--spoiler--
sonuyla sik gibi bırakmış oyun. ashley ile yaşadığımız sıcak geceler... lan güzelim kızı beyaz gelinliğe sokup mutlu sonla kapatacaktım efsaneyi. ne yaptınız amına koyim. kotor da böyle miydi pezevenkler. bastila ile halkı selamlıyorduk raven olarak. mass effect böyle bitirilir miydi piç kuruları ?
--spoiler--
oyun bildiğin eksik. hemde az buz değil. %30 u yok oyunun.
sen ki hayvan gibi sağlam bir 2. oyun yap , mis gibi take earth back tralierları ile ağzı sulandır. reklamlarda o kadar karakter göster sonrada oyunun içine bu kadar okkalı bir şekilde et.
evet beyler oyunun içine edilmiş maalesef. hani oyun gene güzel , gene birçok rezil rüsva oyunun arasında altın gibi parlıyor orasına lafım yok. ama "mass effect" adının hakkını maalesef veremiyor.
--spoiler--
sorun nerede? nerelerde sorun yok öncelikle oradan başlayayım.
-önceki oyunlarda yaptığımız işlerin dolaylı etkilerini az da olsa görüyoruz.
-zorluk güzel ayarlanmış. en ezik görünen ai bile siperin arkasına dolandımı veriyor küsküyü elinize.
-seslendirmeler , grafikler gene muhteşem.
-birçok duygulandıran yer mevcut. gözlerimden yaş süzülen yer mevcut.
-reaper tehlikesini hissettirmişler.
-battarianlardan cannibal.
-kroganlardan brute.
-turianlardan maruder-ki bu maruder resmen bir taktik komutan edasıyla takılır. birimlerin zırhını , damage ini arttırır , ilk gördüğümde vay anasını demiştim.
-ve oyunun başrollerinden birinde olan asarilerden de yine bir başrol banshee... bu ablayı gördünüzmü allah ne verdiyse yağdırıyorsunuz. 2 tane gördünüzmü bir geri deki siperlere çekilip mustafa kemal paşamızında öngördüğü "hattı müdafa yoktur sathı müdafa vardır" stratejisini uyguluyorsunuz. eğer 3 ve daha fazla gördüyseniz ayaklarınızı götünüze vura vura topukluyorsunuz. evet benki shepard , collector base ini dağıtmış , elalemi madara etmişim 3 tane banshee yi görünce artık ortalık nasıl bir karambole büründüyse... böyle dediğime çok bakmayın aslında. en sonda gelen büyük dalganın elemanları bunlar. başka yerde 3 ü bir arada değil. evet en sondaki collector base e daldığınızda hissettiğiniz "en büyük savaş " hissiyatını londrada bu son müdafa kısmındada bire bir yaşıyorsunuz. hatta çok daha zorunu. arkadaş hayvan gibi cannibal maruder dalgası... yetmedi bir kere daha... o da yetmedi bir kere daha arkasından hayvan gibi kalabalık üstüne 2 banshee ... zar zor onu da ve o sırada haritanın her yerinden gelmek üzere yani götünüzü dayayabileceğiniz güvenli bir yer olmadan 5 brute... ki artık resmen siperlerin üzerinde kaça kaça devirdik... ve büyük ordu... ama çok büyük ordu... hepsi birden her yerden... bitmiyorlar bitmiyorlar... cephane 3. kere tükenmiş adamları diriltmekten 2 tane medpack kalmış. derken git konsola bas komutu geliyor ki o konsola nasıl koştuğumu ben bilirim.
herşey çok güzel çok iyi... beam a koş deniyor , o da güzel koşuyoruz beam a ama o da ne? sorveing tipi reaper çottadanak iniveriyor ve beama koşan herkesi avlıyor... sonra... işte sonrası yok mu? hani nasıl diyeyim? muhteşem bir ekmek kadayıfı yiyorsunuz böyle kaymaklısından. sonra en güzel yeri olan kısmına geldiğinizde çatalı bir batırıyorsunuz ve o da nesi? bildiğin bok çıkıyor... işte mass effect 3 ün özeti budur. oyunun finalini görmeseydim pc patlasaydi bişi olsaydı , rahat 95 i basabilirdim. ama ne zaman ki dünyaya saldırıyoruz , o beam a giriyoruz oyun çok fena sıçıyor. eksikleri saymaya başlayalım.
-gezegen gezegen dolanıp topladığınız birimler varya... onlar bir halta yaramıyor. sadece rakamlardan ibaretler. ben ki bekledim. asarilerin komandolarını bulunca bir yerde yardıma koşacaklar , gethleri alınca helalinden 1-2 reaper gemisi indiricekler , bilmemne sniper squad ı alınca uçanı kaçanı affetmeyecekler... nafile. hiçbişi yok. tek bir eylem , tek bir görüntü bile... koskoca bir sıfır.
anca dünyaya girerken tekmil veriyorlar o kadar. yapacaklardı arkadaşım. adı mass effect ise oyunun yapacaklardı. zor bişe değil.
-takım için adam alma opsiyonu resmen kıt. 10 a yaklaşan mass effect 2 nerdeee bu 4-5 e indiren 3 nerede.
herşeyi geçtim benim manita diye ayarladığım miranda nerde lan?!?!?! topu topu 3-5 yerde göründü. bumudur? karakter tuttu diye yoketmenizmi gerekiyor? 1. oyundada liara tuttu diye 2 ye koymadınız. ashley i spectre yapan kalıbınıza da tüküreyim ayrıca. o konseye vermiştir kesin yoksa o kaltakta o kapasite yok. paragon olsun diye ses etmedik tabi.
-2 deki maden toplama şeyi için kötü deniyordu. bunda ise artifact toplama şeyi ondan 1000 kat daha kötü. en azından maden topladığımızda bir amaç vardı. burda ise armut gibi ya asker katılıyor ya artifact. asker katılıyor dediğime de bakmayın. rakam katılıyor sadece. 1 de 2 de o gezegenlerde kaçakçılar bulma onlarla çatışma görevleri falan yok. komple fıs. zaten main questler haricinde herşey citidatel de. ki onlarıda çok salakça yapmışlar. etrafta fellik fellik koşturuyorsunuz aman quest varmı diye. halkla kaynaşma olayı güzel olmuş bazı tartışmalara müdehale edip itibar kazanıyoruz falan. hoş sonuçta bir halta yaramıyor ya...
-şu reaper a hedef kitleyip vurduğumuz kısım epikti.
-gelelim en büyük saçmalık olan oyun sonuna. en başta demiştim %30 eksik diye. işte o %30 un %5 i burasıdır. arkadaş reaperlar ne ara citidatel e gitti ne ara oradaki filoyu biçti , ne ara ele geçirdi o komplex yapıyıda dünyaya götürdü? nerenizden uyduruyorsunuz lan?!?!? bu citidatelin yanında zaten hayvan gibi filo var. oraya baskın yapsa bu reaper ibibikleri admiral hackett bize bir haber uçurur hemen koşuveririz yardıma. yok öyle bir saldırı falan. kaldıki o kadar araç gereç adam asker topladık citidatel e öööyle kolayca alamaz reaperlar orayı.
-gelelim dünyaya , adam gibi 2 quest yok yemin ederim. insan birşeyler bekliyor , gene 2. oyunda tüm takımı kullanmıştık takımlara bölmüştük komuta etmiştik falan. güzeldi yani. birşeyler başarmıştık. burda komple tıraş.
-dünyaya inipte şu anti air gun ı patlattığımız kısımda az kulağını çınlatmadım yapımcıların. lan öyle efektmi olur?!?!? kas gürültüyü , ışığı al sana handikap ha? oldu canım. yürü git lan!.
-zaten dünya kısmı üzülerek söylüyorum çatışma olarak nispeten doyursada oyunun en zayıf kısmı. final olarak nitelendirmek yerinde olur. dökülüyor resmen.
önceki oyunlarda seçtiğiniz yaptığınız hiçbir seçeneğin kararın , süper iyimi süper kötümü oluşunuzun finale hiçbir etkisi yok. 16 farklı son var deniyordu. komple iftira. tek fark birinde mass relayları patlatan ışık mavi diğerinde kırmızı , diğerinde yeşil... photoshop terk şerefsizim.
normandy ne ara ftl ye atladı lan!!!! nere ara tüm takımı aldı lan yanına!!! daha 3 saniye evvel beam e koşarken arkamdaydılar benim karakterin şaftı kaydıysa onlarda ölmüştür herhalde diyordum ki adamlar güle oynaya normandy den çıktı iyimi? bu ne lan?
1-bu adamlarla öyle samimiyetimiz oluyorki "git" desen gitmezler. kaçmazlar. "ölmeye geldik shephard reis" moduna girmişler.
2- kaçmaya bile çalışsa 1 adım arkamdaki adam normandy e ışınlanamaz öyle zart diye. anasını satim takıma garrus ve liarayı aldım hop onlar normandyden çıkıyor ha? götünüze girsin normandy ey senaristler. zıkkım olsun verdiğim 50 tl. "dlc ile açıklarlar" diye ıkınmasın kimse. zira imkansız. bu evrende ışınlanma diye birşey yok. yoldaşlarımızda kaçmaz. sonuç tırt.
3-hadi beam a biz girdik. illusive man in ne işi var lan orada??!?!?! yörüyün gidin lan işinize!
4-catalys denen zıkkım ne lan öyle? shephard mal mı anasını satim?
catalyst: merhaba shephard. ben reaper ın zihniyim. şimdi ya şu elektirik akımına elini sok , ya şurdaki yüksek yoğunluktaki enerjinin geçtiği yerden atla. yada şu patlayıcıya kurşun sık. güven bana , reaper a güvenmeyeceksinde kime güveneceksin?
shephard: tamam...
yürüyün lan!
böyle aptal bir son mu olur anasını satim?!?! shephard dediğimiz karakter öyle ne idüğü belirsiz 3. sınıf hologramlara papuç bırakmaz. mevzu bahis hologramsa illusive man in hologramıda çok daha kaliteliydi bir kere.
3 sondan birinde reaperları ve teknolojik olan her naneyi yokediyoruz. diğerinde reaperların kontrolünü ele geçiriyoruz. 3. son olan insan-teknoloji dostluğu da 2. sinin yeşil ışıklısı... şaka yapmıyorum 1-1 aynı ama yeşil.
saçmalılara geçelim.
1- ikinci oyunda gördüğümüz human/reaper ın en azından tamamlanmış halini göreceğiz diye bekliyordum ben beam in içinde. hiç bahsedilmedi bile. laf olsun işte yaratıcıya başkaldırmasın diye gelişen medeniyetleri katlediyoruz... aman ne açıklayıcı. kime baş kaldıracakmış? sen kaldırmışsın zaten proteanlara ? niye collectorsu yaptınız? human reaper ne ayak?
2-catalyst yani reaper malmıda gemiye girene "eh madem gemiye girdin al istersen bizi yoket" diyor?
3-oyunda niye bir final boss u yok? eyvallan assasin ile kapışmak güzeldi. ama boss yok lan? bu reaper lar niye böyle yapıyor? nedir dertleri? hiç cevap falan yok.
oyunun zirve noktası kanımca liara nın odamıza gelipte bizimle ilgili bir biografi hazırladığı yerdi. şerefsizim gözlerim doldu. kafamda canlanan sonda normandy ve tüm ekip shephardla birlikte kül olur. tabi reaperların ana üssünü de yanında götütür. citidatel de heykelimiz ve bu hologram oynatılır falan.
daha farklı varyasyonlar üretilebilir tabi.
misal en başta 2. oyunda illusive man in istediğiniz yapınca yani collectors base i yoketmeyipte cerberus a teslim edince 3. oyunun kopmple değişmesini beklerdim. mantıkta onu gerektirir zaten. niye çatışalım illusive man ile? ona çalışmışız zaten. beraber en karanlık yöntemlerle reaper tehdidini ortadan kaldırmak olurdu en olası yöntem. takıma da şu assasin i alırdık. oyunun gidişatı bambaşka oldu bak...
ama nerdeee.
kısacası oyunun şu dünyaya dönüş kısmı harici 80 dünyadan sonra özelliklede finale doğru ise 30 , finalden sonra ise 20 diyorum. ortalama alırsakta bir oyun için 60-70 den yukarısını haketmiyor.
ha esrarı fazla çekipte shephard a son saniyesinde nefes aldırma animasyonu koyan yazar bozuntularına da aldırış etmeyin. shephard öldü beyler. şu reaperları yoketme videosunun sonundan bahsediyorum. güyya enkazın içinde nefes alıyor falan... yürü git lan! bu adam 2. oyun başında uzaydan dünyaya çakıldı, üzerinde kıyafeti olmasına rağmen çamur gibi birşey kaldı geriye. 2 yılda anca cerberus adam edebildi tekrar. burda ise ;
uzaydayız 1.
citidatel biz içindeyken patlıyor 2.
içindeyken patlıyor ve bizim değil koruyucu kıyafet ,ayakta duracak dermanımız bile yok 3.
kısacası mal senaristler para hırsına 4. oyun sinyali vermiş olsada o aşırı metamfetamin kullanmaktan yamulmuş beyinleri bile shephard ı o durumdan kurtaramaz.
amma da dolmuşum... kolay değil. ben ki şu oyunun finaline kadar "lan mass effect 2 yi tekrar bitireyimde kelly yi kurtarayım , mühendisleri kurtarayım , aman oyunun sonunu değiştireyim , daha iyi olayım" diyordum ki oyun finali sağolsun bunların hiçbir önemi olmadığını bana gösterdi
--spoiler--
yani ben ne diyim size lan? olum ben citadel sokaklarında heykellerimi göremeyecek miydim? kırmızı gözlerini benden gülüşünü ashley'den alan çocuklarımı sevemeyecek miydim ulan? artık kardeşim gibi olan garrus'la oturup iki bira içemeyecek miydim? oysa londra bölümü ne kadar güzeldi. başlamadan önce crewimle yaptığım duygusal konuşmalar, ashley'le yaşadığımız sıcak dakikalar. epic bir son için her şey hazırdı. yazıklar olsun lan size yazıklar olsun. hiç oynamayaydım da görmeyeydim bu günleri.
OS Windows XP SP3/Vista SP1, Win 7
CPU 1.8 GHz Intel Core 2 Duo (equivalent AMD CPU)
RAM 1GB for XP / 2GB RAM for Vista/Win 7
Disc Drive 1x speed
Hard Drive 15 GB of free space
Video 256 MB* (with Pixel Shader 3.0 support)
Sound DirectX 9.0c compatible
DirectX DirectX 9.0c August 2009 (included)
Supported chipsets NVIDIA 7900 or better; ATI X1800 or better. Please note that NVIDIA GeForce 9300, 8500, 8400, and 8300 are below minimum system requirements, as are AMD/ATI Radeon HD3200, HD3300, and HD4350. Updates to your video and sound card drivers may be required.
Recommended System Requirements
OS Windows XP SP3/Vista SP1, Win 7
CPU 2.4 GHz Intel Core 2 Duo (equivalent AMD CPU)
RAM 2GB for XP / 4GB RAM for Vista/Win 7
Disc Drive 1x speed
Hard Drive 15 GB of free space
Video AMD/ATI Radeon HD 4850 512 MB or greater, NVidia GeForce 9800 GT 512 MB or greater
Sound DirectX 9.0c compatible
minimum sistem gereksinimlerine sahip oyun.wareze düşmüştür. oynamak için iyi bir bilgisayara gerek vardır.
son 15 dakikaya kadar süper oyundur alın oynayın.
--spoiler--
o bu değil de kai leng'i renegade le kestiğim an aldığım haz için bile gidip alınır.
--spoiler--
1- dünyadaki ekip üyeleri normandy ile nasıl kurtulmuş o gösteriliyor.
2- oyunun sonunda karakterlere ne olmuş o gösteriliyor.
3- catalyst ile konuşma uzatılıyor ki en güzel kısım bu olmuş. buna göre evrenin başındaki en üstün ırk bakıyor ki yaratılan, daima yaratanda kusur bulup yaratana karşı çıkacak. bunun için bu ırk reaperları yaratıp bir döngü başlatıyor. hatta ilk reaper bu üstün ırktan (reaperların ilk ırka karşı çıkma olaslığı da böylece ortadan kalkmış oluyor). döngü daima aynı şekilde sona eriyor: gelişmişler yok edilip reaperların bünyesine katılıyor, reaperlar bu varlıkların deneyimleri özümseyip güçleniyor, primitivleri sağ bırakıp evrenin en ücra köşesine çekiliyor ve reaperlar, primitivler evrim geçirip döngüyü başlatacak seviyeye gelene dek bekliyorlar. peki catalyst kim ? bu ırkın yarattığı bir ai sadece. catalsyt in amacı ne ? döngünün üstün ırk adına devamını sağlamak veya döngü dışında daha iyi bir çözüm bulmak. daha iyi çözüm nedir ? primitivlerin tonla döngüler sonrası en sonunda synthesis e hazır seviyeye gelip reaperlarla birleşmesi, synthetic-organic kavgası olasılığının ortadan kalkması.
4- oyuna yeni bir son ekleniyor.
5- serideki 2. yüzü açık quarian gösteriliyor.
6- mass relaylerin tamamiyle yok olmadığı gösteriliyor.
7- serideki ilk bebek ve çocuk kroganlar gösteriliyor.
editlenen oyun sonları şöyle;
destroy sonu:
shepard reaperları yok eder, edi ölür. admiral savaş sonrasını anlatır. mürettebat shepard ın yasını tutar. military strenght 6000 üzeriyse shepard ın nefes alışı oyun sonunda görülebilir.
control sonu:
shepard reaperları kontrol eder, benliği reaperlara hükmetmeye başlar. bir nevi assuming controlharbingerdan shepard'a geçmiş olur. oyun sonunu reaper sesiyle shepard anlatır. reaperlar yıkılan her şeyi tamire yardım eder. mürettebat shepard ın yasını tutar.
synthesis sonu:
shepard kendi beden enerjisini crucible a aktarır. tüm varlıklar ortak bir dna da buluşur. oyun sonunu edi anlatır ki edi nin duyguları çok güzel aktarılmış bu sonda. tek falsosu herkesin yeşil gözlü olması. mürettebat shepard ın yasını tutar.
denial sonu:
shepard eğer catalsyt e konuşma sonrası ateş ederse veya konuşmayı catalyst e daima atar cevaplar vererek bitirirse catalsyt sistemi kapatır ve savaş kaybedilir. yüzyıllar sonra bir gezegende liara nın bizim yaptığımız hataya siz düşmeyin temalı beacon ı gösterilir. bir başka döngüde reaperlar öyle ya da böyle alt edilmiştir. bu oyun sonunda mavi fonlu gezegende ufak çocuğa hikayeyi anlatan erkek değil kadındır.
sonunda trailerı yayınlanmış, harika mass effect evrenini, derin öyküsünü, kısaca bir efsaneyi sonlandıracak serinin son oyunu. reaperlar dünyaya saldırır, commander shepard, dünyaya yardım getirmek için öncelikle, citadelin 3 söz sahibi ırkı olan; salarian(intelligence-shadow strike) turian(military force, precision) ve asari(wisdom, biotic power)leri, 2. oyunda bir çok fedakarlık ve kayıp vererek citadelle beraber kabinenin götlerini kurtarıp katılımcı üye olarak aralarına katılan insanlığa yardım etmeye iknaya koyulur. spectre nin işi kolay değildir.