
3) 3.yecuc mecuc kavmi ayetinde geçen düzlenmiş demirden 2 dağ nerdedir? ki öyle bi dağ yoktur yeryüzünde
- hayır vardır. hemen google a zülkarneyn islam ansiklopedisi yazıyorsunuz ve islam ansiklopedisinde zülkarneynin kim olduğu, o dağın nerede olduğu detaylıca açıklanıyor.
4) 4. kuran neden 23 yılda indi tanrının gücü bunu kutsal kitap şeklinde 1 sn de indirmeye yetmedi mi
- bu da en alt seviye din eleştirilerinden biridir. karikateistin bile altındadır hatta. kuran elbette bir kerede inemezdi çünkü kuranın hitap edeceği kitle insanlardır. insanlar ise robot gibi yaşayan canlılar değil, yarım saati yarım saatine uymayan, bir gün bir durum yaşayıp ,ertesi gün bambaşka bir durumla karşılaşan bir canlı. yani dinamik bir hayatın içerisinde yaşamını sürdürüyor insan. yer yüzünde müslümanlar bir durum yaşıyor ayet iniyor, savaş kapıya dayanıyor ayet iniyor. eğer baştan ayetler inseydi bir kerede, o ayetlere adaptasyon imkansız hale gelecekti. çünkü daha islamın ilk yıllarında allah " alın kılıcı elinize ve müşriklerle savaşın deseydi, müslümanlar yok olur giderdi. çünkü daha ortada savaşılacak bir durum yok. şartlar oluşmamış. kuranın tek kerede gelmemesi, tanrının gücünün yetmemesinden kaynaklı değil, insanın dinamik, aktif bir hayat içerisinde türlü türlü durumlarla karşılaştığı içindir. bu kitap insana ,insanın diliyle hitap ediyorsa, insanın hayatına da uygun olmalıdır.bu yüzden insanın hayatıyla paralel olarak yavaş yavaş ,durum durum gelmiştir.
5 .hz muhammedin yaşadıklarıyla kuran neden paraleldir . neden insanların sorunlarına değilde muhammedin o an yaşadığı sorunlara göre şekillenmiştir(örnek kimse savaşmaz onun için ,bunlar için ayet gelir , zor duruma düşse hemen o konuyla ilgili bi ayet gelir )
- kuranda spesifik peygamber ayetleri fazla değildir. çok azdır. genel olarak o günkü müslümanların sorunlarıyla paraleldir.
6.kurana neden son 1400 yılda rastalanıyo .geçmişi insanlık tarihi 50 bin yıla uzanmakta ve mö yıllarda allah kelimesi hiç bi yerde yoktur .ne mağaralrda ne taşlarda ne derilerde hiç bir arkolojik kazıda çıkmamıştır .
kurandaki mesaj hristiyanlarda da ,yahudilerde de mevcuttur. hatta bunlardan daha eski olan en eski tek tanrıcı din zerdüştlükle islam paraleldir. zerdüştlüğü incelerseniz bu benzerliği görürsünüz. en eski tarihlerde neden vahiy yoktu diye soruyorsanız bunun cevabına henüz ulaşabilmiş değiliz. yazının icadıyla birlikte dinlerle ilgili verilere sahibiz. yazıdan önceyi bilmek güç.
7) kötülük problemi bir kerede sorulup bir kerede cevaplanacak bir soru değildir. iyi işler yapan insanların yaptığı işin "iyi" olduğunu neye göre iddia ediyoruz. iyilik kötülük kavramı sartre'ninde dediği gibi insanların uydurduğu kavramlar ise (sartre ateisttir, dawkinse göre de iyi ve kötü subjektiftir hepimiz dnamıza göre dans ediyoruzdur ) bu uydurulmuş kavramlardan hareketle objektif ,nesnel bir iyi tanımı yapamayız ve şu insan iyidir, cehenneme gitmesi mantıksızdır diyemeyiz.çünkü iyi ve kötü gibi kavramların neden iyi ve neden kötü olduğunu gösterecek bir referansımız yoktur. sadece biz bir arada yaşamak için o olaylara iyi veya kötü demişizdir. eğer bir tanrı varsa ,iyiyi ve kötüyü o belirler ve yarattıklarını böyle değerlendirir.
8 ) 8.kuranda allah la muhammedin sözelri eş tutulur .ona karşı gelen allaha karşı gelmiş olur ve muhammedin bu durumdan çıkar sağlamaması mümkünmüdür ?
ne gibi bir çıkar ? peygamber olmadan önce neyi yokmuş ta peygamber olunca onu kazanmış. kabenin anahtarını verelim, mevki verelim dediklerinde en büyük çıkarı sağlayabilecekken bu teklifleri niye reddetmiş. ?
9)muhammedin 24 tane cariye alıp .islamın kadınlara değer verdiğinden ve köleliği kaldırdığından bahsedilebilirmi?
islam inananlara değer verir. sen kadınsın ,erkeksin kölesin cariyesin bu önemsizdir. çünkü allah "hepiniz birbirinizdensiniz" demiştir. önemli olan takvada üstünlüktür.
10 islam güzellikle mi yayılmıştır yoksa milletin karısına kzıına tecavüz eden ve cennete gideceğini sanan saflar sayesinde mi gelişmiştir ?
-mekki ayetlere bakarsak onlara güzelce tebliğ et, kötü söz söylerlerse kafanı çevir gibi son derece sakin ayetler varken , medene ayetlerde dil sertleşmiştir. savaşa savaş izni çıkmıştır. bu da ,en başta bahsetmiş olduğum değişen durumlara göre ayetlerin de üslubunun dilinin değişmesinden kaynaklanmıştır. ancak 23 yıllık süreçte insanların kafasın kılıç dayayıp " hadi inan yoksa kellen gider" denmemiştir. ancak müslüman devletinde yaşayıp gayri müslim olanlardan vergi vermeyenlerle savaşılmıştır. bu da normaldir. vergiyi her devlet alır. vermezsen ceza keser.
11.kuranı yazan tanrının kafası neden kesirli sayılara çalışmaz(not ayetiincelyin )
- bu konu hakkında çalışmam, okumam yok. yeterli çalışmayı yaptığımda editlerim. bilmediğim konuda atıp tutmak istemem.anlayışla karşılayacağınızı düşünüyorum.
12.kuranda niye çelişkiler yer alır ( allah çabuk cezalandırandır ,başka bir yerde allah cezayı erteleyendir diye geçer bunun gibi şeyler ).
- . kuranın bahsettiği bir şey(mesela ceza) , her zaman aynı durumu ifade etmez..ertelenen ceza; kıyamet gününde verilecek cezadır. kuranın başka kısımlarında da allah vaad verdiği için onların cezalarını belli bir zamana kadar erteler der.
13. kurandaki şeytanın nası tüm isanlar üstünde etkisi olacak şekilde bir gücü bulunur .sizce bu mantıklımı şeytanın işi gücü yok sizinlemi uğraşıyo.nerde bu şeytan ? .şeytanın görünmez bi imge şeklinde kafalara lanse edilip insanları korkutarak inandırmak kutsal dinlerin geleneği mi olmuştur ?
- şeytan insanın kötülük yapma eğilimidir. bunu nereden biliyoruz ? iblis adem kıssasından. iblis kibirlenip ,tanrıya karşı geldikten sonra "şeytan" olarak adlandırılır. yani hepimizde var olan kötülük yapma isteği şeytandır.bu da yaratılış doğamız gereği kodlarımızda hazır olarak bulunur. boynuzlu ,elinde mızrağı olan şeytan imgesi batının ürünü olan mitik bir imgedir.
-cevap verdiğinizde gayet entelektüel bir dil beklerken alt kültüre ait bir dil ile cevap verildiğini görüp üzülebilirsiniz. muhtemelen şunlardan olduğu düşünülür başlık açanın