Ne kürt, ne Çerkez, ne de gürcü
veya Laz..
Sadece insandır kadın...
Ötelenen, yaftalanan, aşşağılamaya maruz kalan tüm kadınlarımız için..
Öye güzel kadındır ki o,
sarılıp boynuna,
40 gün 40 gece susasım gelir.
elleri kocaman, kocaman, nasırlı, yorgun,
şefkatli.
yüreği dünyaları alır, çektiği ahlar kadar.
gözleri çakmak, çakmak,
kan çanağı,
gömdüğü evladına.
yetim memeleri sızlar, süt yürür,
emziremediği düşlerinden geriye kalan.
teni buğdaydan ak, sütten kara,
yediği darbelerden her yanı,
insan çürüğü.
boyu fidana erişmeden,
hoyrat erkek koynunda,
kadınlığından
utanan.
bedeni yüklerinden ince,
ömründen ağır.
yaşı belki bir, belkide bin,
koynunda ölesim gelir
Porsuk nehrinin geçtiği kadınlar
Hepsine yüzer kere rastladım en azdan
Umustsuz sevdalara tutulmak onlarda
Bozkıra doğru seyrele seyrele yaşamak onlarda
Verdi mi adama her şeylerini verirler
Ben gördüm ne gördümse kadınlarda
Porsuk nehrinin geçtiği
Kızılırmak parça parça olasın
Bir parça ekmek siyah, on kuruşluk kına kırmızı
Taş toprak arasında türküler arasında
Karanlıkta bir yanları örtük bir yanları üryan
Kocaman gözleriyle oy anam bu kadar dokunaklı
Kimler ürkütmüş acaba bu kadar kadını
Dicle kıyılarına tiren varınca
Büyük bir gökyüzü git allahım git
Genel olarak önce kaşları görünür
Sonra bütünsüz uykuları kaşla göz arasında
Yanaklarında çıban izi taşıyan kadınlar
Gül kurusu
Bir gün sizin de yolunuz düşer memlekete
Siz de görürsünüz bunları kadınlarda
Ödevleri yenilmek olan hep
Bıçakla kemik arasında
Susmakla ağlamak arasında
Yenilmek
Kadınlar
genelleme yapan insanların atış mesafelerini ne kadar uzun tutabildiklerini göseteren kadınlardır.
kürt kadınları hakkında yorum yapanlar kendi bilgi dağarcıklarının el verdiğince kültürel özelliklerini ön planda yaşan kadınları iyi, hoş kadınlar olarak değerlendirirken; toplumsal olarak ezilmişliklerini dile getirebilenleri pis, kaka olarak değerlendirmişlerdir. ilginç olan şudur ki yaratılan bu kadın tipolojilerinin aynı noktada kesişmeleri gayet mumkundur. yani protestocu bir bayan cumartesi oğlen protestosunu yaptıktan sonra evine gidip gayet güzel içli köfteler yapıp ailesi ile paylaşabilir. bu çarpık sınıflandırmanın çalışmayacagaı aşikar iken insanları sınıflandırırken nelere dikkat etmek gerektiğine bir göz atalım:
kürt kadınları toplum içerisindeki diğer butun kadınlar gibi ekonomik farklılıklara sahip kadınlar bulunmaktadır. yani oncelikle bu bayanları sosyo-ekonomik tabanda ayırmak daha sonra açılacak olan altbaşlıklar ile eğitim vb durumlarına göz atmak yerinde olur. kısacası sosyoloji ve demografi ilmi herhangi bir toplum için nasıl çalışıyorsa kürt kadınları için de aynı yol ile çalışır.
ama sizin niyetiniz yanlıcza tanıdıgınız kürt kadınlarını temel alarak kürt kadınlarının bir kısmına gülücük bahşetmek ise inanın ki kimsenin sizin dagıttıgınız sevgi pıtırcıklarına ihtiyacı yoktur.. bir de sosyal saptama yaptıgını zannederek tanımadıgınız, karşılaşmadıgınız insanlar hakkında yarattıgınız öteki figurlerinin karşısına geçip çamur atmanız ancak ve ancak bilgi/empati eksikliğinize yorulabilir. bilgi kaynaklarınızı genişletmek genelde bu sorundan muzdarip insanlara tavsiye edilir. normal bir tarzda ifade edilmiş olsa burun kıvırıp geçilmesi makbul olan bu durumu 40 yıllık sosyolog edalarında çığırmak kulak tırmalar.. modernizasyon teoristleri gibi oturdugu sandalyeden görebildikleri ile gecinenler sadece kendilerine karşı sorumlu olmadıklarını öğrendiklerinde eminim bildiklerinden utanacaklardır.
kırsalda yaşayanları genelde hayvanlarla haşır neşir bir hayat sürdükleri için daha çok bozuk peynir gibi kokarlar. (bazılarıysa hayvanların bulundukları ortama yaydığı sıcaklıktan faydalanabilmek için kışın hayvanları eve doldurup birlikte yaşamayı tercih etmektedir.)
Yok Türk Kadınları, yok kürt Kadınları, Yok rum Kadınları. Sizi doğuran ana hangi ırkın kadını. Ve siz kendini bilmezler, Türk kimliğiyle kendini daha da ‘erkek’ sanan davarlar, kürt kadınlarına dil uzatacak kadar erkekleşmediniz henüz. Az biraz porno sitelerinde dolaşmayı bıraktıktan sonra ağzınızdaki salyaları silip kendinizi geliştirseydiniz belki bu utanç fikirlere sahip olmayacaktanız.
doğuda ki ataerkil düzen peşlerini bıraksa eminim çocuk yapmaktan başka işlerde başaracaklardır. ama oradaki o leş düzen yüzünden çoğu evde sokağa çıkmaları bile yasak.
sözlükte bol miktarda olduklarını bildiğim kadınlar. hele içlerinde biri var ki aynı memlekette nefes almaktan haya ediyorum ama naparsın yapacak bişey yok.
yahu o karılara kurban ol sen, çoğu sırtında dünyanın yükünü kahrını çekmiş şu hayattan bi zevk alamamış kadınlar, yaşamlarına dayatılan zoraki evlilikler, zoraki işler, çoğu eski zamandaki geri kafalılığın kahrını şimdi çekiyor çoğunu okutturmadılar ekonomik özgürlük yok, çoğu zaman konuşma özgürlüğü yok her yerde erkeğin sözü geçiyor, kürt kadınları kutsaldır sabır taşı gibidir, alttan alan taraftır,sessizdir sesi çıkmaz.
bu zamanda bu özgürlük kavramı biraz daha girdi bu kadınların hayatına biraz daha bilinçlendiler ama eskiden çok çilesini çektiler.
o yüzden o kadınlara dil uzatmayacaksın düZgün konuşacaksın bu kadar.