islamiyet'i insanlara sunar sunmaz bir önceki arap inanışlarından olan putperesliğe karşı gösterdiği tutum sonucu ortaya çıkan durumdur. yamulmuyorsam bütün putları falan yok ettirtmiştir. netice de onlar da kendi çaplarında bir dini ritüelin parçasıydılar. böyle sert davranmaya gerek yoktu kanımca. aynısı kendi kutsal mabedine yapılsa ne tepki verirdi acaba? hiç hoş olmamış.
not: hz muhammed demek isterdim fakat 50 karekter sınırını iki harfle aştığımdan ötürü hz tabirini çıkarmak zorunda kaldım.*
inandığınızı savunacaksanız efendim ama yiğidi öldür ama hakkını ver denilesi durumdur.
Peygamberimiz, Allahın emri üzere, başka dinden olanların inançları konusunda da hoşgörü sahibiydi. Fethettikleri yerlerde savaşçı olmayan din adamlarına kesinlikle dokunmamış, onların ibadet ettikleri yerlere el sürmemiştir. Hiç kimsenin zorla herhangi bir dine sokulmaya çalışılmaması Allahın ve Peygamberimizin emridir. Peygamberimiz zorlayıcı değil, ikna ediciydi.
Hz. Aişe annemiz şöyle anlatmıştır:
Ben Hz. Peygamberin kendi şahsına yapılan bir haksızlığın öcünü aldığını hiç görmedim. Yalnız Allaha hürmetsizlik ifade eden durumlar hariç. Eğer Allaha hürmetsizlikte bulunmuşsa biri, Allahın elçisi bu konuda insanların en öfkelisi olurdu.
o yüzdenmi medine ye hicret edince orada yaşayan yahudi ve hıristiyanlara dinlerini serbestçe yaşamasına izin vermiştir peygamber efendimiz. putperesstlik allah ın dışında paşka ilahlar edinmektir veya şirk koşmaktır yaratıcı olan allah elbetteki kendi mabedinde putların bulunmasını istemeyecektir.
putperestlik belli koşullarda dinlerden ayrılır. putperestlerin belli kanunları yoktur yani puta taparlar tamam ancak o putun bir yasak veya öğüt koyduğuna inanmazlar yani sadece taparlar. arabistandaki putperestlik böyleydi belli ve kökleşmiş bir din değildi, böyle bir durum söz konusu olduğunda insanların yoldan çıktığını düşünmek yalan olmaz. lakin hristiyan musevi veya mani dini gibi kökleşmiş inançlara silah zoruyla döndürmeye çalışmasını hiç duymadım. o anki koşulları eleştirirsek hristiyanlara yüklenen vergileri eleştirebiliriz. lakin ben şimdiki müslüman toplumlarında diğer dinlere karşı hoşgörünün olmadığı kanısındayım. tıpkı başka ülkelerinde müslümanlığa hoşgörüsü olmadığı gibi.
Hz. Muhammed'in ahlakı ile ahlaklanmış olan Hz. Ömer'in diğer dinlere saygısını bir örnekle belirtmek isterim.
anlatılanlara göre Hz. Ömer bir mahalde namaz kılmak istemiş ancak bulunduğu mekanda cami yerine kilise varmış. yanındakiler kiliseye girip namazını eda edebileceklerini söyleyince Hz. Ömer hayır cevabını vermiş ve dışarıda kılmıştır. Ona neden böyle bir tavır takındığını sorduklarında ise, kendisi "eğer ben o kilise'de namazımı kılsaydım benden sonra günü geldiğinde orayı yıkıp cami yapabilirlerdi o yüzden dışarıda kıldım" demiştir.
eğer bu söylenenler doğru ise akla gelen soru şudur.
Hz. Ömer böyle bir tavır takınıyorsa eğiticisi nasıldır acaba?
duyduklarım doğru değilse bu kadar yazıyı boşa yazdım demektir.
o putlar Allah a, peygamberine hakaret cümleleri edecek yapıda insan yetişmesin diye yıkılmıştır.
-Allahın Selamı onun üzerine olsun- Peygamber efendimiz Hz.Muhammed Mustafa S.A.v 'den hoşgörü öğrenmek isteyenlerin ise yukardaki bir kaç entry de belirtilenlerden sadece birini yapabilmeleri yeterli olacaktır.
--spoiler--
Nitekim bir gün bir Yahudinin cenazesini götürüyorlardı, mescidin önünden geçerken cenazeyi gören Hz. Peygamber (asm) ayağa kalktı. Sahabeden biri, O Yahudidir dediğinde, Hz. Peygamber (asm), Ama insan değil midemiş ve insanlara olan saygısını bir kez daha göstermişti ümmetine.
--spoiler--
"ey inananlar,yahudi ve hıristiyanlardan dost edinmeyin..onlar birbirlerinin dostlarıdır..kim onlardan dost edinirse, mutlaka o, onlardandır.allah zalimler kavmini hidayete erdirmez."
peygamberimizle alıp veremediğinin ne olduğunu anlayamama sebebim. HZ. muhammed (sav) mükemmel bir insan ve yaratılmışların en hayırlısı olabilir, bu da bazılarına fenaaaaaaaaaa koyabilir dememe sebep olan önerme.
"Allah'tan bir rahmet dolayısıyla, onlara yumuşak davrandın. Eğer kaba, katı yürekli olsaydın, onlar çevrenden dağılır giderlerdi. Öyleyse onları bağışla, onlar için bağışlanma dile… (Al-i imran Suresi, 159) "
ayetinin aklıma düşmesine sebep olan önerme.
nasıl bakarsan öyle görürsün kalbi pis bakan pisi görür . temiz bakan temiz görür.
habeşistanda başından aşağı pislik dolu işkembe atılmasına rağmen, allahım onları bağışla bilmiyorlar, bilseler yapmazlardı diyebilecek kadar mükemmel ve hoşgörülü ve insanların en hayırlısı olduğunu aklıma düşüren önerme.
Yoktur öyle birşey! medine vesikası yahudilerle yapılan ve herkesin kendi şeriatına göre yargılanmasına ve birbirlerinin yaşam tarzına müdahale edilmemesine yönelik bir anlaşmadır. Üstelik bu anlaşma kendisi güç sahibi olduğu ve devletin başında olduğu dönemde yapılmıştır. Şimdi dağılın!.
aklıma şu hadisinde gelmesine sebep olan önerme . Örneğin Peygamberimiz (sav) "insanlara merhamet etmeyen kimseye, Allah da merhamet etmez."30 demiştir.
kuran okumayı deneyen olursa, orada ki hoşgörünün ne kadar mikemmel * olduğunu görecektir. kafirlerin alayının öldürülmesinin emredildiği bir sürü ayet vardır, hoşgörü değildir de nedir bu efenim ?
hz peygamber e, sanki onun asker arkadaşı imiş gibi ismi ile hitap kişinin bu hitaptan dolayı dünya görüşünün anlaşılması, bu hitabı yapanın bir ibne olduğu gerçeginin anlaşılması.
ve rabbimizin peygamberimizi öven en güzel ayetlerinden biri daha bu önermeyi çüretecek cinsten, rabbimiz buyurdu ki
"Andolsun size içinizden öyle bir peygamber geldi ki, gayet izzetli ve şereflidir. Sıkıntıya düşmeniz ona çok ağır gelir üstünüze titrer, müminlere gayet merhametli ve şefkatlidir.(Tevbe/128).