sanata veya edebiyata ne olarak baktığınıza bağlıdır.
islam , doğrudan batıyı etkilemese dolaylı olarak felsefi anlamda etkilemiştir özellike (bkz: farabi) (bkz: el heyzem) gibi bir çok felsefeci ve doğabilimci bugün batının temel reformlarının ilkel düşüncelerinde yer almıştır.
Mesela ; mimaride batıyı ezmişlerdir açık ve nettir.(teknik olarak) mimaride bir sanattır.
Şuan bile zar zor yapılan camii leri ozamanlar nasıl bir hesapla yapmışlardır ? yiyorsa gel yap ?
En basitinden Fuzuliye sen sadece '' imam , dede '' olarak mı bakıyorsun ? oda sanatçı değil mi ?
Eğer sanata'' resim , heykel '' olarak edebiyatada '' roman , hikaye , shakespeare'' olarak bakıyorsanuz yanılıyorsunuz.
Sanat çok dallı bir meseledir.
ha ama tabi ki bazı islami kesimlerce '' şehvete düşürücü , saptırıcı'' olarak tanımlanmasıda kısıtlamıştır durumu oda ayrı bir mesele.
yalnız arkadaşın dediğini anladım şunu eklemek istedim
'' islam '' değil '' islamcılar'' engellemiştir.
Dönemlerine göre konuşursak , batı islam toplumundan çok şey aldı özellikle mimaride . ben tekink olarak bahsettim.onlarda romadan yunandan almışlardır ama islam toplumları geliştirmiştir.
bakın şunu anlamanız gerekiyor '' ideoloji'' lerde genel olarak sıkıştırma , baskı olur onun için
hiç bir ideolojide ''özgürlük'' beklemeyin. ki sanat özgürlük arz eder.
mesela ; komünizmde bir ideolojidir ve sen çıkıp komünizmde her istediğini yazıp çizemessin.
buda bir engellemedir bide bunun orta çağ versiyonunu düşünün aman !
en basitinden sscb'ye bakın , ideolojik nedenlerden dolayı binlerce yazar , ressam öldürüldü acımadan.
yani islamın siyasi amaç, ideoloj olması saçma zaten ''din '' ve ''devlet '' işi ayrıdır (bkz: 4 halife dönemi).
bunun ''ideoloji'' kavramıyla süre geldiğini görüyoruz. islam-komünist-sol-sağ fark etmez bir yerde ''ideoloji'' lafı geçiyorsa orda gereklilik olarak '' baskı , sınırlama'' vardır demektir. maalesef.
mimari de batıyı ezmişlermiş. romanesk, gotik, rönesans, barok, rokoko gibi akımları batı çıkarmışken müslümanlar ne çıkarmış?
tek sığınakları mimari olacak ki böyle bir yalan atıyorlar ortaya.
resim sanatı ve heykel sanatı zaten yok islam da gibi bir şey.
tek mimari var ve onda da milleti ezmişler.
bu gün batı demek yunan ve roma sanatı demek artı daha da kökünde mısır sanatı demek de olabilir.
arapların mimariye katkısı irandan daha azdır.
türkleri hesaba katmıyorum zaten.
sallamayın, islam da bence en iyi eserleri emeviler vermiştir onlarda ispanya da olan endülüs emevileridir. onların sanatında da yunan ve roma etkisi görülür. hatta sarsani etkisi bile vardır. islam hiçbir şey yapmamıştır demek saçma ama batıyı mimari de geçemezler.
ayrıca resim sanatı olarak minyatürlerle çıkmayın karşısına insanın.
iran da resim sanatı gelişmiştir ama din dışı kabul edildiği için minyatür şeklinde sürdürülmüştür.
hatta orada ki resim sanatını islam bitirdi demek yerinde olur.
kısaca islam da sanatın yeri yoktur dememekle birlikte sanatı engellemiştir demek istiyorum.
özellikle resim ve heykelde aşırı derecede geri adım attırmıştır. mimaride ise iyi olanlar var ama batıyı geçmezler.
hele gotik bir katedrali hiçbir cami, medrese veya saray geçemez bence.
Istiklal marşı gibi bi eserden bihaber yaşayan yazarlarin aklını kurcalayan soru.
Zorunlu edit: Necip fazil kisakurek ismini daha once duymamis yazarlari da kapsar.
Teşekkürler makina.
çünkü gerçek anlamda sanat olanın ötesini düşünüp sınırlarını kaldırmakla alakalıdır. klasik anlamda islamiyet'e 'tapanlar' bu sınırı geçmeyi kendilerine zül adlederler
suna kan, fazıl say, bedri baykam, ara güler, kemal sunal desem tek yaptıkları sanat tuvalette boklarıyla yaptıkları sanat olan pasif teröristler 50 tane kulp takacaklar bu büyük ustalara o yüzden söylemeyeceğim.
bu ibnelere sanatçı beğendiremeyeceğim şimdi gerek yok.