mevlana nın çok ayıp ediyor oluşu

entry15 galeri0
    1.
  1. her okuduğunu gerçek sanan şakirt part 874823423.
    0 ...
  2. 2.
  3. eşeğin de hizmetçinin de ev hanımının da sembolik anlam taşıdığını bilmeyen yazar sıçmığıdır.
    http://www.islam-tr.net/t...kayelere-yer-veriyor.html
    belki bir faydası olur.
    5 ...
  4. 3.
  5. sıgırlıkta sınır tanımayan bir tesbit.
    4 ...
  6. 4.
  7. hikayenin tam metni:
    KABAK HiKÂYESi (Cilt 5 1335-1420. Beyitler s.112-118)
    Bir Hanımefendi Bir Hizmetçi ve Bir Eşek… ihtirasın acı sonuçları

    Bir halayık (hizmetçi) şehvetin çokluğundan hırsının fazlalığından bir eşeği kendisine alıştırmıştı. O eşek kendisine yakınlaşmayı adet edinmiş insana yakın olmayı öğrenmişti.

    1335. O hilebaz halayığın bir kabağı vardı. Eşek kendisine ölçülü yaklaşsın diye kabağı eşeğin aletine takardı. Yakınlaşma zamanında aletin yarısı girsin diye bu işi yapmaktaydı. Çünkü eşeğin aleti tamamı ile girse rahmi de parçalanırdı damarları da.

    1340. Onda hiçbir illet görünmedi kimse bunun iç yüzünü haber veremedi.
    Kadın bu işin aslını adamakıllı araştırmaya başladı. Eşeğin haline dikkat edip dururken bir de ne görsün? O halayık eşeğin altına yatmıyor mu? Bunu kapının yarığından gördü bu hale pek şaştı.

    1345. Eşek erkekler kadınlara nasıl yakınlaşırsa aynen onun gibi halayığa yakınlaşmış işini becermekteydi.

    1350. Sustu halayığa hiçbir şey söylemedi. Bu işe tamah ettiği için işi gizledi. Halayık bütün fesat aletlerini gizleyip kapıyı açtı. Yüzünü ekşitip gözlerini yaşartarak dudaklarını oynatmaya başladı güya oruçluyum demek istiyordu. Eline sapı yıpranmış bir süpürge aldı develerin yatması için ahırı süpürüyor göründü. Elinde süpürge kapıyı açınca kadın dudak altından seni usta seni dedi.

    1355. Yüzünü ekşittin eline süpürgeyi aldın iyi. Fakat yemeden içmeden kesilmiş eşeğin hali ne? işi yarıda kalmış öfkeli aleti oynayıp durmada. Gözleri kapıda seni beklemede.. Bunu dudağı altından söyledi halayıktan gizledi. Onu suçsuz gibi ululayıp Dedi ki: Tez çarşafını başına al. Filan eve git benden selam söyle. Şunu söyle böyle yap şöyle et. Neyse ben kadınların masallarını kısa kesiyorum.

    1365. Şehvet isteği gönlü sağır ve kör yaptı mı eşeği bile Yusuf gibi nurdan meydana gelmiş bir ateş parçası gösterir. Nice ateşten sarhoş olmuşlar vardır ki ateş ararlar kendilerini de mutlak nur sanırlar. Yalnız Tanrı kulu böyle değildir. yahut da Tanrı birisini çeker çevirir de yola getirir yaprağı döndürür bu da başka! Böyle olan o ateş hayali bilir o hayalin yolda eğreti olduğunu anlar. Hırs çirkinleri güzel gösterir. Yol afetleri içinde şehvetten beteri yoktur.

    1370. Şehvet yüz binlerce iyi adı kötüye çıkarmıştır. Yüz binlerce akıllı fikirli adamı şaşkın bir hale getirmiştir. Bir eşeği bile Mısır Yusuf’u gibi güzel gösterdikten sonra o çıfıt bir Yusuf’u nasıl gösterir? Pisliği afsunu ile sana bal göstermede iş inada bindi mi balı nasıl gösterir? Bir düşün artık. Şehvet yemeden olur az ye. Yahut bir kadın nikahla da kötülükten kaç. Yedin içtin mi şehvet seni harama çeker. Ele gireni elbet harcetmek gerektir.

    1380. Kadın kapıyı kapadı sevine sevine eşeği kendisine çekti cezasını da tattı ya! Eşeği çeke çeke ahırın ortasına getirdi. O erkek eşeğin altına yattı. O kahpe de muradına ermek üzere halayığın yattığını gördüğü sekiye yatmıştı.

    1385. Eşek ayağını kaldırıp aletini daldırdı. Eşeğin aletinden kadının içine bir ateştir düştü. Alışmış eşek kadına abandı aletini ta hayalarına kadar sokar sokmaz kadın da geberdi. Eşeğin aletinin hızından ciğeri parçalandı damarları koptu birbirinden ayrıldı. Soluk bile alamadan derhal can verdi. Seki bir yana düştü o bir yana. Ahırın içi kanla doldu kadın baş aşağı yıkıldı öldü. Kötü bir ölüm kadının canını aldı.

    1390. Kötü ölüm yüzlerce rezillikle gelip çattı babacığım. Sen hiç eşeğin aletinden şehit olmuş insan gördün mü? Kuran’dan rezillikle azap edilmeyi duy da böyle kepazelikle can verme. Bil ki bu hayvan nefis bir erkek eşektir. Onun altına düşmekse ondan daha kötü ve ayıp bir şeydir. Nefis yolunda benlikle ölürsen bil ki hakikatte sen de o kadın gibisin. Tanrı nefsimize eşek sureti vermiştir. Çünkü suretler huylara uygundur.

    Açıklama: Eşekle ilişki insan nefsinin dünya zevklerini sahiplenmesini simgeler. Eğer insan eşekle yani dünya zevkleriyle hayatın tek amacı olarak ilişkiye girerse sonunda eşeğin kadını parçaladığı gibi tüm manevî hayatı yok olur.

    Dünyadan zarar görmeden yararlanmak için araya eşekle kadın arasındaki kabak gibi bir engel bir mânia koymak gerekir. Bu mânia Allah gerçeğini idrak etmek gönle Allah’tan başka sevgiye ihtirasa yol vermemektir.

    Allah aşkını yaratabilecek bir mürşit bulmadan kendi başına bu işi halletmeye kalkışanların sonu hüsran olur. Kitap okuyarak sohbet dinleyerek bu işler hallolmaz; muhakkak bir ustaya ihtiyaç vardır. Usta nefis ile nasıl başa çıkacağını müride onun seviyesine inerek öğretmeye başlar.
    alıntıdır:
    http://www.islam-tr.net/t...kayelere-yer-veriyor.html
    6 ...
  8. 5.
  9. mesneviyi bir türlü elime geçirip okuyamadım. bu saatten sonra da okuyacağımı da sanmıyorum. ruhum bunaldı lan hikayeyi okurken... eşek şöyle geçirdi etraf kan oldu rahim damar parçalandı amı götü dağıttı. bu ne lan.

    edit: düşündüm de hırs-şehvetten nefret ettirmek için böyle anlatmış olabilir. yani bu hikayeyi dinleyen "ıyyyy şehvet ne kötü ne pis şey" şeklinde düşünecektir. hatta düşünmekten öte bilinçaltına bu şekilde yerleşecektir. dolayısıyla mevlana iyi bir iş yapmış olacaktır. ama tekrar düşünüyorum ve diyorum ki bir durumu anlatmak için bir hikaye uydurup bu şekilde anlatsan bile bir insana ne kadar etki edebilirsin? zira anlattığın kişinin içinde sapıklık varsa bu hikayeyi dinlerken boşalabilir bile? öyle değil mi? liseli bir ergen "anlat panpa devamını bekliyoruz" diyerekten yaklaşabilir bu hikayeye...

    özet: tekrar düşündüm, olmamış, beğenmedim. en kısa zamanda daha detaylı bir şekilde mesnevi'yi inceleme fırsatı bulurum umarım...
    4 ...
  10. 5.
  11. Eğer kendisi yazdıysa daha kitabın başında mesnevisi için "Bu kitap dinin en büyük fıkhıdır diyerek" ayıp etme işine başlamıştır. Bu kitap dinin en büyük fıkhıysa Kur'an ne oluyor o zaman sorusunu sormak gereklidir.
    PesEdit: ==> Bu ok kur'an'ın büyüklüğünü hazmedemeyip eksileyenlere gelsin.
    2 ...
  12. 6.
  13. kıssadan hisse çıkaranlar çok şey anlar bu hikayeden ama çıkaramayanlar için söylenecek tek söz kalır geriye.
    (bkz: beyin yok)
    3 ...
  14. 7.
  15. Hz mevlanayı anlamayıp araştırmayıp, cehalet kelimesinin bile yetersiz ve değersiz kalacak şekilde eleştirilmesine saygı duymamı kimse beklemesin, ya direk beynim yok diyin yada susun insan görünüşlü yaratıklar.
    1 ...
  16. 8.
  17. (bkz: hem ilimden hem eşekle sikişten bahsetmek).
    (bkz: eşeğin sikinin dalağa kadar tüm organları parçalaması hikayesinden ibret almaca).
    2 ...
  18. 9.
  19. mevlana yı bilmeyen kişi söylemidir . nereli olduğunu öğren öyle yaz işkemben kabarmışssa kusulacak yer değil burası.
    1 ...
  20. 10.
  21. mevlanayı, cemil meriç gibi görmelidir, evliya katında görenler tarikatının büyüklüğüdür, anlattığı söylediği çağında zordur, çağında farklıdır, bugün zaten tüm dünya tarafından kabul ediliyorsa bu yüzdendir, mesnevi farsçadır çevirileri farklıdır, farsça okuyup sonra derinliğinde düşünmek gerekir.
    2 ...
  22. 11.
  23. mevlana çağının ünlü düşünürlerinden, allah dostu tabir edilen gönül insandır. onun derin felsefesini yüzeysel insanlar kolay, kolay anlayamazlar.
    0 ...
  24. 12.
  25. milli eğitim bakanlığı çevirileri ile mevlevi yayınlarının çevirileri de aynıdır. çeviride sorun yoktur. sorun bu kitabın çocuğunuza okutulup okutulamayacağı sorunudur.
    sorun bazı şahsiyetlerin bazıları tarafından fazla büyütüldüğü sorunudur. önüne hz ibaresi getirilen bir şahsiyetin daha edepli bir üslup kullanmasını beklerdim. çünkü bahsi geçen konular ulu orta anlatılacak, hisse çıkarılacak kıssalar değildir.
    1 ...
  26. 13.
  27. kendisi bir tasavvufçu olduğundan gayet doğaldır söylenenler. Tasavvuf temelinde zaten felsefedir ve felsefe bir noktadan sonra inkar edecek boyuta gelecektir bir çok şeyi.

    Çoğu din alimi tasavvufu övmez ve benimsememiştir. Mevlana dini bir kişilik değil, şairdir. Velhasıl kelam bizim insanımıza bunu anlatmak oldukça zordur. Ayrıca şems-i tebrizi ile yaşadığı ilişki ve ona yazdığı şiirler çok çok çok ilginçtir. Şems-i tebrizi'Nin oğlu aleaddin tarafından öldürülmesi ve cesedinin bulunamaması'da bir değer ilgi çekici olaydır.

    neyse yine kafir ilan edileceğim. *
    1 ...
  28. 14.
  29. selefi vehhabi takımının ucuz hayal gücüdür.
    bu herifler mal, anlamazlar tasavvufi inceliklerden...
    kendilerine bıraksan, sabah akşam hayızlı kadının namaz kılıp kılamayacağını tartışacaklar.
    islamı bu zannedecekler.
    halbuki islam binbir inceliktir.
    mevlana'ın anlattığı hikayeler de bu inceliğin bir yönünü göstericidir.

    mevlana'ya bok atan bedevi milliyetçisidir. anlamaz bu işlerden...
    2 ...
© 2025 uludağ sözlük