merak edilen bir durumdur. zira şeytan hakkında kuranda iki ayrı betimleme var.
ilki; kenf suresi 50. ayet. burada cindir diyor.
"yine o vakti hatırla ki biz, meleklere: «âdem'e secde edin!» demiştik. iblis hariç olmak üzere onlar hemen secde ettiler. iblis cinlerdendi, rabbinin emrinden dışarı çıktı. şimdi siz beni bırakıp da iblis'i ve soyunu dostlar mı ediniyorsunuz? halbuki onlar sizin düşmanınızdır. zalimler için bu ne kötü bir değişmedir."
ikincisi bakara suresi 34. ayet. burada melektir diyor.
" ve o zaman meleklere: «âdem'e secde edin!» dedik, hemen secde ettiler. yalnız iblis dayattı, kibrine yediremedi, inkârcılardan oldu."
melekler hür irade sahibi değildir. onlar yalnız rabbini tesbih eder ve verilen görevleri yerine getirirler. şeytan cin nevindendir. melek değildir. iblis ile şeytan farklı değildir, aynıdır.
insanlar ve cinler hür irade ile yaratılmış ve sınava tabi olan türlerdir.
ve hatta melekler insan ırkının yaratılacağını haber aldıklarında, ''yeryüzünde dolaşıp kan dökecek, fesat çıkartacak bir tür mü yaratacaksın, biz seni tesbih etmiyor muyuz ? şeklinde bir sual ederler ''
burada yeryüzünde hür irade sahibi bir ırkın problem çıkaracağını bilmeleri cinlerin daha önceden yapıp ettiklerini bilmelerinden ötürüdür.
müminlerin "cindir" diyerek şey ettiği sorunsaldır.
iyi de o zaman neden kuran'da allah'ın meleklere "adem'e secde edin" dediği yazıyor da "meleklere ve cinlere" dediği yazmıyor? kuran'daki cümleye itibar edecek olursak ve de şeytan cin ise adem'e secde etmemekte haklı. zira emir meleklere verilmiş, cinlere değil!
Cinler birer cinstir ve o cinsin özel ismidir. ins ve cins dendiğinde iki ayrı mahlukat ve türden bahsedilir. Şeytaniyet ise bir sıfattır. iblis cinni taifesinden idi. iblis lanetlenip şeytaniyet sıfatına bürünmeden önce melaikenin hocası idi. ismi de Azazil idi. Bu azazil iken Cenabı hakka asgari 500 sene ibadatu taatla kulluk etmiş idi. Taa ki hz adem yaratılana dek. Ne zamanki secde emri verildi. insanoğlunun üstünlüğünü kibrine yediremedi. üstün olmak sevdası ve hırsıyle cenabı hakka muhalefet etti ve karşı geldi. üstünlük tasladı. Bunu yaparkende aklını fikrini öne sürdü zanna kapıldı ve açık bir emre karşı akıl oyunu oynamaya kalktı ateşin toprağa üstün olduğunu iddia ederek bahane ileri sürdü. Hakikatte hasedine yenildi. Nefsine mağlup oldu. 2. Liği kabullenemedi. Liderliğinin alınmasını hazmedemedi. Meğerse onun yüce allaha olan kulluğu ihlas ile değilmiş. Makam sevdasından, baş olma tutkusundan, yönetme ve egemen olma hakimiyet kurma en tepede olma hükmetme arzusundan kaynaklanıyormuş. Yüce allah teala hz leri de küçük bir imtihanla bunu açığa çıkartıverdi. kendince üstünlüğünü kaybetmemek adına hakk yoldan saptı. Allahın yoluna tuzak kurarak insanoğlunu saptırmak ve yoldan çıkaranların yani şeytaniyetin lideri oldu iblis. Yüce allahın laneti üzerine olsun. Bu hak ve batıl mücadelesinde insanları saptırmayı kendine vazife edindi. Hiç kimse bu işe onu zorlamadı. Bilerek ve isteyerek özgür iradesiyle tercih etti. Bir de haşa utanmadan yüce allaha iftira ederek bu tutumunu cenabı hakka maletti. Rabbülalemiyni suçladı. Halbuki nefsine uyan azıtan ve sapıtan ta kendisiydi.
Bu olayda biz insanoğluna çok ibretler var. Anlayana. ibret alabilene ne mutlu. Baş olmak tehlikelidir.
insi ve cinni şeytanlar mevcuttur. iblis melek değil cin taifesindendir.
"Ve meleklere, “Âdem’e secde edin.” demiştik. iblis hariç, hemen secde ettiler. O cinlerdendi. Böylece Rabbinin emrini (yapmayarak) fıska düştü. Hâlâ onu ve onun zürriyyetini (neslini), onlar sizin düşmanınız (olduğu halde), Benim yerime dostlar mı ediniyorsunuz? Zalimler için ne kötü bir bedel (cehennem)." (kehf-50)