mavi gözlü dev

entry72 galeri2 video2
    50.
  1. bir biket ilhan filmi. NAZIM HIKMET'IN bursa hapishanesinde gecen gunlerini anlatiyor, piraye aski cercevesinde. film icin secilen mekan hapishane olunca, sınırlanmı$lık kacinilmaz elbette. bu sınırlanmı$lıktan siyah beyaz gecmi$e donu$ sahneleri ile kurtulmaya cali$mi$ yonetmen.

    nazim'in bursa hapishanesinde, hapishane muduru tarafindan ozel muameleye tabi tutulmasi oylesine abartilmi$ ki filmde, mevzunun gectigi yer bana mapushane degil de, celik palas oteli gibi geldi! tamam, anladik nazim'a ayricalik tanimi$ mudur ama bunu niye bu kadar gozumuze sokumu$lar ki? nazim ve diger butun karekterlerin odadan odaya istedikleri gibi girip ciktiklari, nazim'in yalniz kaldigi odasindaki tahta yatak ve yemegini bile kendi pi$irdigi kucuk tupuyle rahatsiz eden bu rahatlik, bence fena siritiyordu.

    senaryo sekiz kez yazildi dedi filmin sonunda sorulari cevaplarken biket ilhan, bence bu da yirtilip, yenisi yazilmaliymi$. nazimi bursa hapishanesine hapsedip, hayatinda muhim yeri olmu$ uc kadinla anlatmaya kalkmak, onun komunist yanina hic vurgu yapmadan fena halde eksik olmu$ elbette.

    nazim'a cok benzemi$ dogru yetkin dikinciler ama beni nazim olduguna inandiramadi. hep kameraya oynayan tiyatro oyuncusu gibiydi. fazla kasmi$ kendini. hakli belki, cok zor bir i$ yaptigi ama olmami$ bu haliyle.

    kiyafetler kimin eseriyse nazim kiyafetleri icin hakkaten tebrik etmek lazim kendisini. kafamin icindeki nazim hikmet fotograflarinda ne varsa nazim'in ustunde, onlari cok guzel kopya etmi$ ama filmin diger karekterlerinin kiyafetlerinde sorun vardi. piraye ve cocuklari ve munevver ve annesi nazim'in, tamam $ik kadinlardi buyuk ihtimal de cok goz alan, cok goze batan bir $iklik filmdeki. hapishanedeki mahkumlarin kiyafetleriyse tam bir abarti. 1940'larin sonu, 1950'lerde memlekette ne cok beyaz gomlek giyen mahkum varmi$ diye bakmaktan dikkatim dagildi. nazim'in kendi odasinda komur utusuyle utuledigi beyaz gomlegi, nasil da gunumuz kolay utulenir turlerinden! o yillarda pamuklu beyaz gomlekler, komur utuleriyle nasil acilmaya cali$ilirmi$, nasil kolalanirmi$ bilmeyen bir gencin i$leri olmali. tiril tiril utulu beyaz gomlegi nazim'in ve mahkumlarin. hapisde o yillarda belli ki, beyaz ya da acik renkli gomlek giymek modaymi$! kovadan sicak su dokerek yikanilan, takunya giyilen yillarda gomlekler, kasketler, yelekler pek bir piril piril nedense!

    nazim'in insan yonune vurgu yapmak, onun ince $air ruhunu bize gostermek icin gosterilen gayret de gozume batti. hapisteki tav$an yetmemi$, bir de kanarya katmi$lar hikayeye ki, benim gibi mesaji asla anlamayacak gerizekalilara kolaylik olsun! niye bu kadar kaba bu filmleri yazanlar? ya da seyirciyi mi cok kaba saba saniyorlar? luzumsuz olmu$ tav$an da, kanarya da. ya da ic bayan oranda fazla katilmi$lar hikayeye. oyle ince bir ayrinti koyarsiniz ki, seyircinin ici erir $airin ruhundaki o derinligi gordugunde. eee, zor elbette oyle incelikler bulup, onlari i$lemek, ver $ablon tav$ani, oldu gitti degil i$te...

    munevver fena halde harcanmi$. hikayeye yamama duruyor varligi.

    piraye bir evde iki cocuguyla kalmi$ eyvallah da, filmde ikide birde o iki cocukla dertle$mesi, cocuklarin ustunden derin mesajlar iceren $iirler falan okumasi bence cig kacmi$. bir masada iki satir mektup yazarken aklindan gecebilecek $eyleri, cocuklari esir almi$, bir koltuga oturtmu$ da onlara anlatiyormu$ gibi cekmi$ler.

    final sahnesi ise evlere $enlik olmu$. zirtdadanak biten, biterken de bir sakiz reklami vardi yillar evvel, falimdi galiba, ordaki gibi mahkumlar nazim'in $iirini soyluyorlardi yukariya bakarak. kendimi m.o. 200'de pergamon'da hissettim sayelerinde! sahnede yunan tragedyasi!

    nazim'i anlatmak kolay degil! bana anlatamadi bu film. kivircik saclarini, geni$ alnini, kollari kisa ceketini gordum, lakin ruhunu, aklini goremedim...

    unutmu$um ilave;
    filmin bir muzigi yoktu! muziginin olmamasinin eksikligi cok hissediliyordu ba$indan sonuna kadar. bir de guzelim nazim $iirlerinin ya ayari az kacmi$, ya da $iir secimleri cok iyi degildi.

    yazdiklarimi okudum gene ilave;
    evet zor begenirim!
    3 ...
  2. 51.
  3. kopuk kopuk ilerleyen film.

    --spoiler--
    nazım'ın hapishaneden bile manita düşürmesi gerçekten taktir edilesi.*
    --spoiler--
    1 ...
  4. 52.
  5. O mavi gözlü bir devdi.
    Minnacık bir kadın sevdi.
    Kadının hayali minnacık bir evdi,
    bahçesinde ebruliii
    hanımeli
    açan bir ev.

    Bir dev gibi seviyordu dev.
    Ve elleri öyle büyük işler için
    hazırlanmıştı ki devin,
    yapamazdı yapısını,
    çalamazdı kapısını
    bahçesinde ebruliiii
    hanımeli
    açan evin.

    O mavi gözlü bir devdi.
    Minnacık bir kadın sevdi.
    Mini minnacıktı kadın.
    Rahata acıktı kadın
    yoruldu devin büyük yolunda.
    Ve elveda! deyip mavi gözlü deve,
    girdi zengin bir cücenin kolunda
    bahçesinde ebruliiii
    hanımeli
    açan eve.

    Şimdi anlıyor ki mavi gözlü dev,
    dev gibi sevgilere mezar bile olamaz:
    bahçesinde ebruliiiii
    hanımeli
    açan ev..
    0 ...
  6. 53.
  7. bazı değerlerin değerinin çok geç anlaşıldığının başka bir kanıtıdır. Nazım'ın şiirleriyle bezenmiş gözlerden çok yüreklere hitap eden bir filmdir. yıllar sonra bile dünyanın en önemli şairlerinden olan nazım hikmet'e ve eserlerine saygı duymamamızı değer vermemizi hatırlatan görülmeye değer bir filmdir.
    0 ...
  8. 54.
  9. O mavi gözlü bir devdi.
    Minnacık bir kadın sevdi.
    Kadının hayali minnacık bir evdi,
    bahçesinde ebruliii
    hanımeli
    açan bir ev.

    Bir dev gibi seviyordu dev.
    Ve elleri öyle büyük işler için
    hazırlanmıştı ki devin,
    yapamazdı yapısını,
    çalamazdı kapısını
    bahçesinde ebruliiii
    hanımeli
    açan evin.

    O mavi gözlü bir devdi.
    Minnacık bir kadın sevdi.
    Mini minnacıktı kadın.
    Rahata acıktı kadın
    yoruldu devin büyük yolunda.
    Ve elveda! deyip mavi gözlü deve,
    girdi zengin bir cücenin kolunda
    bahçesinde ebruliiii
    hanımeli
    açan eve.

    Şimdi anlıyor ki mavi gözlü dev,
    dev gibi sevgilere mezar bile olamaz:
    bahçesinde ebruliiiii
    hanımeli
    açan ev..

    Nazım Hikmet
    0 ...
  10. 55.
  11. --spoiler--
    nazım hikmet vatan hainliğine devam ediyor.
    --spoiler--

    film vasat. mesaj 10 numero.
    0 ...
  12. 56.
  13. koca devi yerlerde süründüren mız mız film.
    0 ...
  14. 57.
  15. hoşgelmiş yedinci nesil yazar. nazım hikmet hayranı olması muhtemeldir.
    0 ...
  16. 58.
  17. bir dev gibi yaşıyordu dev, belki de sevdicağzına bahçesinde ebrulii hanımeli olan bir evde yaşatamamış(yaşamamış),davasının gerekeni harikulde yerine getirmiş büyük insanın, müthiş şiiri.
    1 ...
  18. 59.
  19. o mavi gözlü bir devdi
    minnacık bir kadın sevdi...
    0 ...
  20. 60.
  21. m. kemal için kullanılan sıfatlardan en gülünç olanı.

    ne kadar büyük adam olursa olsun 1.60 boyunda adama dev demek, ciddi hayal gücü gerektiren bir iştir.
    0 ...
  22. 61.
  23. --spoiler--
    memleketimi seviyorum: çınarlarında kolan vurdum, hapisanelerinde yattım. hiçbir şey gidermez iç sıkıntımı memleketimin şarkıları ve tütünü gibi.
    şimdi on yaşına bastı. ben içeri düştüğüm sene ana rahmine düşen çocuklar.
    --spoiler--

    daha fazlası için;
    (bkz: http://bit.ly/oURDGK)
    0 ...
  24. 62.
  25. dolaylı anlatımın içine edilmiş bir nazım hikmet zırvasıdır....

    mavi gözlü dev ne la, hulk gibi...
    0 ...
  26. 63.
  27. Minnacık bir kadını seven büyük şair.
    0 ...
  28. 64.
  29. Miniminnacık kadın seven mavi gözlü adam. Yapamadi yapisini
    Acamadi kapisini bbahçesinde hanimeli ebruli açan evin. Mezar bile olamadi mavi gözlü deve bahçesinde hanimeli ebruli açan bu ev.
    1 ...
  30. 65.
  31. Simdi anliyordu mavi gozlu dev
    Dev gibi sevgilere mezar bile olamaz:
    Bahcesinde hanimeli ebruli
    Acan ev

    Az once bitirdigim film. Nasil bir aptalmissam filmi simdiye kadar izlememisim. Mukemmel bir filmdi.

    Yasamak bir agac gibi tek ve hur ve bir orman gibi kardescesine!
    1 ...
  32. 66.
  33. Az önce notlarım arasında denk geldiğim enfes şiir. Beş dakika sonra uplanmasına çok şaşırdım.
    1 ...
  34. 67.
  35. 8. sınıfta bu şiiri ezberleyip okumuştum. nazım hikmetin kendisini anlatan bir şiiri. hatırladığım tek dize şudur:

    o mavi gözlü bir devdi
    0 ...
  36. 68.
  37. şimdi anlıyor ki mavi gözlü dev,
    dev gibi sevdalara mezar bile olamaz
    bahçesinde ebrulii
    hanımeli açan ev.
    2 ...
  38. 70.
  39. kendisi de bu sıfatla anılan nazım hikmetin atatürkten ilham alıp almadığını merak ettiğim eseri.
    4 ...
  40. 71.
  41. 72.
© 2025 uludağ sözlük