Muhasebede bir kontrol aracı olarak kullanılan, hesapların belirli tarihlerde incelendikten sonra, borç ve alacak toplamlarının bir cetvele toplu olarak yazılmasıdır. Bunun amacı, günlük defterden büyük deftere geçirilen nakit ve kayıtların kontrolüdür.
--spoiler--
yorgun ve uzak şimdi ümitlerim.
sebebsiz beliren, küsmelerim dışında hayata.
anlamını yitirdiği yerde saklı, sevgilerim.
bakınca, varmak istediğim noktaya.
ait olmak isterya insan hani,
kahvedeki köpük misali,
karışıp gitmek şu yaşantılara.
karışıp toprağa,
adam gibi çıkmak gerek,
ilahi mizana...
--spoiler--
yansıtılmamış (düzeltilmemiş) olan yarı dönem mizanlar (6/11 gibi) hele ki 120 ve 320 hesaplar grup şirketleri ile doluysa ve bu hesaplarda binlerce alıcı ve satıcı varsa baya bi uğraştırır bu işe ilk başlandığında.. bunun dışında bi çok tuzak ve zorluk da barındırırlar içlerinde bu tip mizanlar ama üstesinden gelinir, zamanla alışkanlık haline gelir her şey hatta tuhaf ama sevilmeye, zevk alınmaya bile başlanır.. ha, üniversite yıllarımda nefret ettiğim muhasebe hakkındaki bu olumlu son cümlemden sonra şunu söyleyebilirim: "bunlari ben yazmadim valla bak" !!
edit: alın size iki tip:
502 nolu hesabı, o hesap artık olmadığından 529'a girin..
grup şirketlerini de 120 ve 320'den çıkarıp 133 ve 333'e atın.
Mizan tartı haktır. Çünkü bu hususta allahu teala şöyle buyurmaktadır.
Kulların amellerini dosdoğru tartarak) hak (ve adaletin temsilciliğini yapacak) olan tartı, işte (Allah-u Teala’nın, peygamberleri ve ümmetleri sorgulayacağı) o günde gerçekleşecektir. Artık kimin tartılan (sevap)ları (günahlarına karşı) ağır gelirse, işte ancak onlar felah (ve kurtuluş)a erenlerin ta kendileridir.
Ama kimin (imanı olmadığı için hiçbir iyiliği itibara alınmayarak) tartılanları hafif gelirse, işte bizim ayetlerimize karşı işlemekte bulunmuş oldukları (inkar ve) zulüm sebebiyle nefislerini hüsrana uğrat(ıp ebedi mükafatlardan mahrum bırak)mış olanlar da ancak onlardır!
(Araf süresi 8-9)
Mizan; amellerin miktarının (daha doğrusu keyfiyetinin) kendisiyle bilindiği aletten ibarettir.
ibni abbas ra. buyurmuştur ki; mizan iki kefedir. Bir (kefes)i doğuda, diğeri batıdadır.
Eğer hesap ve mizan nerededir? diye sorulursa , denir ki: ikiside sırat köprüsü üzerindedir. Herkesin iyilikleri ve kötülükleri tartılır. iyiliklerin tartısı ağır gelen cennete girer. Kötülüklerin tartısı ağır gelen ateşe atılır. Akıl, mizanın keyfiyetini idrak etmekten kısadır.