tevellüd: 1929 frankfurt okulu'nun yaşayan tek temsilcisi; okulun diğer mütefekkirleri gibi zor okunur. 'öteki olmak ötekiyle yaşamak', 'ideoloji olarak teknik ve bilim' gibi birçok kitabı dilimize çevrilmiştir.
Alman sosyolog ve filozof. Burjuva toplumunun bir kategorisi olarak kamuoyunun yeniden oluşumunu ele aldı ve bunun gelişmiş kapitalist ülkelerde uğradığı değişiklikleri gösterdi. özellikle, gelişmiş kapitalizmde, ekonomik krizlerin yerini siyasal krizlere bırakıp bırakmadığını inceledi.
bugün kamusal alan diye birşey üzerine tartışıyorsak bu habermasın bu teori üzerine kurduğu sağlam argumanlar sonucudur.
habermas batının humanist birikiminin tek kaynağının hristiyanlık olduğunu kabul eden laik bir düşünür olduğu gibi iletişimsel eylem kuramı adlı eserinde ekonomik ve yönetimsel akılın kitlelere tek yönlü bir modernleşme dayattığını taa o günlerden görmüştür.
eleştirel kuramcılara göre bilgilerimizin ve ortak insani yönlerimizin kaynağı hepimizin akılcı varlıklar olmamızdır. hegel'in "gerçek olan akılcıdır." şeklinde dile getirdiği bu temel üzerinden akılcı bir toplum modeli çıkarmak mümkündür. habermas'ın çalışmalarında ise farklı bir model görülür. habermas, bizim akılcı niteliklere sahip olmamızdan değil, hepimizin bir dil kullanıyor olmamızdan yola çıkar. onun ütopyası; herkesin bilgilere eşit olarak sahip olabileceği, kamusal tartışmalara katılabileceği ideal konuşma durumudur. habermas; sistematik bir toplum kuramı oluşturma arzusu taşıması ve araçsal düşünceye verdiği önemle ilk kuşak eleştirel kuramcılardan ayrılır.
ideoloji, pratik, teori üzerine yazılar yazmış ve bunların felsefi, tarihsel düzlemleri üzerinden ele almış yazar. bir açıdan çağdaş post marksizm'in temsilcilerinden, en azından geleneksel olanla çelişik olan kuramcı.