Elazığ'ın koca Mustafa Paşa mahallesinde oturan Bekir hoca'nın genç ve güzel bir karısı vardır. Bekir hoca Harput'ta namusuyla ve iyiliğiyle tanınan yumuşak başlı temiz bir insandır. Karısı ise gençliğin verdiği tecrübesizlikle evli olduğu halde komşularından, soylu bir aileden olan genç, yakışıklı Mamoş (Mehmet) ile ilişki kuracak kadar toydur daha. Mamoş'la Bekir hoca'nın karısı arasındaki sevgi gittikçe alevlenir. Etrafta bunu sezmeye başlamıştır. Fakat sevdalılar buna rağmen her şeyden habersizdirler. Fırsat buldukça buluşur, konuşur, sevişirler. Bekir hoca bunun neye varacağını hesaplamaktadır.
Bir gün karısına Harput'a gideceğini ve akşam dönmeyeceğini söyler. Bu fırsattan yararlanan genç kadın Mamoş'u eve davet eder, yerler içerler, eğlenirler. Bekir hoca ise Harput'a gitmemiştir. Karanlık basınca eve gelir ve sessizce kapıyı kendi anahtarıyla açar, sevdalıların bulundukları odaya gelir. içerden onların eğlenceli çığlıklarını duyar, tabancasını çekerek odaya girer. Girer girmez tabancasını ateşler Mamoş'u kalbinden, karısını da ağzından vurarak öldürür. Bu olaydan sonra Bekir hoca zaptiyeye teslim olur. Adli bir heyetin eve gelip olayı yerinde incelemelerinden sonra duruşma
sonunda Bekir hoca beraat eder.
içli olan türkünün hikayesinde de böylece bir ders yatmaktadır.
MAMOŞ TÜRKÜSÜ
Pencere'den bir taş geldi,
Ben sandım ki Mamoş geldi.
Uyan Mamoş, uyan uyan,
Başımıza ne iş geldi.
Eyvah Mamoş, eyvah eyvah
Tabip getir yarama bak.
Penceresi yeşil yaprak,
Mamoş giyer kara kapak.
Kör olasın Bekir hoca,
Yatağımız kara toprak.
Eyvah Mamoş, eyvah eyvah
Tabip getir yarama bak.
Pencere'nin önü çardak,
Rakı içtik bardak bardak.
Körolasın Bekir hoca
Koymadın ki murat alak.
Eyvah Mamoş, eyvah eyvah
Tabip getir yarama bak.
Evlerinin ardı kavak,
Yağmur yağar ufak ufak.
Kör olasın Bekir hoca,
Ağzımdaki kurşuna bak.
Di kalk Mamoş di kalk, di kalk
Başımıza yığıldı halk.
bu türkünün sözlerine dikkat edildiğinde, bekir hoca'nın o günün adalet sisteminde (ilk cumhuriyet dönemi) suçsuz bulunmasına rağmen, halkın gözünde kendini aklayamadığını rahatlıkla görebilirsiniz.
yoksa harput kozmopolit ve harput koleji nedeniyle çevreye göre daha ilerici bir yöre olmasına rağmen, eşini aldatan bir kadına sempati duyarak, türkü doğuracak bir coğrafya değildir. içinde yaş farkı barındıran evliliklere ve sonuçlarına duyulan kinin, bu türkünün yakılmasında etkisi büyüktür.
ayrıyetten bunda mamoş'un mertliği ile bilinen ve çevre tarafından sevilen bir delikanlı olmasının da etkisi vardır.
bunu bazı farklı biçimlerinde geçen;
'evlerinin önü kavak,
mamoş yürür\gezer savak savak.'
kısmından da yakalayabiliriz. savak savak yürümek; elazığ'da; genellikle genç ve bıçkın delikanlılara yönelik bir yürüyüş biçimidir. mertlik ve serkeşlik ihtiva eder.