(#34951588)
varlık ve zaman'da logos'un yapı biçimine heidegger sunthesis demektedir. sunthesis, synthesis, yani burada sentez "tasavvurların birbirleriyle bağlanması, birleşmesi değildir." (bu tırnak içindeki bölüm heidegger kendi uyarısıdır) bu uyarıyı şunun için yapar: sentez öylece bir birleştirme değil, bu birleşim ile bir şeyi açığa çıkarma.
bu yapı biçimi, yani sunthesis, heidegger'in deyimiyle, "bir şeyi başka bir şeyle birlikte olarak, bir şeyi bir şey olarak görünür kılmak"tır.
kelimeye farklı anlamlar yüklense de tam olarak bir karşığı yoktur yani gayet orjinal bir kavramdır logos.
(bkz: mitos)tan logos evresi gelir.
logosta olaylar, doğa ve benzeri durumlar mitsel durumlara bağlanmaz.
gerçekdışıcılık yoktur.
bir şeyi açıklamak gerekiyorsa aklını kullanarak yapabilirsin ve yine akıl yoluyla mantıklı argümanlar üretebilirsin.
Antik Yunancada “legein” fiili “söylemek” anlamına gelir. Logos ise bu fiilden (legein) oluşturulmuş isimdir. Kelimele anlam olarak “söz”dür. Temel anlamı “söz” olan logos, ne yönden bir “söz” anlamı taşımaktadır? Heidegger’in ifadesi ile “logos, Platon ve Aristoteles’te çok-anlamlıdır.” (Varlık ve Zaman, 33. Sayfa)
Heidegger bu soruya cevap verirken Aristoteles’ten bir hatırlatma yaparak “Aristoteles nutkun (logos) bu işlevine ‘apophainesthai’ diyerek onu keskin bir biçimde dile getirmiştir.” (Varlık ve Zaman, 33. Sayfa) Gerçekten de Aristoteles “Metafizik”te logos’un işlevini apophainesthai olarak ifade etmiştir.
Apophainesthai, “apo-” ve “phainesthai” ögelerinden oluşan ve “sözü edileni sözü edilenin kendinden hareketle görünür kılmak” anlamına gelir. Phainesthai “bir şeyi görünür kılmak” demektir ve apo- ise “hareketle, ondan hareketle” gibi bir anlam taşır. Dolayısıyla logos, yani söz; bir şeyi kendisinden hareketle görünür kılan (apo-phainesthai) nutuk, sözdür.
Not: Logos bundan başka, görünür kılan söz, açık hale getiren beyan gibi anlamlarından ötürü “akıl” anlamında da kullanılır ama biz fenomenoloji açısından logos’un apophainesthai işlevini ele alıyoruz.
Yukarıda açıklanan apophainesthai işlevine sahip logos, “apofantik nutuk” olarak ifade edilebilir. Apophainesthai onun birincil işlevidir.
Logos'un bir-araya-getirme olarak anlamı, "bir-araya-getirici-söz"dür.
bir nevî mitos karşıtlığı. keza mitos dinsel motiflerle, logos ise mantıksal dizgelerle dünyayı ve evreni anlama çabasındadır. logos, eski yunanca kökenli bir sözcüktür ve tam olarak "bilim" anlamına gelir. bu özelliği, onu bilim alanlarının adlandırılmasının içine "loji" olarak iliştirmiştir. logos, evrendeki devinimleri tanrıya ya da tanrılara bağlamak yerine, deneyleyebileceği veya gözlemleyebileceği olgulara bağlar. mitos ise aynı devinimleri yaratıcı güçlerle açıklamayı yerinde bulur.