günümüzde insanlar ihtiyacı olana bir kurbanlik hayvan parasıyla daha fazla imkan sunulabileceğini bilselerde sirat koprusunden geçiş biletlerini garantilemek için kurban keserler.
Cevap : Sözlükte yaklaşmak, Allâh'a yakınlaşmaya vesile olan şey anlamlarına gelen kurbân, dinî bir terim olarak, ibâdet maksadıyla, belirli şartları taşıyan hayvanı usulüne uygun olarak kesmeyi ve bu amaçla kesilen hayvanı ifade eder. Kurban Bayramında kesilen kurbana udhiye, hacda kesilen kurbana ise hedy denir.
Soru : Kurban kesmek yerine sadaka vermekle bu ibadet yerine getirilmiş olur mu?
Cevap : Mezheplerin çoğuna göre udhiyye kurbanının hükmü sünnettir. Hanefi fıkhında tercih edilen görüş ise, kurbanın vacip olduğudur. Ancak bir ibadetin farz olmayışı, onu ibadet olmaktan çıkarmayacağı gibi, şeklinin de değiştirilmesini gerektirmez. ibadetlerin; şekil, şart ve rükünleri olduğu gibi hikmetleri, amaçları ve teşri gerekçeleri de vardır. ibadetlerdeki bu özelliklerin birbirinden ayrı düşünülmesi mümkün değildir.
Fıkhi hükmü ister vacip, ister sünnet olsun; kurban ibadeti ancak kurban olacak hayvan usulüne uygun olarak kesilerek yerine getirilebilir. Bedelini infak etmek suretiyle, kurban ibadeti yerine getirilmiş olmaz.
Allâh Teâlâ'nın rızasını kazanmak niyetiyle, karşılıksız olarak fakir ve muhtaçlara yardım etmek, iyilik ve ihsanda bulunmak da Müslüman'ın önemli vazifelerinden biridir. Zaruret derecesinde ihtiyaç içerisinde bulunan kimseye yardım etmek dinimizde farz kabul edilmiştir. Ancak, bu iki ibadetin birbirinin alternatifi olarak sunulması doğru değildir.
Soru : Kurbanın dini dayanağı nedir?
Cevap : Kurbanın meşru kılınmış bir ibadet olduğuna dair Kuran-ı Kerim'de deliller bulunmaktadır. Saffat Suresinde (37/107); Hz.ibrahim'in oğlu Hz.ismail'in yerine bir kurbanın, Allâh tarafından kendilerine fidye (kurban) olarak verildiği açıkça bildirilmektedir. Ayrıca diğer bazı ayetlerde de kurban ibadeti ile ilgili nasslar mevcuttur:
... kendilerine rızık olarak verdiği kurbanlık hayvanlar üzerine belirli günlerde Allâh'ın adını ansınlar. Artık onlardan siz de yiyin, yoksula fakire de yedirin.(Hacc 22/28)
Her ümmet için, Allâh'ın kendilerine rızık olarak verdiği hayvanlar üzerine ismini ansınlar diye kurban kesmeyi meşru kıldık (Hacc 22/34)
Kurbanlık büyükbaş hayvanları da sizin için Allâh'ın dininin nişanelerinden kıldık. Sizin için onlarda hayır vardır. Onlar saf saf sıralanmış dururken kurban edeceğinizde üzerlerine Allah'ın adını anın. Yanları üzerlerine düşüp canları çıkınca onlardan siz de yeyin, istemeyen fakire de istemek zorunda kalan fakire de yedirin. Şükredesiniz diye onları böylece sizin hizmetinize verdik. Onların etleri ve kanları asla Allah'a ulaşmaz. Allah'a ulaşacak olan ancak, sizin O'nun için yaptığınız, gösterişten uzak amel ve ibadettir. (Hacc 22/36;37)
Bu ayetlerde zikredilen hayvan kesiminin, et ihtiyacı temini için kesilen hayvanlar olmadığı, bunların ibadet amaçlı birer uygulama oldukları gayet açıktır. Et ve kanların Allâh'a ulaşamayacağının, asıl olanın ihlas ve takva olduğunun bizzat ayetin nazmında yer alması bunu açıkça ortaya koymaktadır.
Hz. Peygamber (a.s.) de, kurbanı bir ibadet olarak kabul etmiş ve bizzat kendisi de kurban kesmiştir. Hz. Peygamber'in (a.s.), yedi deveyi kendi eliyle kurban olarak kestiğini, Medine'de ise, boynuzlu ve alacalı iki koyun kurban ettiğini Sahabeden Enes (r.a) rivayet etmektedir. (Buhârî, Hacc 117, 119; Müslim, Edâhî 17).
Sahih hadis kaynaklarında yer alan rivayetlerde, Hz. Peygamber (a.s.), Kurban bayramında, Allah katında en sevimli ibdetin kurban kesmek olduğunu, kurbanın kesilir kesilmez Allah katında makbul olacağını ve kurban edilen hayvanın boynuzu, tırnağı da dahil olmak üzere her şeyinin kişinin hayır hanesine yazılacağını ifade edip; bu ibadetin Allah rızası için yapılmasını tavsiye etmiştir. (Tirmizî, Edâhî 1; ibnu Mâce, Edâhî 3).
Soru : Kimler kurban kesmelidir?
Cevap : Kurban kesmek, akıllı, buluğ çağına ermiş, dinen zengin sayılacak kadar mal varlığına sahip ve misafir olmayan Müslüman'ın yerine getireceği mali bir ibadettir. Temel ihtiyaçlarından ve borcundan başka 20 miskal (80.18 gr.) altın veya bunun değerinde para veya eşyaya sahip olan kişi dinen zengindir; dolayısıyla Allah'ın kendisine bahşetmişi olduğu nimetlere şükran ifadesi ve Allah yolunda fedakarlığın nişanesi olarak kurban kesmelidir.
şeklinde devam eden soru cevaplar için http://www.diyanet.gov.tr 'de bulunan Dini sorular kısmında Kurban konusunda bulabilirler. Allah bana akıl fikir verdi niye (haşa) o'nun emirlerine uyayım diyenlere de Allah akıl fikir versin-paradoks-.
hayvanlara eziyet etmenin dini bir vecibe olduğunu var sayanların ibadet şekli.
'et yiyorsun da buna niye karşısın!?' diyenlere de; hayvanların katli için adeta festivaller düzenlenilmesi, bayram ilan edilmesidir saçma olan.
hz.ibrahim, oğlunu kesecekken gökten bir hayvan iniyor efendim; 'oğlunu değil bunu kurban et' deniliyor. o günden bu güne de hayvanların kurban edilip fakir fukaraya dağıtılması bir gelenek haline geliyor. bu devirde buna inanacak olan biri çıkıyor ona da müslüman deniyor.
güzelmiş.
olayı hayvanlara yapılan katliam olarak gören insanların karşı çıktığı eylem.
buna karşın milletin en önlerde izlemek için binlece doları gözü kapalı yatırdığı ispanya'daki (ki kendileri avrupa birliğindedir) boğa güreşi festivalleri * bu insanlar göre gelenek.
kendileri kusura bakmasınlar, malesef kurbanlıklar katledildi, avrupalının tabağındaki hayvan ise kendi yattı o tabağa, ölürkende hiç acı çekmedi şarkılar söyleyerek gitti kendisi.
kendimi bildim bileli her sene güzide medyamızda nasıl yapılması ve nasıl yapılmaması hakkında çeşitli uzmanların görüşlerine başvurulan hadisedir.
ben ve bu ülkede yaşayan ve elhamdülillah müslüman olan benim gibi milyonlarcası o kadar aptalızdır ki her sene kurban bayramı yaklaşırken akşamları anahaber bültenlerine kilitlenir ve birilerinin bize bıçağı bilerken hangi duaları okuyacağımızı, yere yatmakta direnen boğayı dize getirebilmek için hangi bacağını kesmemiz gerektiğini, kurbanı kestikten sonra oluşan atıkları hangi nehir kenarına bırakabileceğimizi ve hatta kurbanın derisini yüzmek için deriyi şişirirken olası patlamalara sebep olmamak için kaç milibar basınçla üfleyeceğimizi anlatmasını bekler ve o birileri anlatmaya başlayınca da bir kulağımızla dinler, diğer kulağımızla unutup bir sonraki haber olan ''domuz gibi tıkınarak nasıl hint fakirine dönülür'' diyetinin nasıl uygulandığına dikkat kesiliriz.
''veeee şimdi de sıradaki haberimiz pitsburg hayvanat bahçesinden. evet sayın seyirciler. pitsburg hayvanat bahçesi'ndeki panda aleksandır, annesi tarafından reddedilen komodo ejderi yavrusu caşua yı tıpkı kendi yavrucağızıymış gibi emzirdi.''...
son zamanlarda kurban kesme eyleminin artık birey olarak yapılmasından çok, bu işi yapan profesyonellere bırakılması ve hayvanlara acı çektirilmemesinden mütevellit kesinlikle yapılması gereken ibadet..ayy ne kadar vahşice, kaçıncı yüzyıla geldik hala kurban kesiyolar vay gericiler vay diyenleri ise buradan selamlarımı yolluyorum*..onlar elbette ki kesileceklerdir çünkü..
ahirette kişiyi sırat köprüsünden o koyunların geçireceğini zanneden bünyelerce gerçekleştirilen, sözde yardım amaçlı eylem. günümüzde kim kurban kesme manasının anlamını biliyor da o yüzden uyguluyor bu işi acaba? birine yardım etmek isteyince ona balık vermek yerine balık tutmayı öğretmek sözü nerde kaldı pekiyi? ya da yılın diğer ayları, günleri ne yapıyoruz? yardıma muhtaç insanlar kurban bayramında mı aklımıza geliyor sadece? madem ki bu dini bir görev o zaman kestiği kurbanın etini rakısına meze yapanlara ne demeli? sorularını beraberinde getirir ayrıca.
kanı allah için akıtıp etini fakirlere dağıtmaktır kurban kesmek. bir nevi yardımlaşmanın diğer adıdır. gittiği lüks lokantalarda bonfile, rosto, pirzola siparişi veren ama kurban bayramında hayvan hakları savunucusu kesilen zümrenin anlayamayacağı bir şeydir kurban kesmek.
Âdemoğlu, kurban bayramı günlerinde Allah için kurban kesmekten daha sevimli bir iş yapmış olamaz.
Hadis-i şerif(Tirmizi, Edahi 1)
Kardeşim müslüman olmayabilirsin, normal karşılarım, kurbanın mantığını ve ruhunu da anlamayabilirsin. kurban kesmeyi et parçalamak olarak da görebilirsin, bu kendi sorunun ama müslüman adam bunu yapmamalı diyemezsin, kendi inançsızlığını inanç olarak empoze edemezsin.
her zaman insanlık vahşeti de dahi diğer tüm vahşetlere göz yuman kişilerin yılda bir defa olan kurban bayramı yaklaştığında müslüman kesimin dini hak ve özgürlüklerine bakmadan kendilerini medyada orda burda ön plana çıkarmak için bu eylemi vahşet olarak saymaları durumudur.
bu yüzden kurban kesmek ile vahşet i birbirinden ayırmak için vahşeti küçük örneklerle sunmaya çalışalım
bir başka durum vahşet; filistin kan ağlıyor (katliam devam ediyor),
ırakta her gün kadın, çocuk, kundaktaki bebek yakılıyor, öldürülüyor,
bosna da çeçenistanda insanlar pusuya düşürülüp hunharca öldürülüyor,
yedigimiz ton balıkları için yılda on binlerce yunus balığı avlanıyor (vahşet devam ediyor),
sırtındaki deri mont yada kürk talebini karşılamak için yılda binlerce hayvanın canına kıyılıyor,
....
sonuç olarak;
yılda bir defa müslümanların dini gereği olan kurban kesmek i vahşet sayanlar yılda 365 gün ve her saat gelişen yukarıda saydığım olaylara karşı sessiz kalmaları çok garip!!!
hazır kurban bayramı ile yılbaşının iç içe denk geldiği şu günlerde şunu da hatırlamak lazım, dini inanç gereği yani müslümanlara göre yaratan için kurban kesmek veya kan akıtmak etrafta epeyce vahşet olarak anılmakta (belki vahşi bir şekilde kesenlerde vardır, kurban kesmeninde bir adabı var çünkü, neyse...). kurban bayramında etrafta kurban kesilme olayına vahşet olarak bakan bu insanlar aynı gün akşam yani gece 12 de hindiyi fırından çıkarıyorlar ve afiyetle yiyorlar. bu tıkınma sırasında acaba kimse içinden şöyle bir şey geçiriyor mu?
- ya biz her sene keyfimiz için milyonlarca hindi kesiyoruz... vahşet mi acaba?
bir tarafta zevk için kesilen ve afiyetle yenilen bir yılbaşı kurbanı...
bir tarafta dini inançları gereği (bu arada dini inanç bir gelenek değildir) kesilip fakir fukaraya dağıtılan ve sosyal bir birlikteliğe zemin hazırlayan kurban...
kurban kesen insanların çoğu ramazanda sadaka ve fitre de verirler, hatta bu hassasiyetlere sahip halkımızın her türlü afette duraksamadan yaptıkları fedakarlıklar dururken kurban kesen bu güzel insanların başına "kesmeyin, parasını bağışlayın" ekşimek kimsenin haddine değildir.
bazı batılı ukalaların hayvan haklarını gerekçe göstererek asyalı halkları aşağılamaya kalktıkları ibadettir. onların yediği etler saksıda yetişir ve zaten yedikleri insan etidir. (bkz: ırak işgali) (bkz: abd)
kişilerce zaman zaman yanlış yorumlanabilmektedir. şöyle ki:
bazı hayvansever ve pek din ile alakası olmayan müslümanların *, kurban kesimini hayvan hakları ihlali olarak adlandırıp, kesmek yerine ona vereceği parayı aç veya ihtiyacı olan insanlara verince daha fazla sevap işlediğini, doğru yaptığını zannetmesine yol açan ibadet şeklidir. bu şekilde düşünmek tamamiye yanlıştır. kurban kesmenin şartlara uygun kişlere farz olduğu açıkça beyan edilmiştir. ''hayvan keserek ibadet mi olur ? bu vahşettir'' diyen sözde müslümana ithafen:
kurban kesmenin asıl amacı Allah'ın emrini yerine getirmek, böylece takvalı olduğunu göstermektir. Bunun anlamı, Allah isterse en değerli malımızı dahi O'nun yoluna feda edebiliriz, demektir. Hz. ibrahim'in ismail'i kurban etmesi örneği gibi, gerekirse bizim de canımızı dahi kurban edebileceğimizi göstermektir. Bir bakıma da kurban, putperestlik duygusunu kırmak, Allah'ın rızası karşısında her şeyimizden geçebileceğimizi göstermek anlamına gelir. her sene yapılması elzem olan önemli bir sınama şeklidir.
kurban kesme en değerli varlığını, yeri geldiğinde oğlunu bile allah yoluna feda edebileceğinin sembolleşmiş ifadesidir. ancak bu yüzden kurban kesiyoruz diyemeyiz. biz kurbanı sadece allah rızasını kazanmak için, allah dediği için keseriz.
vahişilik midir? katiyen değildir. dünya et tüketimi müslümanların kurban bayramı ile sınırlı değildir. et tüketilmekte, hayvanlar zaten kesilmektedir. hayvana acı çektirilmeden, ehil ellerce kesilmesi ise zaten kurban kesmenin bir nevi ön şartıdır. şimdi bunları görmezden gelip, yanlış yapan insanları ön plana çıkararak islama saldırmak her şeyden evvel mantıklı değildir. her inançta, din olur ideoloji olur, o inancı yanlış uygulayan insanlar olabilir, bunlar inançların yanlış olduğu anlamına gelmez.
bir çok kişi tarafından vahşet olarak görülen ibadet. kurban bayramında insanların gözü önünde hayvanlar kesiliyor. peki diğer günlerde kasaplarda satılan etler ağaçtan mı toplanıyor? hayır. biz burada entry okurken bile yüzlerce hayvan kesiliyor mezbahalarda. tek fark var, onlardan haberimiz olmuyor.
edit: yahu bunda eksilenecek ne var? tamam sen sebze ye sadece..