rus tiyatro yonetmeni. moskova sanat tiyatrosu'nun kurucusu. buyuk usta. metod oyunculugunu gelistiren kisi. uzun yillar anton chekhov'un oyunlarini sahneye surdu.
sanılanın aksine bir insandır. oyunculuk metodu değildir. ha kuramsallaştırdığı bazı şeyler oyunculuk metdou olmuş mudur evet ama kesinlikle insan evladıdır. imza atmya kalkmasın dediğim rahmetlidir. bitmez o imza yoksa sayfalarca.
"tiyatro gardıropta başlar" sözüyle tiyatroda disiplinin önemini vurgulamış,"sanati kendinde sev, kendini sanatta degil" sözleriyle tiyatroda gerçekçilik akımını kabul ettirmiş,moskova sanat tiyatrosunun kurucusu olmakla beraber tiyatronun babası olarak olarak bilinen kuramcı,yönetmen,oyuncu,yönetici kısaca büyük usta.
bir karakter yaratmak bağlamda sahne sanatı üzerine ciddi tecrübelerinden yararlanarak sahne ve sahneye ait hangi sorun varsa ele aldığı eseridir. suat taşer in dilimize çevirmiş olması da bir başka değerdir eser için.
başlarda sahnede realizm olayını abartıp dışsal bir gerçekçilik peşine düşmüştür. sahnede gerçekçiliği sağlayacak en küçük nesneleri bile sahneye doldurarak dramatik gerçekçiliği yakalamaya çalışmıştır fakat daha sonra bunların boş olduğunu keşfedip içsel gerçekçiliğin önemli olduğu konusunda karar kılmıştır. yani realizme etraftaki objelerle veya vsevolod meyerhold'un çabaladığı gibi karmaşık sahne sistemleriyle değil ancak oyuncuların oyunun gerektirdiği duygusal ruh hallerini oluşturabilmeleriyle ulaşulabileceğini iddia etmiştir. (bkz: method acting)