efendimizin mevkisini anlatan sözdür. sözün sahibi allah teala'dır.
--spoiler--
âdem aleyhisselam, arşta gördüğü nurun mahiyetini sual etti. hak teâlâ buyurdu ki:
(bu nur, gökte ahmed, yerde muhammed denilen, zürriyetinden bir peygamberin nurudur. o olmasaydı, seni de, yer ve gökleri de yaratmazdım.) [mevahib-i ledünniyye]
allahü teâlâ yine buyuruyor ki:
(ya âdem, muhammed aleyhisselamın ismi ile her ne isteseydin, kabul ederdim. o olmasaydı, seni yaratmazdım.) [hâkim]
(ey resulüm, i̇brahimi halil [dost], seni de habib [sevgili] edindim. senden daha sevgili hiç bir şey yaratmadım. senin, benim indimdeki yüksek derecenin bilinmesi için dünyayı ve dünya ehlini yarattım. sen olmasaydın, kâinatı yaratmazdım.) [mevahib-i ledünniyye]
hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki:
(âdem aleyhisselam cennetten çıkarılınca, ya rabbi, muhammed aleyhisselamın hürmetine beni affet diye dua etti. allahü teâlâ ise, [ne cevap vereceğini bildiği halde, cevabını da diğer insanların duyması için] ya âdem, onu henüz yaratmadım. nereden bildin? buyurdu. âdem aleyhisselam da, arşta "la ilahe illallah muhammedün resulullah" yazılı olduğunu gördüm. anladım ki, şerefli isminin yanına ancak en çok sevdiğinin, en şerefli olanın ismini layık görürsün dedi. allahü teâlâ buyurdu ki: ya âdem doğru söyledin. o bana insanların en sevgilisidir. onun hürmetine dua ettiğin için seni affettim. eğer muhammed aleyhisselam olmasaydı, seni yaratmazdım) [taberani]
(allahü teâlâ, i̇brahimi halil edindiği gibi beni de halil edindi.) [mevahib-i ledünniyye]
şu halde peygamber efendimiz hem habibdir, hem halildir.
(sen olmasaydın kâinatı yaratmazdım) kudsi hadisi, marifetnamenin ön sözünde, yusuf-i nebhani hazretlerinin envar-ı muhammediyye kitabının 13. sayfasında ve imam-ı rabbani hazretlerinin mektubatının 122. mektubunda vardır.
mektubatın farsça haşiyesinde, bu hadisin deyleminin firdevsinde bulunduğu bildirilmektedir. deylemi de, buhari ve diğer muhaddisler gibi, meşhur ve muteber bir hadis âlimidir.
mektubat-ı rabbaninin 3.cildinde, (sen olmasaydın cenneti yaratmazdım), (o olmasaydı kâinatı yaratmaz, rububiyetimi izhar etmezdim) kudsi hadisleri de bildirilmektedir.
miracda allahü teâlâ, peygamber efendimize, (senden başka her şeyi senin için yarattım) buyurunca, resulullah da, (ben de senden başka her şeyi senin için terk ettim) dedi. (mirat-i kâinat)
--spoiler--
Bir türlü anlam veremediğim hadise. Yüce allah yarattığı kul için (hz. muhammed) " sen olmasaydın alemleri yaratmazdım " diyor. Peki bu mantık olarak nasıl oluyor ? Şöyle düşünelim siz güzel bir yemek yapmak istiyorsunuz. Burada kendinizi allahın konumuna koyun. Yapmak istediğiniz yemek ise köfte ve patates kızartması. Patates kızartması ve köfteyi peygamber olarak ele alalım. Şimdi siz bu patates köfteyi yaptıktan sonra " sen olmasan karnımı doyuramazdım " demek ne kadar doğru ? yapan sizseniz milyonlarca çeşit tercih seçeneğiniz var iken neden bir kul için alemleri yaratırsın veya yaratmazsın ? Hadi böyle bir şey gerçekten söylenmiş neden kendi yarattığın ve kendin bu vasıfları yüklediğin bir kul için böyle bir söz edersin ?
Aramızda vaiz mi var sorusunu akıllara getirir..
Önermenin sahibini burada imam bulmasının zor olduğunu hatırlatarak en yakın Camii'ye gitmesini tavsiye ederek cümlemi sonlandırıyorum..
Esen kal kardeşim..