kureyş ocağı adını kureyş işimli pir den alır. mekkede en kalabalık, en eski tarihçeye sahip olan asil bir kabiledir. islam peygamberi hz. muhammed ve hem damadı hem de amcasının oğlu hz. ali, kureyş kabilesinin mesuplarıdır. kureyş, hz. muhammedin ve hz. alinin 11 göbek öteden atasıdır. kerbeladan sonra hz .alinin ailesinden, soyundan geriye kalanlar hayata tutunmak için horosan bölgesine göç etmişlerdir. uzun yıllar sonra ailenin bir kısmı anadoluya dersim bölgesine göçmüştür ve burayı mesken etmişlerdir. dersim bölgesine yapılan göçte ailenin ileri gelenlerinden seyyid hacı kureyş babadir. fakat kureyş ocağının iki mensubu yani dersime göç eden seyyid hacı kureyş babayla mekkede rahmetli olan ocağın asıl piri kureyş karıştırılıyor bu hadise soyun devamındaki isim benzerliğidir.
dersime ailesiyle gelen kureyş baba, soyuna yakışır bir şekilde alevi geleneklerini göreneklerini yaşatmıştır ve bölgede büyük saygınlık kazanmıştır. Soydan geldiği için halen ocağın kendini bu yola adayan aile büyükleri alevi dedeliği yapmaktadır.
mekkeden kalkıp tarihle birlikte yaşam savaşı veren
hz. alinin ailesi, peygamber soyu, yani arap kökenlidir. Ayrıca Kureyş kabilesi için inmiş sure vardır, adı bizzat kureyş suresidir. içeriği ise kısaca sizi koruyan rabbinize kulluk edinizdir. horosan ardından dersimde daha da kalabalıklaşan ve 7-8 ayrı koldan aşiret yapısını alan bir alevi ocağıdır. kureyşanlılar 12. imamlar soyundan gelen seyyid'lerdir, ocakzadedirler. çoğunluk olarak aile içi evlilik yapmışlardır fakat bölge kürtleriyle kız alıp verip kürtleşmişlerdir. dersim kürtçesi ana lisanlarıdır. ana lisanından dolayı, kureyş ocağına zamanla şiveyle kureyşan demeye başlamışlardır. Dersim/Nazımiyede eskiden yaşadığı ve orayı türbe haline getirdikleri seyyid hacı kureyş baba türbesi vardır. Kureyş babanın eldiveni ve çarığı sandıklarda saklanıyor. Ve asla kurban kesilmeden sandık açılmıyor. Ayrıca Kureyş baba, Dersim halkının en önemli evliyalarından Düzgün babanın öz babasıdır.
bu sülalenin türkmenlikle hiçbir alakası yoktur. Tek iddaa kureyşanlı Seyyit Mahmut hayrani zamanında memleketinden kalkıp mevlananın huzuruna konyaya gitmiştir ve dergahına katılmıştır. vefatından sonra konyada türbesi yapılmıştır. Buna istinaden asimile uygulamak isteyenler ve asimile olanlar türbe konyada diye tüm kureyşanlıları konyalı Türkmen damgası vurmuştur bunlar tamamen yalandır. ve seyit Mahmut hayraniyi kendilerince kanıt göstermişlerdir, yanlış anlaşılmamalıdır bizim hiçbir kökene düşmanlığımız, kinimiz yoktur tek derdimiz aslımızı, özümüzü kökenimizi korumaktır. maalesef ki bizleri asimile etmek isteyenler taraflı bir şekilde yalan tarih aktarmaktadır. en eski secere kureyşan ailesine ait olduğundan, okuduğum kitaplar, belgeler doğrultusunda ve bölgedeki aile büyüklerimle konuştuktan sonra bir kureyşanlı olarak size bu aktardıklarımı yoğun bir araştırma ardından yazıyorum. ailenin geçmişi anlattığım özet gibidir. bizim gibi tarihte dışlanmış, katledilmişlerin tarihini düşmanlarımız yazmaya çalıştığı için lütfen geçmişimizi, özümüzü unutmayalım. yalanları tek yürek olup göğüsleyelim. bizden olup asimile olan kişilere bir söz var; aslını inkar eden haramzadedir.
ve son sözle sizlere selam olsun değerli canlar.
pir sultan abdal ın da dediği gibi dönen dönsün ben dönmezem yolumdan.