evet ayetteki " başörtülerinizi gerdanınıza yada göğüslerin üstüne kadar örtün" ifadesi için düşünmek gerekirse,
dönemin (aslında bugün içinde) Arabistan çöl ortamında, başı bir koruyucu örtü ile kapatmak, genel giyim tarzının bir parçasıydı, olmak zorundaydı,
bilen bilir, orada çöl ortamında Güneş'in etkisi başka güneşlere pek benzemez, 50 dereceleri geçen yakıcı etki söz konusudur, işte bundan mütevellit o bölgenin insanı başını güneşin doğrudan etkisinden korumak için, bir örtü ile örter, bu sadece kadın için değil erkek için de geçerlidir.
buradaki emir, doğrudan kafanın her yerinin sıkı sıkıya sarılarak örtülmesi ile ilgili değil, zaten var olan bir kıyafet parçasını refere ederek, kadının bir erkekte tahrik unsuru olabilecek bölgelerinin bir şekilde açıkta bırakılmaması gerektiğine dair olabilir.
kaldı ki ben, dinimizin, hele hele bugün ki, kafasını bir ölünün çenesini bağlar tarzda sıkı sıkı sarıp, deve hörgücü o tuhaf çıkıntıyı bırakıp, alt tarafa vücudun her ayrıntısını sunan ,son derece dar etek, tayt, body tarzı kıyafetleri kastettiğini, böyle bir baş örtüsü emri olduğunu hiç sanmıyorum.
sonuçta bir erkek bir kadının göğsünü açıkta gördüğünde refleksif bir şekilde etki görebilir, bu normal bir erkektir, ancak yine bir erkek, bir kadının sırf saç telini gördü diye, göğsünü gördüğündeki aynı etkinin altında kalıyorsa, bunun normal bir erkek olduğunu söylemek zor olur.
Nur suresi 31 inci ayette, 'başörtülerinizi (hımari-hinne) gerdanınızı (cûyubi-hinne) örtecek şekilde salın' der. Buradaki emir, 'başınızı açın, sadece gerdanınızı örtün' demek olmadığı gibi 'başınızı örtün' emri de değildir.
Ayette 'Hımar' (başörtüsü) kelimesi kullanılması, bu emirden önce de herkesin zaten başörtüsü kullandığını gösterir. Dolayısıyla bu islam la gelen bisey değil bu açık.
Bi de şunu düşünelim. O zamanlarda da şimdi de, Ortadoğu, Afrika, Hindistan gibi ekvatora yakın iklimlerde erkekler de dahil herkes başını örtü, sarık, şapka vs şeylerle örtüyor. Bunun sebebi de dik gelen güneş ışıklarından korunmaktır. 'peygamber zamanında böyle uygulanmış' diyerek sarığı ve başörtüsünü savunmanın bu açıdan bakarsak hiçbir mantığı yoktur.
Nur 31 deki bu ayetten, başı açın veya başı örtün emri çıkarılamaz. Çünkü konu o değil. Sadece kadında erkeği tahrik edici olan göğüs dekoltesini (cûyub; meme, gögüs) örtme emri vardır ki bu gayet makul bir emirdir. Bazı erkeklerin hoşuna gitmese de.
Kuran saçını kapat tek telin görünmesin başına da deve hörgücü yap diye hergiz emretmez.
Örtülerinizi göğüslerinizin üstüne koyun der. Örtülerinizi der, baş örtülerinizi değil.
Kuran onca şeyi yazmış, onca nurla inmiş, ezeli ve ebedi kitap olmuş. Niye kapa başını da tek telini gösterme demiyor? Haşa tanrı yazamaz mıydı?
Hangi mantık saçtan tahrik olmayı kabul eder?
Edit: hımar örtü demek. masaya örtersen masa örtüsü, yere örterse yer örtüsü olur. abdest alma ayetinde 'res denerek baş kısmı vurgulanır. res baş demektir. bu örtünün baş örtüsü olması için hımarü'res gibi bir kullanım olması gerekliydi.
etek analojisi tamamen saçmalıktır. etekle kapatılan yer taa ilk insandan beri haram bölge olarak gelmiştir. saç için bu durum söz konusu değildir. orta doğu geleneğidir. allah da arapların bu geleneği üzerinden bir düzenleme getirmiştir.ki arap yarımadasında yaşayan erkeklerde başlarına örtü takar görmüyor musunuz hiç ? ne yani erkeğin saçı haram olduğu için mi takıyorlar. hayır.tamamen çöl kültürü. kum fırtınaları vs oluyor. zamanla simgeleşmiş bir şey. erkeğin saçının görülmesi haram değil ama kadınınki haram öyle mi ? neye göre bunu söylüyorsunuz ? ikisi de gelenek işte ..
hayır, anlamadığım şey şudur: işte sövmeden, trollük yapmadan ciddi ciddi meseleye farklı bir bakış açısı getirmişim. fakat görüyorum ki burada şu sitenin, bu sitenin yazdıklarını refere edenler, refere ettikleri yazıların da açıklarını ortaya koyan eleştirilerime "cevab" veremiyor ve hala aynı yazıları tekrarlamayı sürdürüyor...
yahu bu sözlükte ilim hepten öldü mü? yok mu beni "cevab veremedi" durumuna düşürecek alim?
dini inanca göre yapılandır. mesele değildir de şu kafayı kapatıp altta daracık kot giyenlerin derdi ne anlamıyorum. yüzdeki makyajı söylemiyorum bile. hani özellikle belirtmiyor kuran'da diye bug olarak algılayıp üstüne mi gidiyorlar bunların nedir?
Nur Suresi' ndeki ayette geçen humur; himar' dan gelir. Ayrıca hamr da himar' dan geliyor, demek ki humur ile hamr' ın kökü aynıdır. Hamr şarap (içki) demektir. Himar' ın esas manası setr demektir. Lugatı: Örtmek. Bu örtmek manası ne alaka içki ile? Şöyle alaka: Sarhoş edici maddeler aklı örttüğü için hamr yani içki, kökünü aklın örtülmesinden almış. Başı örten giysiler de saçı örttüğü için himardan kökenini alır; yani humur olmuş (başı örten giysiler) . Kelime anlamları kendini tüm açıklığıyla göstermektedir.
Başörtülerini vursunlar diyor. Nelerinin üzerine? Yakalar; yani giydikleri elbiselerinin yakalarının üzerine, yani göğüslerinin üzerine doğru sarkıtsınlar demek. Kur'an ayetleri kendi aralarında çelişmez, birbirini tefsir eder mahiyettedir. Bazıları çelişki gibi gösterirlerse de bu, ilimlerinin noksanlıklarından veya fitneciliklerindendir.
kuranda namazın nasıl kılınacağı kısmen geçiyor. rüku ,secde vs.abdestin bile tarifi var kuranda.. fakat geçmese de bu sorun değil çünkü araplar zaten 1400 yıl önce namazı zekatı haccı biliyorlardı. okunacak dualar peygamberimize bırakılmıştır.
bahsedilen şey başörtü değil baş örtüsü. arabistan'da baş örtüsüyle dolaşmayan on yaşını zor görür zaten güneşten. erkeklerin dahi baş örtüsü kullandığı bir toplulukta kadından baş örtüsü ile dekoltesini örtmesini istemek saçma değildir. bu durumda aslolan baş örtüsü değil dekoltedir.
Kuranda tam olarak başörtüsü yazmiyor yahu bir insanın yüzü mü tahrik eder yoksa sacı mı tahrik eder eger öyle olsaydı yüzünü kapatın yazardı szde hic akıl fikir yokmu. Bana göre orda mahrem yerleri kapattın denmek istenmiş.
bir de şöyle bir şey var. nur suresi 31. ayette kadınların nasıl örtünmeleri detaylı bir sekilde acıklanıyor.
ama onun dısında baska surelerde de kadınların mahrem yerlerinin kapatılması gerekliligi vurgulanmıstır. yani vücudunuzu acmayın seklinde. burada tamamız.
ama bası örtüsü geciyorsa da sadece bir ayette geciyor. ılgınc, sadece bir ayet. onda da gecıyor mu gecmıyor mu tam olarak anlayamıyoruz arapca bilmedigimizden dolayı.
ve asagıda arkadasın dedıgı gıbı araplar çarsafı faalan günesten korunmak için takarlar.
malesef dindar hocalarımızın ayet ve hadis bakımından yeterli cevap verememesiyle benimde aklımı kurcalayan durumdur. ayette baş örtünüzü yakalarınızın üzerine kadar koyun derken baş örtüsünün bu ayetten dolayı farz olduğunu iddaa eden hocalar var. hatta iddaa da değil yıllardır öğretilen durum bu. ama mantıkla şu ayeti değerlendirelim. eğer ayet şöyle olsaydı " kadınlarınıza söyleyin giydikleri gömlek göbek deliğini örtecek kadar uzun olsun" deseydi biz buradan gömlek giymenin farz olduğunu nasıl çıkarabilirdik ki?
açıkcası burada demek istediğim başörtüsünün kurandan dolayı faz olmama durumudur. ayetleri çarpıtarak, birileri kendi geleneklerini dinmiş gibi anlatma çabasına bir tepkidir yazdıklarım. Allah kadınlarının başlarının yani aslında saçlarının da örtülmesi gerektiğini peygamberi üzerinden de anlatabilir. buna hiç kimsenin itirazı olamaz. ancak şunuda unutmamalıyız ki arabistanın ortasında 50 derece sıcaklıkta başınıza birşey örtmezseniz haliniz ne olur onu da düşünmeniz gerek. günümüzde müslüman türk kadınları arasında araplar gibi başını örtme heveside işte bu sebeptendir. sanki din onlarınmış onların her yaptığı doğruymuş gibi...
islamda başörtüsünün kaynağı ise peygamberimizin "kadının eli ve yüzü dışında biryerini göstermesi haramdır" hadisi üzerine temellendirilmiştir. bunu da belirtmekte yarar var.
bir diğer konuda kadının yüzünün örtünüp örtünemesiyle ilgili. alimler örtülsün demiş. kime göre neye göre? islam açık durabilir derken kadınlar üzerinde söz sahibi olma hakkını bunlara kim veriyor anlamıyorum. sebep olarak kadının yüzünün güzelliğini gösterenler var. bu mantıkla erkekte sadece diz kapağı bel arasını kapatacakken, kadınlar kaslı erkeğin vücudunu görünce hoşlarına gittiklerini kendileri söylüyor. bir alimde dememişki erkeklerde kaslıysa oralarını kapatsınlar diye!
uzun lafın kısası örtünme konusunda arap bedevi kültürü din diye yıllarca uygulanmış. hemde sadece erkek kafasıyla. halbuki dinde kadın erkek ayrımı olmadığı halde sanki din bir tek erkeklere gönderilmiş gibi davranılmış. bunu şu yazımdada görebilirsiniz. (bkz: #26549112)