mükemmel bir toplum eleştirisi olan film. günümüzde kişiler ve az buçuk roller değişse de, düşünce tarzı hep aynı kalmıştır.
maho ağa: düzen, sistem, kapitalist yapı, kast sisteminin en üst tabakası.
bilo: liyakatsiz, itaatkar, ağa yalakası beceriksiz kişiler. etrafınıza bakarsanız binlercesini görebilirsiniz.
feyzo: düzene isyan etmeyen ama düzeni çok da içselleştiremeyen ve bu gidişata dur demek için cesur olamayan işçi ve köylü sınıfı.
feyzo'nun annesi: düzenin gizli koruyucusu konumundaki aile kurumu.
gülo'nun babası: yanlış düzenden fayda sağlamaya çalışan çıkarcı çevre. mesela müteahhitler, oto galericiler bu kategoridedir.
gülo'nun abisi: düzene gizlice karşıt olan muhalif kesim.
köy imamı: kur'an ve islam yerine, güncel siyasi gidişata gore hareket eden din adamları.
öküz = öküz
tavuk = tavuk.
"Kibar Feyzo"yu Hatay'ın Harran Köyü'nde çektik. Suriye sınırında bir köydü. Ağustos sıcağıydı. Çekimler sırasında Kemal'in (Kemal Sunal) başına güneş geçti. Bunun üzerine Atıf Abi (Atıf Yılmaz) bir gün mola verdi. Köyün ağası o gün hepimizi evine davet etti. Ben, Adile Abla (Adile Naşit), Şener (Şener Şen) ve Ayşen Gruda, ağanın evine gittik. Kamelyalı bahçede ağayı beklemeye başladık. Biraz sonra kapı açıldı. içeriye beyaz takım elbiseli, sarı saçlı mavi gözlü biri girdi. Ağaymış. Tabii bizim kafamızdaki "ağa" figürü o değildi. Adile Abla'yı kolumla dürttüm. "Dikkatli ol, Atatürk geldi" dedim. Adile Abla sinirlendi. "Atatürk dünyaya bir kere geldi, bir daha gelmez" dedi..
Ağa bana, "Sen bu tiple nasıl artist oldun?" diye sordu. "ilkokul öğretmenim beni bir piyeste oynattı. Köylerin meydanlarında, okulların spor salonlarında oynadım. Eşek sırtında dekor taşıdım. Alkışı, kahkahayı, gözyaşını gördüm. O gün karar verdim. Bu işin üniversitesi varsa okuyacağım dedim, sonra konservatuvarı kazandım," deyince ağa sözümü kesti: "Bu konservatuvar, liseden büyük müdür?" diye sordu. "Evet" dedim. Ağa sinirlendi. "Çık dışarı! Koskoca üniversiteye gitmişsin, büyük insan olacağına artist olmuşsun" dedi..
maho ağanın saçma sebeplerle feyzoyu köyden sürmesi. feyzonun bu nedenle ikidir gülonun tadına bakamaması. garibanın garibana yaptığı zulüm gibisi yok amk.
Başından sonuna kadar ağalık düzenini eleştiren film. Sonunda da köylüler biz olmazsak ağa ne bok yiyecek diye güçlerinin farkına varıp isyan bayrağını çekip greve gidiyorlar.
Hatta bir adım daha ileri gidip kibar Feyza kendi deyimiyle çıbanın başını indiriyor. Ağayı al aşağı ediyor. Ağa da bizim gibi insanmış işte hakim bey diyor.
Benim açımdan hiçbir eksiği yok filmin, komedi ise hayatımda en çok güldüğüm filmlerden biri, sosyal mesajsa hiçbir filmde verilmediği kadar. Müjde ar bile var:p
Ama sonunda fazladan bir sahne var.
Gelen gideni aratıyormuş hakim bey, köylü Maho ağayı mumla arar olmuş sahnesi.
1978 yapımı olan drama/ komedi filmidir. türk sinemasının en iyi ilk üç filminden bana kalırsa ilkidir. yönetmeni ertem eğilmez senaristi ise ihsan yücedir. -hacı hüsam- feodalitenin çatırdayışını anlatımı muazzamdır. emek sömürüsüne, baskıya ve başlık parasına büyük eleştiri vardır. Hatay'ın reyhanlı ilçesinde çekilmistir.