Allaha kan sunmanın ibadet olamayacağı ve kuran da bunu destekleyen hiç bir emrin olmamasıdır. olaya bakıldığında islamın ve teolojini mantığına hiç bir şekilde sığmayan bir durumdur. kan ile ibadet yapmayı yüzyıllar içinde farz adı altında yutturmuşlardır. Sadece hac zamanı kabe etrafında kesilip fakir fukaraya dağıtılan ve sadece hac için farz olan kurban kesmek son 300 yıl içinde islamın yozlamaşıyla birlikte bu durum islamı benimseyen halklarda kabul görmüştür. Kurban kesmenin din açısından hiç bir kimseye bir faydası yoktur ne kesen ne bu kurbandan göreceli olarak yararlanan fakir insanlar bundan fayda görür.Oysa hesapladığında Sadece türkiyede kurbanlık hayvanlara 3 milyar dolar para harcandığı düşünüldüğünde bu parayla kaç tane çocuğun okuyacağını kaç tane fakir insana ev yakacak yiyecek içecek verilebileceğini hesaplamak hiçte güç değil. Mantıklı düşünürsek fakir insanların kilolarca ete mi yoksa kalacak bi yere ekmeğe suya yağa yakacağımı daha çok ihtiyacı olduğunu her inançlı insanın vicdanına sorması gerekir.Kısacası Artık din adamlarının statükonun emrettiklerine mecbur kalmak yerine milyarlarca insanın yaptığı bu yanlıştan insanları döndürmeleri kan ile allaha yaklaşılamayacağını para karşılığı ibadet olamayacağını anlatmaları gerekiyor.
bakara sûresi;
(196) haccı da, umreyi de allah için tamamlayın. eğer (düşman, hastalık ve benzer sebeplerle) engellenmiş olursanız artık size kolay gelen kurbanı gönderin. bu kurban, yerine varıncaya kadar başlarınızı tıraş etmeyin. içinizden her kim hastalanır veya başından rahatsız olur (da tıraş olmak zorunda kalır)sa fidye olarak ya oruç tutması, ya sadaka vermesi, ya da kurban kesmesi gerekir. güvende olduğunuz zaman hacca kadar umreyle faydalanmak isteyen kimse, kolayına gelen kurbanı keser. kurban bulamayan kimse üçü hacda, yedisi de döndüğünüz zaman (olmak üzere) tam on gün oruç tutar. bu (durum), ailesi mescid-i haram civarında olmayanlar içindir. allah'a karşı gelmekten sakının ve allah'ın cezasının çetin olduğunu bilin.
hac sûresi
95) ey iman edenler! ihramlı iken (karada) av hayvanı öldürmeyin. kim (ihramlı iken) onu kasten öldürürse (kendisine) bir ceza vardır. (bu ceza), kâ'be'ye hediye olarak varmak üzere, öldürdüğünün dengi olup, içinizden iki âdil kimsenin takdir edeceği bir kurbanlık hayvan; veya yoksulları yedirmek suretiyle keffaret; yahut onun dengi oruç tutmaktır. (bu) yaptığı işin kötü sonucunu tatması içindir. allah geçmiştekileri affetmiştir. fakat kim bir daha böyle yaparsa, allah ondan intikam alır. allah mutlak güç sahibidir, intikam sahibidir..
hac sûresi
(28) gelsinler ki, kendilerine ait bir takım menfaatlere şahit olsunlar ve allah'ın kendilerine rızık olarak verdiği (kurbanlık) hayvanlar üzerine belli günlerde5 (onları kurban ederken) allah'ın adını ansınlar. artık onlardan siz de yiyin, yoksula fakire de yedirin.
hac sûresi
(36) kurbanlık büyük baş hayvanları da sizin için allah'ın dininin nişanelerinden kıldık. sizin için onlarda hayır vardır. onlar saf saf sıralanmış dururken (kurban edeceğinizde) üzerlerine allah'ın adını anın. yanları üzerlerine düşüp canları çıkınca onlardan siz de yiyin, istemeyen fakire de istemek zorunda kalan fakire de yedirin. şükredesiniz diye onları böylece sizin hizmetinize verdik.
Neden acaba sadece hac suresinde bu emirler var diye bir düşünmek lazım. Evet kevser suresinde de açık ve net yazıyor kurban kes diye. Zaten ona kimsenin itirazı yoktur. Ama kevser suresi nerde nasıl ve ne zaman sorularını açıklamadığını görüyoruz.
Bunun açıklaması HAC suresinde. Yani hac yapmanın emrinin verildiği nasıl yapılacağının anlatıldığını ve emirlerini yazan surede.Kısacası yılların cevaplarıyla değil biraz aklımızla mantığımızla baksak daha doğru olur.
Ayrıca 400 seneden eski ilmihallere islami kaynaklarına bakıldığında hiç birinde kurban bayramı diye bir olay yok bu bile bize bir kanıttır. Yüzyıllardır paramızla aldığımız hayvanların kanını akıtarak günahlarımızdan arındığımızı sandık. hangi akla hangi mantığa uyuyor bu. insanların biraz oturup bunu düşünmesi lazım..
kurban da allah'a yöneliş amaçlı bir ibadettir. takvanın bir başka göstergesidir.
hac suresi 37. ayet meali:
37 - Elbette onların etleri ve kanları Allah'a ulaşmayacaktır. Ancak O'na sizin takvanız erecektir. Onları bu şekilde sizin buyruğunuza verdi ki, size yolunu gösterdiğinden dolayı, Allah'ı tekbir ile yüceltesiniz. (Ey Muhammed!) Vazifelerini güzelce yapan iyilik sevenleri müjdele.
fakirlere yardım elbette çok güzeldir ve islam'da çok övülür. öte yandan bir ibadeti yapmak başka ibadetleri yapmama gibi bir hakkı doğurmaz. elbette kurban, vesileyle fakirlere yardımı da sağlar, ama kendisi de başlı başına bir ibadettir.
biraz bilmemekten kaynaklanan sert önerme. zira daha ilk surede(bakara) geçer.maide al-i imran hacc kevser ve sanırım bir de fetih surelerinde yine kurbandan ve bunun tanrı adına yapılmasından bahseder.kurbanı bayramlıktan çıkarıp hayvan öldürme ayinine vahşete çevirenlere tepki gösterebiliriz.hatta (bence) bu ibadeti bile eleştirebiliriz.ve hatta olduğu gibi dini de eleştirebiliriz. ama bilgi sahibi olmadığımız konularda da fikir beyan etmeyelim derim ben.nacizane...sonra felaket bozarlar adamı. düşün ki ben ateistim ve yine de hafiften bozma ihtiyacı hissettim:)
Yıllarca islamın akıl ve mantık dini olduğunu söyleyen insanların kuran da kelimelere gelen eklerle ve eş anlamlı sözcüklerle kendilerine anlam çıkararak buna inanılıyorsa buna diyebilecek hiç bişeyim yok.Şahsımın bilgisiz mantıksız art niyetli olduğunu düşünerek '' Size her hayvanı helal kıldık '' lafı bana fok balıklarınıda kurban edebileceğimi çağrıştırıyor.Bu mantıktan hareketle ''Kurban kes'' ve ''size her hayvanı helal kıldık'' ayetleri arasında bağlantı kurarsak ben Fok balığınıda kurban edebileceğimi anlarım. Kuranın amacını bilmemek böyle bişey olsa gerek. Kuran bu insanlara rehberlik etsin diye gönderildi. Bir takım insanlar yorumlasın sonra anladıklarını bize anlatsın diye değil. Eğer Ben bilmem hocam bilir deniliyorsa o kişinin kendi bileceği iştir.Ama güvenilmesi gereken bir kaynak varsa oda insanın vicdanı aklı ve kurandır.
yanlış bir tespittir ki kuran'da kurban ile ilgili ayet vardır mesele şudur ki bu konu açık bir şekilde belirtilmediğinden kişisel yorumlara ve tabii ki istismara açıktır. ben bir müslüman olarak aynen kuran'da allah'ın emrettiği gibi onunla arama hiç bir şeyi koyamam diyorsa bir kişi pek tabii ki bu kurban konusunu kendisi yorumlayabilir ve ona göre bu görevini yerine getirir veyahut da getirmez ki bu da yine onunla allah arasındadır...
kimse allah'ın yerine onun adına hüküm vermeye yetkili değildir bunu yapmaya kalkan kişi kaş yapayım derken göz çıkartmakla kalmaz küfre girer. müslüman olana inancı ve rehberi kuran-ı kerim yeterlidir.
aslında bilmiyo itamında bulunanlarında aslında birşey bilmediğini gösteren önermedir. En basitinden bundan 400 500 sene öncesi arap yarımadası dışında dünyanın hangi bölgesinde kurban kesiliyormuş diye araştırılsa bütün gerçekler ortaya çıkacaktır.