kafa karıştıran bir başka husus da budur efendim. kuran-ı kerim'de köle ve kölelik tabirleri bol bol geçmekte ve kölelere iyi davranılması emredilmektedir. ben allah'ın bir kuluyum. sen de allah'ın bir kulusun. ama sen aynı zamanda benim de kulumsun. oldu mu şimdi böyle? islam'a uygun mudur şimdi bu? kölelik kavramı islamdaki en büyük çelişkidir zannımca.*
o zamanlar, o zamanlar diye yaftalamak kifayetsizdir. islam'ın kitabı, eğer ki sadece o dönemi göze alıp öğütler veriyorsa bu durum kitabın sadece o dönemde yaşayan bir kişinin öğütlerinden ibaret olduğunu gösterir ki sadece o dönemi alakadar eden bir kitap bir tanrı'nın değil olsa olsa bir edebiyatçının eseri olur. vaziyet bu değildir.
--spoiler--
Eğer kur'an köleliği meşru kabul etseydi peygamber efendimiz kölesi zeyd'i azad etmezdi.
--spoiler--
gibi mantık açısından yanlışlar içeren argümanlarla savunulması abes durumdur.
kuran'da köleliğin normal bir durum olduğu kabul edilerek yazılmış cümleler bulunmaktadır.
peygamber efendinin kölesini azad etmesi için kuran tarafından yasaklanmasına gerek yoktur. yani ilk önerme ikincisinin kanıtı olabilecek nitelikte değildir.
bunun kuran'ı eleştirmekle alakası da yoktur. kölelik kuran'a göre normal bir durumdur. inanan bir kişi için de aynı şekilde normal olmalıdır bu duruma göre. hem köleliğin yanlış olduğu da kişilerin subjektif düşüncesinden öte değildir, allah'ın sözleri ile mukayese edilemez.
edit: ayrıca köleliğin yasaklanmasında kuran'ın emirlerinin baz alındığı gibi bir kayıt da yoktur ortalıkta ki aksi kanıtlanmaya çalışılsın.
"peygamber efendimiz ve sonrası islam devletlerinde kölelik yasaklanmıştır" durumu tartıştığımız söz konusu kaynak kuran-ı kerim olduğu için pek bir değersizdir. önce bir başlığı okuyun. ortada hz. muhammed'in köleliği savunduğuna dair bir iddia yoktur, kuran'da mevcut olan durum eleştirilmektedir.
sik kafalı imansızın garipsediği durumdur. Lan biz müslümanlık Akıl mantık dini demiyor muyuz? Diyoruz. E o zaman allahın 600 yılında bütün üretim ilişkileri kölelik üzerine kuruluyken tek bir adam çıkacak ve diyecek ki ey kafirler köleleri tamamen azat edin kölecilik kötüdür vs vs diye vaaz verecek ondan sonra toprak sahipleri, ticaret adamları vs bu adamın peşinden gidecek he? spartacus mü lan bu adam? nereden baksan 1500 yıllık bu düzeni kaldırdığını varsaysak bile üretimi, ticareti nasıl düzenleyecek yerine oturtacak? bunda akıl nerde mantık nerde? Kadınlara seçme ve seçilme hakkı da verseydi bari tam olurdu.
Kölecilik islam'da devrine göre yoktu diye savunmaya geçenler de ayrı mallar. Ama tabi size göre islamın bütün kuralları değişmez kurallar değil mi? Mesela size 4 karı versek alırsınız, bir kız da ergenliğe girer girmez evlenmek şartıyla size helal olur, kuzenleriniz de size helaldir değil mi?
bu kadar uzaması anlamsız olan konudur. kölelik, eski savaş hukukunun konusudur. islam da bu savaş hukukunun bir tarafı olduğu ölçüde, bunun ne tek başına kaldırmasının ne bir anlamı, ne de sonuç alıcı olma özelliği vardır.
ama kendi içinde peyderpey kaldırmış ve kaldırılmasına izin vermiştir. en güzel örnek de, zeyd bin harise'nin önce köleyken, sonra peygamber efendimizin evlatlığı olmasıdır. hatta bu yüzden müşriklerin, islam bizi kölelerimizle eşit sayıyor yollu karşı propagandası mevcuttur.
islam, köleciliğin olmadığı bir yerde bunu teşvik etmez. nasıl ki, adam öldürmenin olmadığı bir yerde kısas cezası uygulanmaz. tıpkı bunun gibi...
kuran ın ilk muhataplarının mevcut toplum düzeninde kölelik almış başını gidiyorken kuran bu durumu düzeltmek için gerekli emir ve yasakları getirmiştir. ve budurum tedrici olarak yapılmıştır. köleliğin meşru kabul edildiği gibi bir iftirayı atmak ne olaki? bir delil falan varsa yazılsaydı ya.
yaratan kulunun yapısına göre emir ve yasaklarını bildirmiştir. kölelik kavramıda aynı şekilde insan ve toplum yapısına göre kademeli olarak düzeltilmiştir. islam toplumlarında tarihsel olarak kölelik kavramı incelendiğinde bu görülür. bunun yanında islam dışı toplumlarda özellikle avrupada köleliğin tarihsel süreci incelenirse durum net olarak anlaşılır. http://tr.wikipedia.org/wiki/Kölelik
(bkz: guantanamo)
delil isteyene en güzel delil kuran-ı kerim'in kendisidir. onlarca kez kölelerden ve kölelere iyi davranılmasından bahsedilmiştir ancak kölelik kesinlikle yasaklanmamıştır. insan sadece allah'ın kulu olmasına rağmen aynı zamanda kölenin insanın da kulu olabilmesine göz yumulmuştur. kuran evrensel bir kitap kabul edildiği ve sırf o coğrafyadaki insanların değil tüm insanlığın kutsal kitabı olarak gönderildiği için, kuran'ın o dönemin ve o dönemin coğrafyasına göre yazıldığını iddia etmek saçmalıktır. ilerleyen zamanlarda hz.muhammet'in ve ondan sonra gelenlerin köleliği yasaklaması da kuran'ı kerimle alakadar değildir çünkü kuran'da böyle olması gerektiğinden bahsedilmemiştir. nasıl kuran'da bahsedilen durumlar farz, peygamberin yaptıkları ve emrettikleri sünnet ise köleliğe başkaldırmak da olsa olsa sünnet olur. bu, kuran'ın köleliği meşru kabul ettiği gerçeğini değiştirmez.
14 asır önce köleliğin yaygın olması nedeniyle normal karşılanacak durumdur. köleleri serbest bırakın demek o dönemde kölelerin yaşadığını gösterir.
Hz. muhammed'in zamanının teknolojisi ile pilavı kaşıksız avuçla yemesi bizim de avuçla yiyeceğimiz anlamına gelmez. zamanının kölelik sistemini kaldırmak için geçen ayetleri nasıl bu hale getiriyor bu yazarlar çözemedim.
Hangi kutsal din kitabı köleliği yasaklıyor bu bir. ikincisi köle o zamanın işçisi konumundadır. Kölene sabit maaş vermek, evlendirmek, geçimini sağlamak zorundasın islamiyette. Yani senin anladığın gibi vuracam kırbacı götüne meselesi asla yok.
evlere temizliğe giden hizmetçiler ya da yatılı hizmetçiler de modern köledir ve bu yüzden bu işe meslek olarak bakmalı ve her meslekte bazı hakların ve ödevlerin olduğunu da unutmamalıyız.
kaldı ki islam'a göre köleye yediğinden yedirecek giydiğinden giydireceksin.zordur islam'da efendi olmak.
öte yandan kurana göre tanrının, sırf kendisine ibadet etsinler, yalvar yakar olsunlar diye
kul olarak yarattığı insanlardan başka, bir de bu kullarına kulluk edecek insanlar yarattığı
anlaşılmaktadır; bunlar, kendi sahiplerine, yani efendilerine köle olarak iş görürler. daha
başka bir deyimle kuran, kölelik denen kuruluşu tanrısal bir kuruluş olarak tanımlamıştır.
örneğin, nahl suresinde tanrının, insanları köle ve efendi -ki o da bir bakıma kul-
olmak üzere yarattığı, başkasının malı olan ve hiçbir şeye gücü yetmeyen kölelerle
kendilerine güzel nimetler verdiği efendilerin birbirlerine eşit sayılamayacağını
açıkladığı ve bununla övündüğü yazılıdır:
allah, hiçbir şeye gücü yetmeyen ve başkasının malı olan bir köleyle, kendisine verdiğimiz
güzel nimetlerden gizlice ve açıkça sarf eden kimseyi örnek gösterir. hiç bunlar eşit olur mu?övülmeye layık olan allahtır... (nahl suresi, ayet 75).
kur'an'ı anlamayan, belki hiçbir şey anlamayanların saçmalamasıdır.
kur'an'da kölelikle ilgili ifadeler geçmesi kur'an'ın köleliği normal karşıladığını göstermez. atatürk de işgalden bahsetmiştir. bu durumda 'atatürk anadolunun işgalini normal karşılıyordu' diyebilir misiniz? kıt düşünceler, kıt görüşler...
bu kitaba gerçekten inanan kimseler bilir ki islam, köleliği hoş görmez, onaylamaz. islam'ın köleliği onayladığını düşünen ve bu yüzden ona ters bakanlar gider kendine başka din beğenir. zaten beğenmişlerdir de...