gerektiği yerde gerektiği zaman uygulanmalı affetmek daha iyi eğer bir daha yapmayacaksa benzeriyle cevap vermek daha çok tercihimdir. örneğin senden bir müzik aletini çalarken sen gelmeden gelip kapan insana başka bir öğrenmeyle mesela yabancı dilde doğum günü kutlamasını öğrenip cevap vermek gibi.
ilişkide kalp kırar. günlük yaşantılarınızda ufak tefek konularda bile baş gösteriyorsa her iki tarafın da aslında zannedilen kadar fedakar olmadığına delalettir bu. bir anda her şeyi yerle bir eder, affetmez.
"diyet" imkanı olmasa savunanlarının tezlerinde az da olsa bir tutarlılık olabilecek adalet türüdür.
ne var ki islam'a göre öldürülenin velisi (en yakını) diyeti kabul ederse, kısas gerekmez. yani "veli" parayı kabul ederse, katil öldürülmeyeceği gibi, hapis bile yatmaz.
dini inançları aklını iyice başından almamış herkes bu kuraldaki problemi kolayca görebilir. kısas uygulanan ülkelerde, zengin ve güçlü birisi yoksul birini öldürdüğünde yaptığı yanına kar kalır. niye ki zengin ve güçlü kişi, öldürülenin "velisini" "ikna etmeyi" muhakkak başarır... parayla olmazsa tehditlerle...
velhasıl islam hukukunda cinayet özel hukuk alanına girer... yani hakaret suçuyla aynı alana... oysa laik hukukta cinayet kamu hukuku alanına girer... şikayetçi olan, kamu adına savcılardır. katil birilerine para ödeyerek veya tehdit etmek suretiyle paçayı kurtaramaz.
bunun en açık örneği münevver karabulut cinayetidir... katil ailesinin onca gücüne, pahalı avukatlarına rağmen paçayı kurtaramadı. oysa münevver'in ailesinin tutumunu takip edenler, ülkemizde şeriat hukuku uygulanıyor olsaydı, katilin anlaşma süresi dışında bir gün bile hapis yatmayacağını görmüşlerdir.
arkadaşınızın sevgilinize sarkması üzerine muhtemelen karşı atağa geçme durumu olarak da yorumlanan, benim canım yandıysa, senin canın da yanmalı felsefesi üzerine kurulu adalet mekanizmasıdır.
adaletin temelidir! kimse bana batı medeniyeti bikbik diye masal okumasın. adam öldüreni öldüreceksin, tecavüz edenin götüne beyzbol sopasını sokacaksın. burada önemli olan masuma bulaşmamak. mesela kızına tecavüz edilen baba karşı tarafın kızına tecavüz etmemeli tecavüz eden şerefsizin sikini satırla doğramalı.
kısasa kısas gerçek adaletin sağlanması için gerekli olan bir şeydir.
buna " tecavüz edene bizde mi tecavüz edek hühühhaha" diye salakça yorum yapan arkadaşlar.
kısasa kısas en ağır suçun ona karşılık en ağır şekilde cezalandırılması gerekliliğidir.
buda sana yapılan aynı şeyi sende ona yap felsefesi değildir.
örneğin islam hukukunda zina yapanlara recm cezası makul görünür.
ağır bir suça ağır bir şekilde ceza ama şunu insanların iyi idrak etmesi gerekir ki bu tür cezaların uygulanması için en ağır şartların gerçekleşmiş olması gerekir.
zaten o ağır şartlar gerçekleşiyorsa suçlunun en ağır cezayı alması makuldür. olay bu kadar basittir.
işleri karıştırmanın veya bazı karşı olduğunuz inançlara b*k atmaya çalışmanın manası yok.
bu tür insanlar sonra gelirler timsah gözyaşları dökerler " bu ne biçim adalet sistemi, tecavüzcüler sokakta geziniyor, hırsızlık almış başını gitmiş vs. "
hadi başka kapıya sözde insancıklar başka kapıya...