kuranı insanın yazdığının delili değildir. maalesef kuranı indiği dönemin toplum algısından ,o dönemin kültüründen ayrı okuyanların düştüğü hatalardır bu tespitler. kuran o dönemki arapların algısı üzerinden örneklem yapıyor.
o dönem toplumlarında (sırf araplarda değil ,hemen hemen çoğu millette) erkek evlat daha makbul olarak görülürdü.insanlar erkek evlatları olduğunda gururlanırlardı.erkek evlat gurur kaynağıydı. hala bazı toplumlarda böyledir. allah da bu algı üzerinden diyor ki ; hani sizin o gurur kaynağı yaptığınız erkek evlatlar , mal biriktirmeler falan hepsi süstür . bunlarla gururlanmanız sizi aldatmasın , asıl ödül allah katındadır. .. yoksa burada erkek evladın ayrı bir değeri olduğu kuran tarafından onaylanmıyor veya bu yönde bir kabul söz konusu değil. o dönemin algısı üzerinden misal veriyor.
kuranda yer alan kehf suresinin 46.ayetidir.
edit: kurandaki tarihi zemine dikkat çekmemizden rahatsızlık duyulmuş. maalesef gerçekler bunlar. kuranda o dönemin zihin algısının olması ayrı bir olay ,evrensel nitelikle mesajların yer alması ayrı bir olay. mesela burada erkek evlatların üstün görülmesi o döneme ait bir olgudur. ama burada verilen evrensel mesaj ; allah katında üstünlük hayırlı işler yapmaktır.
Bir sureyi bir ayeti tefsir etmek ancak o ilme vakıf kimselerce yapılır.Yoksa hataya düşersin.Sureler parça parça nazil olmuş.indiriliş sırasıyla Kuran-ı Kerim'deki sırası dahi aynı değildir.Tüm insanlığa tüm zamanlara hitap ederek indirildiği sırada zuhur eden olaylarada değinerek nazil olmuştur.Sözkonusu Kehf sureside 110 ayettir. Mekke'de nâzil olmuştur. 28, 83, 101. ayetlerinin Medine'de nâzil olduğuna ilişkin rivayet vardır.Anlatılacakların anlaşılması için bu hususlar önemli.
Öncelikle Kehf Suresi 46.Ayete bakalım.Ayette ne diyor:El mâlu vel benûne zînetul hayâtid dunyâ, vel bâkıyâtus sâlihâtu hayrun inde rabbike sevâben ve hayrun emelâ(emelen).
Manasınıda verelim : Servet ve oğullar, dünya hayatının süsüdür; ölümsüz olan iyi işler ise Rabbinin nezdinde hem sevapça daha hayırlı, hem de ümit bağlamaya daha lâyıktır.
Burada oğullar kelimesi 'vel benune' ile ifade buyrulmuştur.Vel benune ifadesinin türkçe karşılığı evlatlar ve oğullar olarak çevrilmektedir.Kelimenin doğru manasını bulmak ve ayeti doğru anlayabilmek için öncelikle ayetin indirildiği vakti ve sosyal yaşantıyı bilmek gerekir.Kuranın nazil olduğu o yıllarda Mekkeli bazı zenginler, mal ve evlâtlarının çokluğu sebebiyle şımardıkları için tevhid dinine girmeye tenezzül etmiyorlardı.Mekkenin ileri gelenleri değil tüm halk kız çocuklarının olmasını istemiyor bunu utanç vesilesi sayıyordu.Erkek çocuğa ihtiram ediliyor.Kız çocukları ise diri diri toprağa gömülüyordu.Ayetin hitabında oğullara değer veren serveti önemseyen mekkeli zenginler zatında bu anlayışa sahip tüm insanlar var.Adamlar zaten kız çocuğuna değer vermiyor ki onlara kız çocuklarına değer verip dünyaya aldanmayın denilsin.Bunlar kızlarını doğduğu an öldüren babalar.Bu adamlar kız çocuklarını servetleriyle beraber övünç kaynağı mı yapıyor ki o hitaba muhatap olsunlar.Kaldı ki Yüce Allah, onların şımarmasına sebep olan dünya hayatının durumunu; sularıyla, ağaçlarıyla, çiçekleriyle ve yeşillikleriyle son derecede güzel olan ve fakat bir süre sonra kuruyup harap olan bitki örtüsünün bünyesine girip ona hayat veren suya benzetiyor; fakir müslümanları küçümseyen, onlara karşı malı evlâtlarının çokluğu ile övünen Mekkeli zenginler başta olmak üzere güvenen ve âhireti inkâr edenlerin bundan ibret almalarını istiyor.
Oğulların mefhumu muhalifi kızlar mı ki buradan kızlara ayrımcılık yapıldığı manası çıkıyor.Oğulların dünya hayatının süsü olması kızların olmadığı manasına mı gelir.Böyle bir mantık olamaz.Kuran-ı Kerim'i anlama manasını idrak etme hitabına muhatab olma mantığıyla okursan devamındaki Saffat suresi 153. Ayetide görürsün Ayette ne diyor:(Allah) kızları oğullara tercih mi etmiş?
Şu kur ani yüzünden okuyarak kendi kafasına göre mana verenler varya çoğu yerde küfre düşüyor lar. Malesef bazıları ne arapça biliyor, ne hadis nede tefsir okuyor. Kur anin içinde n ayetleri seçiyor. Sonra onu kendi istediği gibi aciklayan meallerden yola çıkarak peygamber e laf atiyor. Düşünün bir alim on yil arapça okuyor, en az yirmi yil hadis tefsir okuyor lakin yinede hepsine meal ve tefsir yazmak nasip olmuyor. Lakin bazi vatandaşlar türkçe meal okuyarak kur an hakkında peygamber e satasiyor. O kur anin bir suresinin benzerini getirmeleri için Allah mahşer e kadar tüm insan ve cinlere meydan okuyor.
Bu sivri zekada bir ayeti yüzünden okuyarak tefsir yapiyor. Yesinler seni.
Dünya mali ve evlatlari yada çocuk lar bazı kaynaklarda oğulları diye geçen ayetten çıkardığı manaya bak. Ayet te kızları geçmediği için ayrımcılık yapıldığını söylüyor. Ama Allah peygamber e hiç erkek evlatta vermiyor. Uc tane tefsirden faydalandim. Allah ayrımcılık yapmaz. Bazi insanlar kiz evladini, bazilari erkek evladini sever ve ister. işte o sevip istediğin şey dünya hayatinin süsü dur. Peygamber in süsü de kizlari dir. Yani fatima annemizdir.
Bu vatandaşa bir kez daha denk gelmistim. O zaman da yonteminin yanlış olduğunu söylemişti m lakin anlamamis. Bu adam evlense çocuğu olsa kesin erkek olmasını ister. Fakat feminist takilir. Ogullardan kasit evlatlardir. Birde kiz evladi çok tatlidir fakat ne yazikki el kapisina gider. insan hüzün verdiği için daha etkileyicidir.
Islam daki kölelik tende haberi yok vatandaşın. Islamda ki kölelik gayri muslum lere nisbettir. Yani onlar savaş esirleri alıyor larsa müslüman larda almalilar. Çünki gayrimMuslim lerin elindeki müslüman askerlerin teminati olarak sende onların askerlerini esir alırsın. işte buna islamda kolelik denir. Böylece düşman müslüman esirlere zulüm edemez. Cunki kendi askerleride müslüman larda esir dir. Yalnız islam savaş esirlerini ozgurlestirmeyi ve egitmeyi temel edinmiştir. Namus ve can güvenliği müslüman lara aittir. Koleligi esir degisiminde yada azat etme yoluyla biter. Müslüman olmussa zaten bir daha kafirler içine gitmez ve muminlere karded olur. Evlenir. Isterse gider.
Hiçbir fıkıh ve tefsir ilmi okumadan kur an yormak herhalde futbolun kurallarini bilmeden topla oynamaya benzer. El ayak serbest, tac çizgi yada gol ve korner yok. Ama adam kendini futbolcu olarak görüyor ne diyelim.