komünizmin inanç bölümlerini tasfiye etmiş , komün toplum olgusuna inanan müslüman söylemidir.
hoş komünizmin inançlara bakış açısından bir haber komünistler de yok değil. 5 vakit namazlı komünist görüleceği gibi her pazar kiliseye giden komünist görmekte mümkün.
'Din insanların afyonudur ' sözüyle katolikliğinde anlaşılabilceğini savunanlarda mevcuttur. Ayrıca zekatın ama aradaki farkı kapamadır bir nevi. Toplumların eşitliğini savunan müslümandan daha doğalı olamaz. Ve bazı zamanlar zekat verilecek insan bulunamadığı olmuş 'islam' devletinde.
komünizm bir yönetim biçimi olsa da, bu biçim ortaya konulurken, din üst üste koyulan tuğlalardan birisi olmamıştır. Hatta aksine, diyalektik materyalizmin belirttiği üzere din ile komünizm bağdaştırılamazlar. Ama yine de bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olanların yüzeysel tespitleri ile olumlanacak veya olumlanmayacak bir beyanat da değildir.
tabi çelişik bir söylemdir. bunu söyleyen mal değilde saf ise, normalde şunu söylemek istemiştir "sosyalist fikirlere sahibim ama dini bütün bir insanım."
ne olursa olsun bir din ile siyasi ideolojinin karıştırılmaması gereken durumdur. adı üstünde, "din". ve yine adı üstünde, "siyaset". ikisini birbirine karıştırıp ortalıkta dolaşan siyasi magandalar mevcut. yani siz siyaset ile iddaa tüyolarını nasıl karıştıramayacağınız gibi, siyasetle dini de birbirine karıştıramazsınız. ikisi de farklı kulvarlarda.
bir ölümlünün kurduğu kuramsal zeminde deneysel yeni fikirlere her zaman şans tanınmalıdır. her kuramı her teoriyi üretebilen insanoğlu yeni profillere fikir zemini yaratabilir. yeni yüzyıllar da her şey mümkün. yeter ki insanlığa faydası dokunan aydınlık yol olsun.