tanrı vardır.
tanrı mutlak iyidir.
tanrı her şeye kadirdir.
kötülük vardır.
yukarıdaki maddelerden herhangi üçünü kabul eden kişi, dördüncüsünü reddediyor olmalıdır. yani:
eğer tanrı varsa (madde 1) ve mutlak iyiliği (madde 2) istiyorsa ve istediği her şeyi yapabilecek kadar güçlüyse (madde 3) , o zaman kötülük olmamalıdır.
eğer tanrı varsa (madde 1) ve sadece iyiliği istiyorsa (madde 2), fakat dünyada kötülük varsa (madde 4) o zaman tanrı istediğini yapamıyor demektir, böylece tanrı her şeye kadir değil demektir.
eğer tanrı varsa (madde 1) ve her şeye kadirse (madde 3) ve kötülükte varsa (madde 4), o zaman tanrı kötülüğü yaratmıştır, o zaman tanrı mutlak iyi değildir.
son olarak, eğer tanrı aynı zamanda mutlak iyi (madde 2) ve her şeye kadir (madde 3) ise ve buna rağmen kötülük varlığını sürdürüyorsa (madde 4), o zaman böyle bir tanrı var olamaz.
ben burada insanın sınırlı bakış açısından dan dolayı kötülük olarak yorduğu şeylerin resim tamamına bakıldığı zaman kötülük olmadığı kaanatindeyim.
bir çöl düşünün , siz o çölde sadece bir kum tanesi, etrafınızdaki 20 -30 tane kumu görebiliyorsunuz . bu 20-30 tane kum üzerinden çölün tamamına dair bir yargıda bulunmanız mantıksal olabilir mi ?
tanrı vardır.
tanrı mutlak iyidir.
tanrı her şeye kadirdir.
kötülük vardır.
yukarıdaki maddelerden herhangi üçünü kabul eden kişi, dördüncüsünü reddediyor olmalıdır. yani:
eğer tanrı varsa (madde 1) ve mutlak iyiliği (madde 2) istiyorsa ve istediği her şeyi yapabilecek kadar güçlüyse (madde 3) , o zaman kötülük olmamalıdır.
eğer tanrı varsa (madde 1) ve sadece iyiliği istiyorsa (madde 2), fakat dünyada kötülük varsa (madde 4) o zaman tanrı istediğini yapamıyor demektir, böylece tanrı her şeye kadir değil demektir.
eğer tanrı varsa (madde 1) ve her şeye kadirse (madde 3) ve kötülükte varsa (madde 4), o zaman tanrı kötülüğü yaratmıştır, o zaman tanrı mutlak iyi değildir.
son olarak, eğer tanrı aynı zamanda mutlak iyi (madde 2) ve her şeye kadir (madde 3) ise ve buna rağmen kötülük varlığını sürdürüyorsa (madde 4), o zaman böyle bir tanrı var olamaz.
ben burada insanın sınırlı bakış açısından dan dolayı kötülük olarak yorduğu şeylerin resim tamamına bakıldığı zaten kötülük olmadığı kaanatindeyim.
bir çöl düşünün , siz o çölde sadece bir kum tanesi, etrafınızdaki 20 -30 tane kumu görebiliyorsunuz . bu 20-30 tane kum üzerinden çölün tamamına dair bir yargıda bulunmanız mantıksal olabilir mi ?.
--spoiler--
karanlık diye birşey yoktur, bize karanlık gelen şey ışığın yokluğudur. kötülük diye birşey yoktur, bize kötü gelen şey iyiliğin yokluğudur.
--spoiler--
başlık sahibi yazar dostumuz mantık çerçevesinde olguyu güzel değerlendirmiş. velhasıl; saygı duydum. çoğu insan için paradoks niteliği taşıyan bu söylem, benim için değil ne yazık ki. bu konuda sana katılamadığımı söylemek zorundayım sevgili dostum. kötülük, hür irade ile yapılan eylemler ve söylemler bütünüdür. yaratıcının buna müdehalesi kendi rızası ile yoktur ki, imtihan buna binaen önümüze sunulmuştur. ben inançlı bir insan olduğumdan mütevellit böyle bir bakış açısı güdüyorum. pek tabii, bu bakış açım kimilerine göre çok yanlış olabilir. herkese saygım sonsuz.
edit: başlık sahibi sevgili dostumuz uçmuş, gitmiş. selamlar olsun.
tanrı için iyi veya kötü yoktur demek ayrıdır tanrı iyi veya kötüyü var etti demek farklıdır. eğer bunlar tanrısal değil insansal değerlerse o halde tanrı iyiliği var etmiş de olmuyor. yani tanrı için biz iyidir de diyemeyiz. kötülükten tanrıyı soyutlamak için iyiliği de ortadan kaldıran gizli müslümanların kuruntusu o.
biz tanrıyı insansı özelliklerimizle açıklıyorsak( yani ona iyi veya kötüyü biz yüklüyorsak ve aslında bunlar hiç yoksa) o zaman tanrının iyi olduğu diye bir şey de yok.
tanrı iyiliği istiyor çünkü ben iyilik yapabiliyorum ama kötülüğü istemiyorsa ben nasıl kötülük yapabiliyorum?
kötülük problemi ciddi problemdir ve öyle üç beş cümleyle açıklanmaz.
teistler ve gizli müslümanlar tanrıyı iyi olarak alıyor işine gelince aslında bunlar tanrıya bağlanamaz diyor.
yav he he.
tanrı mutlak iyi ve her şeye gücü yeten bir varlıksa kötülüğe engel olmamasının iki sebebi var olması lazımdır.
birincisi mutlak iyi bir varlıktan kötülük nasıl çıktı problemi.
ikincisi ise mutlak iyi bir varlığın var olan kötülüğe karşı koymamasının altında olan problem.
ikincisi adillik bunu gerektirir sınavdır falan denilerek geçilebilir ancak birinci soruya gelelim.
mutlak iyi kötülüğü nasıl var edebilir?
kötülüğü var eden birinin mutlak iyi olduğu söylenebilir mi?
bence söylenemez, iyilik gibi kötülük de var ve iyiliği var eden biri kötülüğü de var etmesi lazım. ( çünkü iyilik de kötülük de vardır ve varlık olarak ikisi de bir var edene ihtiyaç duyar)
işte sorun tanrının mutlak iyi olmasının sorunudur.
ayrıca nedensellikten yola çıkarsak her şeyin bir nedeni olduğu gibi kötülüğün de bir nedeni vardır ve ilk neden tanrı olduğu için kötülüğün de ilk nedeni tanrı olmak zorundadır.
islama değil teizme yöneltilmiş hatta deizme de yönetilmiş doğrudan tanrı problemidir ve çözümü bugün bile yoktur.
sonuçta her şeye hakim bir tanrı mutlak iyiyse o zaman kötülük neden var?
ya tanrı kötülüğe izin veriyor ya da her şeye hakim değil.
eğer tanrı kötülüğe izin veriyorsa mutlak iyi değildir. eğer kötülük o izin vermese de varsa o zaman her şeye kadir değil.
bunlar önemli şeyler.